مجله نوجوان 30 صفحه 19
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 30 صفحه 19

انیمیشن در کشور یوگسلاوی یکی از شکوفه های زیبای انیمیشن اروپا ، در یوگسلاوی به بار نشسته است و عمدتا حاصل موفقیت قابل توجه «استودیو فیلم انیمیشن زاگرب» است. زاگرب شهر نسبتا کوچکی است ، اما از سال 1956 ، دارای استودیوی کامل انیمیشن بوده و مرتبا فیلمهایی ساخته که جوایزی را از آن خود کرده اند. به نحوی که فیلمهای این استودیو ، به نام محصولات «مکتب انیمیشن زاگرب» شناخته شده اند. استودیوی «فیلم انیمیشن زاگرب» بیش از 30 سال است که رکورد خود را در زمینه تولید فیلمهای باارزش حفظ کرده است و تقریبا همه قبول دارند که هنر یوگسلاوی ، به استثنای معماری ، از طریق همین استودیو در دنیا ارائه شده است. استعداد ، فردیت و تخصص گرایی معروف اهالی کشور یوگسلاوی ، مهمترین پشتوانه های انیماتوری این مکتب هستند. انیمیشن در کشور کانادا از مهمترین کسانی که در رشد هنر انیمیشن در کشور کانادا نقش داشتند ، می توان به نورمن مک پارن اشاره کرد. او از کسانی بود که برای اصالت کار ، اهمیت زیادی قائل بود و زمینه جدید در تکنیکهای انیمیشن پدید آورد. او فیلمهای تجربی بسیار خوبی در این زمینه ساخت و جوایز فراوانی از جمله جایزه اسکار را به خود اختصاص داد. هدف کلی انیماتورهای کانادایی ، ارائه فرهنگ و جغرافیای کانادا به مردم کشورهای دیگر بود. امروزه بیشتر انیماتورهای مستعد و جوانان کانادا ، آموزش دیده های مدرسه انیمیشن شرایدن کالج در تورنتو هستند. برخی از آنها حتی قبل از ورود به دنیای حرفه ای ، به خاطر آثارشان به شهرت جهانی رسیده اند ، مثل یان مینیس که در سال 1985 به خاطر فیلم معما ، جایزه اسکار گرفت. انیمیشن در کشور ژاپن سابقه طولانی ژاپنی ها در طراحی به هزاران سال قبل برمی گردد اما تا قبل ازجنگ جهانی دوم ، فقط هنرمندانی انگشت شمار ، به انیمیشن علاقه داشتند. بیشتر آنها هم مثل افوجی ، با دوربینهای ابتدایی در زمینه فیلمهای عروسکی سه بعدی کار می کردند. اما امروزه اوضاع بسیار متفاوت است. ژاپن به بزرگترین تولید کننده انیمیشنهای تجاری تلویزیونی برای کودکان بدل شده است و فقط در استودیوهای بزرگ این کشور ، حدود 25000 نفر در زمینه صنعت انیمیشن ژاپن کار می کنند. در ژاپن هم مثل کشورهای اروپای غربی ، قانون استودیوهای بزرگ و تولید انبوه حکمفرماست و هنرمندانی که به طور انفرادی کار می کنند ، باید برای عرضه آثار خود تلاشی دوچندان داشته باشند. ماجراهای شاهزاده اخمه ماجراهای شاهزاده اخمه ، فیلم مهمی در دنیای انیمیشن است. در روزگار تیرگی و فقر دهه بیست در آلمان ، یک دانشجوی هنر به نام لوته رینیگر ، دست به تجربه جالبی زد. او بریده های کاغذ را بر سطح چوبی مسطحی در زیر دوربین قرار می داد و به صورت تک فریم فیلمبرداری می کرد. این روش برای بعدها به عنوان یک روش برای ساخت فیلم های انیمیشن مطرح شد که به آن تکنیک «گات اوت» می گویند. به نظر رینیگر کاربرد شکلهای ضد نور برای کسب جلوه های بعدی مناسب تر بود. (ضد نور یعنی شی در حالتی قرار بگیرد که نور شدید از پشت آن به دوربین بتابد. در این حالت رنگها محو می شوند و شی به صورت تصویری سیاه رنگ روی زمینه سفید نمایان می شود.) اولین فیلم بلند رینیگر ، فیلمی به نام ماجراهای شاهزاده اخمه بود که در سال 1926 و با دوربینی ساده و ابتدایی ساخته شد.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 30صفحه 19