مجله نوجوان 30 صفحه 29
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 30 صفحه 29

هرگاه هنر از طبیعت پیرامون ما تقلید کند و بازتابی از آن باشد ، فهم اثر هنری برایمان راحت تر خواهد بود ، چرا که چشم و ذهن ما با آن آشناست ، اما وقتی هنر برای بیان خود ، زبان دیگری غیر از طبیعت ملموس و قابل درک برای همگان ، به کار گیرد فهم آن سخت تر و پیچیده تر خواهد شد ، چرا که از عادات روزمره و تصاویر آشنا دوری کرده است. اما واقعا چطور می توان آثار هنری باارزش را از غیر آن تشخیص داد؟ آیا ارزش هنر به آن است که هرچه بهتر از طبیعت تقلید کند یا از طبیعت متمایز باشد؟ آیا وظیفه هنر ، خدمت به اجتماع و پرورش اخلاق است یا اینکه هنر تنها برای هنر باید باشد بی آنکه رسالتی پشت داشته باشد؟ و خلاصه اینکه هنر چیست و چه باید باشد؟ این پرسشها سالیان سال است که ذهن اهل هنر و هنردوستان را به خود مشغول کرده. بدون آنکه هرگز پاسخی نهایی به آن داده شده باشد. با این وجود بزرگان هنر ، هنوز هم در تلاشند تا برای این سوال تاریخی جواب مناسبی پیدا کنند و این روند تا زمانی که بشر زنده است ادامه خواهد داشت ، چرا که نیاز آدمی به هنر غیرقابل انکار است. خواندن برخی از این پاسخهای ضد و نقیض و جنجالی جالب است؛ حتی اگر هنرمند یا هنردوست هم نباشید ، باز از خواندن آن لذت خواهید برد. هنر! کیست که هنر را درک کند؟ درباره این الهه بزرگ با که می توان مشورت کرد؟ لودویک فون بتهوون (1827-1770) آهنگساز آلمانی این هنر است که زندگی را می سازد ، علاقه پدید می آورد ، اهمیت می بخشد... و من برای قوت و زیبایی روند آن هیچ جایگزینی نمی شناسم. هنری جیمز (1916-1843) نویسنده آمریکایی این حرف که فلان اثر هنری خوب است اما اکثریت مردم آن را نمی فهمند به این می ماند که بگویم فلان غذا خیلی خوب است اما بیشتر مردم نمی توانند به آن لب بزنند. لئون تولستوی (1910-1828) رمان نویس و فیلسوف روس اثر هنری بیش از هرچیز ماجراجویی ذهن است. اوژن یونسکو (94-1912) نمایشنامه نویس فرانسوی رومانیایی تبار هنر ، میوه ای است که در انسان به بار می نشیند ، مانند میوه هایی که بر درختان می رویند یا کودکی که در جنین مادرش رشد می کند. جین آرپ (1948-1887) شاعر و نقاش فرانسوی - آلمانی هنر به گونه ای شگفت انگیز ، نامعقول ، فوق العاده بی فایده ، و با وجود این ضروری است. بی فایده ، اما ضروری : این همان چیزی است که فهمش برای من دشوار است. گونتر گراس ( متولد 1927) نویسنده آلمانی هنر برای هنر ، فلسفه آدمهای شک سیر است. کائویو (متولد 1910) نمایشنامه نویس چینی هنر ، تجسم احساس است. سوزان ک . لانگر (1985-1895) فیلسوف آمریکایی هنر جدی تر از آن است که بتوان جدی اش گرفت. ادراینهارت (67-1913) نقاش آمریکایی من نمی توانم یک اثر هنری متعالی را تحسین نکنم ، هرچند خالقش بزرگ ترین دشمنم باشد. همان طور که نمی توانم به افتضاحاتی که عزیزترین دوستانم پدید آورده اند نفرت نورزم. زیرا من هنرمندم... هکتور برلیوز (69-1803) آهنگساز فرانسوی نگاه کردن به نقاشی های مدرن ، لذت بخش است؛ در این تردیدی نیست. اما زیستن با آنها کماپیش ناممکن است؛ آنها بیش از اندازه باهوش ، از خودمطمئن و روشفنکرانه اند. معناهای آنها بسیار ساده است. حرف آنها در مدت کوتاهی به انتها می رسد و بعد به چیز خسته کننده ای تبدیل می شوند ، چیزی مانند روابط اجتماعی ملال آور. اسکار وایلد (1900-1854) نمایشنامه نویس و نویسنده انگلیسی- ایرلندی هنر چیزهای واضح و مرئی را دوباره به وجود نمی آورد ، بلکه چیزهایی را که از چشم ما دور مانده و نامرئی است ، واضح و مرئی می سازد. پل کلی (1940-1879) نقاش سوئیسی برای یک نقاش حقیقتا خلاق ، کاری سخت تر از کشیدن یک گل سرخ وجود ندارد ، چون پیش از آنکه او بتواند این کار را بکند ، باید همه گل سرخ هایی را که تاکنون کشیده شده اند ، فراموش می کند. هنری ماتیس (1954-1896) نقاش فرانسوی هنرمند کسی است که چیزهایی تولید می کند که کسی به آنها نیاز ندارد ، اما او معلوم نیست به چه دلیل فکر می کند بد نیست این چیزها را به آنها عرضه کند. اندی وارهول (87-1927) نقاش آمریکایی هنر ، شیوه زیبای انجام کارهاست. علم ، شیوه مفید انجام کارهاست. کسب و کار ، شیوه اقتصادی انجام کارهاست. البرت هابارد (1915-1856) نویسنده آمریکایی هنر برای این است که ما را مضطرب سازد؛ علم به ما تسلای خاطر می بخشد. ژرژ براک (1963-1882) نقاش فرانسوی نوجوانان دوست

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 30صفحه 29