مجله نوجوان 104 صفحه 18
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 104 صفحه 18

تنظیم یعنی چه و چه سبک هایی دارد ؟ واژة تنظیم خبر ، تنظیم گزارش و یا تنظیم مصاحبه را بارها شنیده اید اما اگر معنای آن را نمی دانید سطر های پایینی را بخوانید تا بدانید . در هر کدام از این قالب ها خبرنگار مجموعه ای از اطلاعات را به صورت پراکنده جمع آوری می کند . خبرنگار در مطلب خود این اطلاعات را با نظم خاصّی پشت سر هم می چیند . به نظم چینش اطلاعات در یک مطلب ، سبک تنظیم آن مطلب گفته می شود . اگر خبرنگار اطلاعات دریافتی خود را به همان ترتیبی که به دست آورده پشت سر هم بچیند باید بگوییم که مطلبش را به سبک تاریخی تنظیم کرده است . این سبک برای نوشتن گزارش از همایشها و سمینارها سبک خوبی است و در بعضی از انواع مصاحبه هم خوب جواب می دهد . حال اگر خبرنگار اطلاعاتش را به ترتیب اهمیت پشت سر هم بیاورد مطلبش را به سبک هرم وارونه تنظیم کرده است . در هرم وارونه خبرنگار اطلاعات مهم تر را در بالای مطالب می آورد و مطالب کم اهمیت تر به ترتیب در پایین این مطلب قرار می گیرد . گاهی اوقات هم خبرنگار ترجیح می دهد مطالب مهم خود را در لابهلای مطلب کم اهمیت تر بگنجاند تا خواننده بعد از خواندن چند سطر از مطلب با دیدن یک پیام مهم و دارای جذابیت از حالت کسالت و یکنواختی بیرون بیاید . این سبک تنظیم خبر ، مطلب را به رپرتاژ نزدیک می کند . سبک های تنظیم به همین تعداد محدود نمی شود و به سلیقة تنظیم کنندة خبر بستگی فراوانی دارد . روتیتر تیتر زیر تیتر تیتر را همه می شناسند . در حقیقت تیتر عنوان اصلی یک مطلب مطبوعاتی است و باید خلاصة مهمترین پیام یک نوشته مطبوعاتی را به خواننده منتقل کند . در تیتر حداکثر معنا در حداقل کلمات بیان می شود به همین خاطر نوشتن تیتر خوب کار بسیار مشکلی است و فقط حرفه ایها از پس آن بر می آیند . نوشتن تیتر مناسب برای یک مطلب به تجربة فراوانی نیاز دارد و در اکثر موارد نوشتن تیتر به عهدة دبیر سرویس و یا سردبیر است . روتیتر و زیر تیتر جملاتی هستند که در بالا و پایین تیتر می آیند تا به روشن تر شدن تیتر و معرفی بهتر موضوع کمک کنند . اندازة تیتر همیشه بزرگتر از روتیتر و یا زیر تیتر است . گاهی وقت ها یک بخشی از مطلب با اندازه ای کمی بزرگتر از متن در کادری در دل مطلب تکرار میشود که به آن سوتیتر می گویند . مخاطبان با مطالعة سوتیترها بخش های مهم یک مطلب را در می یابند و روزنامه نگاران با استفاده از سوتیتر بخش هایی را در چشم مخاطبان مهم تر جلوه می دهند . ما به دلایلی در مجله دوست از سوتیتر استفاده نمی کنیم که شما نیز اگر روزگاری در کار مطبوعاتی حسابی حرفه ای شدید ، به این دلایل پی خواهید برد . لید اگر به خبرهای یک روزنامة حرفه ای نگاه کنید خواهید دید که در آغاز هر خبر یک یا چند جمله که خلاصه ای از مهم ترین مطالب آن خبر است و شمای کلی مطلب را نشان می دهد ، آورده شده است که به آن لید گفته می شود . لید عموماً به صورت Bold نوشته می شود که Bold بودن آن نشان دهندة اهمیت موضوع است . لیدها در جهت دهی ذهن مخاطب برای دستیابی آن به برداشت و یا احساسی که مقصود خبرنگار بوده است ، بسیار تأثیر گذار است و مثل باقی چیزهایی که به شما معرفی کردیم انواع گوناگونی دارد .

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 104صفحه 18