• اخلاق و عرفان
قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن، داستان های عبرت آموز قرآنی از سرگذشت واقعی نیکان و پلیدان را می گویند.

مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)
مالکیت

مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد.

مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)
مراتب قرآن

مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)
مهجوریت قرآن

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

پیامی که در طول قرون اسلامی از آیه ۳۰ سوره فرقان برداشت شده است، بیان «نکوهش از مهجور کردن قرآن» است، که به عنوان شکایت رسول خدا (ص) در روز قیامت به محضر پروردگار عرضه می گردد. آیه «وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» موجب شده است تا بسیاری پس از بحث از ماهیت مهجوریت قرآن، عوامل آن را بازشناخته و از مهجوریت قرآن کاسته و هر چه سریعتر خود و دیگران را از دایره این قوم مهجور کننده بیرون کشیده و خویش را از ننگ آن برهانند.

اقسام متشابهات: محکم و متشابه از دیدگاه امام خمینی (س)

تأویل در قرآن

اقسام متشابهات: محکم و متشابه از دیدگاه امام خمینی (س)

تاویل قرآن در لسان آیات کریمه و روایات شریفه عبارت است از: معانی و مصادیقی از آیات کریمه که برای غیر راسخان در علم (نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلّم - و ائمه اطهار - علیهم السّلام -) ظاهر نمی باشد و فهمیدن آن طبق اصول محاوره میسر نیست.

حقیقت تأویل از نگاه امام خمینی (س)

تأویل قرآن

حقیقت تأویل از نگاه امام خمینی (س)

تاویل قرآن، واقع و حقیقت معانی آیات، در قالب علت غایی یا نتیجه یا وقوع خارجی عمل یا خبر است. کلمه «تاویل» در هفت سوره قرآن و هفده بار به کار رفته است. در آیه ۷ سوره آل عمران، ضمن تصریح بر تأویل داشتن آیات قرآن (همه یا فقط آیات متشابه) و این که تأویل آن را جز خدا کسی نمی داند، به «راسخان در علم» اشاره شده است؛ آنان از عمق جان ایمانشان را به الهی بودن تمام آیات باز می گویند (یَقُولُونَ آمنّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْد ربِّنا).

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با تحریف در قرآن

تحریف قرآن

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با تحریف در قرآن

یکی از مسائل مهمی که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است مسئله تحریف قرآن می باشد که پیوسته در حوزه قرآنی، ذهن هر مسلمانی بویژه دانشمندان این علم را به خود مشغول داشته، البته هر چند که همه آنها اعم از مسلمانان عادی و یا دانشمندانشان با نظر به دلایل عقلی و گواهی تاریخ ، یقین و اعتقاد بر عدم تحریف قرآن را دارند و معتقدند که این قرآنی که امروز در دست دارند عین همان قرآنی است که دیروز بر حضرت محمد (ص) نازل شده و چیزی از آن کم و زیاد نگردیده، اما در این میان عده ای از افراد کوته بین و ظاهر نگر و عده ای نیز بر اساس دشمنی شان به اسلام و قرآن، می گویند همانطور که کتابهای پیشین تحریف شده است این کتاب نیز تحریف شده و در این میان به ظواهر برخی از احادیث و روایتها نیز اشاره می کنند.

حقیقت تفسیر در نگاه امام خمینی (س)

تفسیر

حقیقت تفسیر در نگاه امام خمینی (س)

دانش شرح و تبیین آیات قرآن که از عهد نزول وحی با شخص پیامبر (ص) آغاز شده و پس از رحلت آن حضرت، بتدریج بسط و تنوع یافته و گرایشها و روشهای مختلف در این حوزه پدید آمده است . علاوه بر فراهم آمدن آثار فراوان تفسیری به عربی و فارسی و سایر زبانها، در طول چهارده قرن، مبانی و قواعد تفسیر نیز از دیرباز تدوین گردیده و به استقلال یا در مقدمه تفاسیر عرضه شده است.

تفسیر امام خمینی (س) از بسمله

تفسیر بسمله

تفسیر امام خمینی (س) از بسمله

آغاز امور با نام افراد برای انتساب کارها به آنان است، از این رو انسانها بعضی از کارهایشان را با نام افرادی آغاز می کنند که آنان را به بزرگی می شناسند و بدین وسیله امید رضایت آن بزرگ و جلب نظر او را دارند.

نظر امام خمینی (س) درباره تفسیر به رأی

تفسیر به رأی

نظر امام خمینی (س) درباره تفسیر به رأی

تفسیر با محوریت آراء و نگرش های غیر معتبر را تفسیر به رأی گویند. اشخاصی در واقع از قرآن، به منظور به نتیجه رساندن اهدافشان پلی ساخته و هیچگاه در فکر تفسیر قرآن نبوده اند، احادیثی نقل شده که مردم را از تفسیر به رای برحذر داشته است.

جامعیت قرآن در نگاه امام خمینی (س)

جامعیت قرآن

جامعیت قرآن در نگاه امام خمینی (س)

این نوشتار در پی آن است تا دیدگاه امام خمینی (س) را درباره ی جامعیت قرآن را بررسی کند.

آرای مختلف در معنای حروف مقطعه: رمزی میان خدا و پیامبر از دیدگاه امام خمینی (س)

حروف مقطعه

آرای مختلف در معنای حروف مقطعه: رمزی میان خدا و پیامبر از دیدگاه امام خمینی (س)

حروفِ مُقَطَّعَه، یک یا چند حرف که در آغاز ۲۹ سوره قرآن کریم، پس از بَسْمَلَه، قرار دارند و جدا جدا و گسسته خوانده می شوند، مانند الم (الف، لام، میم)، یس (یا، سین)، ص (صاد).

روش های تفسیری امام خمینی (س)

روش های تفسیری

روش های تفسیری امام خمینی (س)

انواع روش ها و گرایش ها در تفسیر قرآن را روش های تفسیری گویند.

زبان قرآن در نگاه امام خمینی (س)

زبان قرآن

زبان قرآن در نگاه امام خمینی (س)

زبان و شیوه خاص قرآن در بیان معانی و مقاصد را زبان قرآن گویند.

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با گستره معنایی سوره حمد

سوره حمد

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با گستره معنایی سوره حمد

سوره حمد، نخستین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف.

نظر امام خمینی (س) در رابطه با محتوا سوره قدر

سوره قدر

نظر امام خمینی (س) در رابطه با محتوا سوره قدر

سوره نود و هفتمین سوره قرآن می باشد.

صفحه 2 از 7 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >