مجله نوجوان 30 صفحه 21
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 30 صفحه 21

سوژه طلایی جرج دانینگ جرج دانینگ بیش از هر هنرمندی ، در مدرنیزه کردن انیمیشن سهم داشته است. او از هنرمندان پیشتاز موج نوی انیمیشن بود که در پایان جنگ ، انقلابی در این رسانه به وجود آوردند. طنز او بسیار تند و گزنده بود و فیلم بسیار معروفش ، طوفان ، سهم عمده ای در جهان فیلمسازی انیمیشن دارد. جرج دانینگ در سال 1920 در شهر تورنتو کانادا زاده شد و در سال 1942 به کانون فیلم کانادا پیوست و با مک لارن همکار شد. دانینگ با سبک طراحی ساده و ظریف و درک اصول بنیادی انیمیشن سهم عمده ای در تبدیل شدن آن به رسانه ای جالب و هوشمندانه داشت. شخصیت های سه بعدی شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دنیای انیمیشنهای سه بعدی و کامپیوتری همه شخصیتها ، حرکتها و پس زمینه ها مجازی هستند. مثلا در فیلم کمپانی هیولاها ، هیچ هیولایی ساخته نشده و دکور هیچ کارخانه ای وجود ندارد بلکه همه این تصاویر با کمک تکنیک های CGI و نرم افزارهای کامپیوتر به صورت مجازی ساخته شده اند. توماتوتروپ در سال 1825 دکتر ژان آیرتون پاری ، وسیله ای به نام توماتوتروپ را ابداع و روانه بازار کرد. این وسیله اسباب بازی علمی مشهوری بود. توماتوتروپ دایره ای مقوایی بود که در یک طرف آن تصویر یک پرنده و در سوی دیگر تصویر یک قفس نقاشی شده بود. وقتی که این دایره با نخهایی که به دو سوی آن متصل شده بودند ، چرخانده می شد ، تصویر یک طرف در ذهن تماشاگر باقی می ماند و با تصویر بعد در می آمیخت؛ در نتیجه ، دو تصویر ظاهرا روی هم قرار می گرفت و به نظر می رسید که پرنده در قفس است. سفیدبرفی و هفت کوتوله سفید برفی و هفت کوتوله اولین انیمیشن بلند سینمایی است که در استودیوی دیزنی تولید شد. سیستم استودیوی دیزنی به دو اصل مبتنی بود. اصل اول جذب هنرمندان جوان و پرشور به منظور توسعه استودیو بود و اصل دوم انجام کار از طریق سیستم تولید منسجم و سازمان یافته. سفیدبرفی با تلاش گروهی ، طی مدت سه سال ، آماده شد. فیلمها و تجربه های قبلی نیمه بلند استودیوی دیزنی به صورت سیاه و سفید ساخته شده بودند اما در سفیدبرفی رنگ به کار رفته بود. پرداخت صوتی آن پیچیده ، موسیقی آن عالی ، صداها گویا و داستانگویی ، ماهرانه و حرفه ای بود. سفیدبرفی واقعا استحقاق آن همه توجه و ستایش جهانی را داشت و چند فیلم بعدی دیزنی ، سرمایه آن را برگرداند. بعد از آن پینوکیو و فانتزیا در یک سال ارائه شدند اما دومی از لحاظ مضمون و پرداخت ، تضاد زیادی با اولی داشت. فانتزیا فیلمی تجربی و بلندپروازانه از چند اثر موسیقی بود. مثل پرستش بهار اثر استراوینسکی و باله فندق شکن اثر چایکوفسکی. اغلب مردم ، صرفا به دلیل انی که دیزنی سازنده سفیدبرفیی بود و هرسال یک فیلن تولید می کرد ،گمان می کردند که وی نخستین انیماتوری است که مرز بین فیلم انیمیشن کوتاه و بلند را از میان برداشته است. ترون فیلم ترون ، از ساخته های استودیوی دیزنی است ، اما هیچ شباهتی به فیلمهای روان و شخصیتهای اجاافتاده این استودیوی معروف ندارد. ترون در واقع یک تجربه بزرگ است . این فیلم انیمیشن ، اولین انیمیشن سه بعدی رایانه ای است که با وجود حرکات مکانیکی وگرافیک ضعیف آن ، به خاطر باز کردن بستر ساخته شدن انیمیشنهای سه بعدی ، اهمیت فراوانی دارد.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 30صفحه 21