• آیا به نظر ایشان بازیهایی از قبیل شطرنج و نرد و پاسور بدون برد و باخت و شرط مالی اشکال دارد؟ در مورد احداث باشگاه بیلیارد با فرض اینکه احتمال می دهیم بعضی از افرادی که آنجا می آیند شرط مالی می گذارند چطور؟

    بسمه تعالی با سلام و تحیت؛ طبق فتوای امام راحل بازی کردن با ابزار و آلات در دو صورت حرام است: 1) بازی با ابزار قمار اگر چه دوستانه و بدون برد و باخت باشد؛ 2) بازی با شرط بندی اگر چه در غیر ابزار قمار باشد مثل: فوتبال. حضرت امام در پاسخ استفتایی فرموده اند: بازی با آلات قمار مطلقاً حرام است. (استفتائات امام خمینی، ج 5، ص 547، س 6645) در استفتای دیگری چنین گفته اند: بازی شطرنج و نرد و یا هرگونه وسیله قمار حرام است. ( همان، س 6643) ولی اگر آلات قمار از ابزار قمار بودن به طور کلی خارج شود و عنوان آن تغییر کند بازی با آن بدون شرط بندی جایز است: س: اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشد و چون امروز به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد، بازی با آن چه صورتی دارد؟ بسمه تعالی، بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد. (همان، ص 546، س6641) احداث باشگاه بیلیارد اگر با شرایط و مجوز قانونی باشد، جایز است، و بازی بیلیارد اگر با برد و باخت باشد و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم همراه بودن با محرّمی از محرمات الهی باشد جایز ‏نیست. و در صورت مشاهده شرط بندی در بین مراجعه کنندگان باید از آنها جلوگیری شود. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

  • سلام ببخشید الان کلا خرید نرم افزار .سی دی .کتاب وغیره اشکال دارد

    با سلام و تحیت حکم خرید و فروش نرم افزارهای مختلف و سی دی و کتاب و استفاده از آنها با توجه به محتویات آن بیان میگردد و پاسخ کلی برای آن وجود ندارد. نرم افزارهای و سی دی های مشتمل بر محتوای مستهجن،مخرب و مبتذل و نیز کتابهای گمراه کننده و محرک شهوت و زمینه ساز گناه حرام است. به عنوان مثال حضرت امام (س) در جواب استفتایی چنین فرموده اند: ...و از کتبی که مشتمل بر مطالب گمراه کننده است، احتراز نمایید.(استفتائات امام خمینی(س)، ج5، ص 608، س6803) و در استفتایی چنین آمده است: استفاده از کتاب‏ها و نوارهای انحرافی چه حکمی دارد؟ بسمه تعالی، جایز نیست. (همان، ص609، س6805) آیا خواندن کتب غیر اسلامی ـ مانند بهاییت و کمونیستی و سایر مرام‏های الحادی ـ حرام است یا خیر؟ بسمه تعالی، اگر خوف انحراف در بین باشد، باید ترک کنند.(همان، س6806) یا در مورد گوش دادن به موسیقی چنین نظر داده اند: شنیدن سرودها و شعرهایی که توأم با آهنگ و موسیقی است و از رادیو پخش می ‏شود، حکمش چیست؟ بسمه تعالی، موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد. پس در این موارد محتوا ملاک است که اگر مشتمل بر حرام باشد تهیه و نگهداری و استفاده از آن حرام است و در غیر این موارد جایز است. والسلام علیکم و رحمه الله

  • به نام خدا. سلام؛ حضرت امام عزیزمان رحمت الله در اوایل انقلاب (59 -60) در خصوص حق مالکیت معنوی آثار مکتوب منتشر شده حکمی دادند. مبنی بر اینکه آثار مکتوب منتشر شده دیگر از لحاظ مالکیت متعلق به کسی نیست و در اختیار عموم می باشد. از شما عزیزان اصل فتوی و تصویر رسمی آن را تقاضامندم. با تشکر فراوان کریمی پور - مدیر نشر

    با سلام و تحیت حضرت امام (س) حق طبع و نشر را مشروع نمی دانستند و در تحریر الوسیله در مبحث مسائل مستحدثه چنین بیان کرده اند: سوم- آنچه که نزد بعضی، به «حق طبع» نامیده می‏ شود، حق شرعی نیست؛ پس سلب تسلط مردم بر اموالشان بدون قرارداد و اشتراط، جایز نیست. بنابر این، مجرّد طبع کتاب و ثبت نمودن در آن، به اینکه «حق طبع و تقلید برای صاحب آن محفوظ است» چیزی را موجب نمی ‏شود و قرار با غیر او شمرده نمی ‏شود؛ پس برای غیر او، طبع و تقلید جایز است و برای کسی جایز نیست که او را از آن منع نماید. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج‏ 2، ص 662) و در صحیفه امام (س) استفتایی بدین صورت آمده است: بسمه تعالی. محضر مبارک آیت الله العظمی امام خمینی - مد ظله. با تقدیم سلام و تحیت، فتوایی از حضرت عالی نقل شده است که حق التألیف در نظر مبارک ثابت نیست. بعضی از ناشرین به استناد نقل مزبور، کتابهای چاپ شده را بدون پرداخت حق التألیف و بدون تحمل هزینه حروفچینی چاپ کرده و با قیمت نازلتری منتشر می‏ کنند، و این امر موجب تضرر ناشر اول و چه بسا باعث دلسردی مؤلفین شده است. لذا استدعا می‏ شود: اولًا، نقل مزبور صحیح است یا نه؟ ثانیاً، در صورت صحت نقل، با توجه به اینکه در قانون حکومت جمهوری اسلامی هنوز حق تألیف و نشر برای مؤلف و ناشر محفوظ است، آیا عمل بعضی از ناشرین که عرض شد مشروع است؟ و آیا مقام مقدس ولا