
حامد قاموس مقدم
«تلافی»؟
از شما بعید است!
نگاهی به فیلم سینمایی «تلافی»
معمولاً در هر شغلی رسم بر این
است که از نقطۀ صفر کار را شروع
میکنند. بعضیها مانند فوتبالیستها
ترجیح میدهند که در اوج ماندنشان
ابدی شود و همیشه با آن عنوان از
آنها یاد شود. برخی دیگر هیچوقت
نقطۀ فرود ندارند مانند دانشمندان که
نقطۀ اوجی برای آنها متصوّر نیست و
هرچقدر بیشتر تلاش کنند و پیش
بروند، بر اندوختۀشان اضافه میشود.
هنرمندان نیز نقاط اوجی در کارشان
وجود دارد که معمولاً اندک اندک و
با کسب تجربۀ بیشتر به آن نزدیک
میشوند و قلّه را فتح میکنند. به اوج
رسیدن کار غیر ممکنی
نیست ولی سقوط از
نقطۀ اوج شغلی بسیار
آسانتر و سریعتر
رسیدن به اوج است.
با این اوصاف اگر کسی از نقطۀ اوج،
کار خودش را آغاز کند. این تصور
پیش میآید که او یک نابغه است
ولی اگ نتواند خودش را در اوج،
حفظ کند باید منتظر باشد که بر روی
شاهکار اولیهاش نیز برچسبهایی مانند
«دزدی»، «شانس» یا خیلی چیزهای
ناخوشایند دیگری بخورد.
سعید اسدی، کارگردانی است که
در رشتۀ سینما در آمریکا تحصیل
کرده است. او اولین فیلم خود را به
نام «سراب» در سال 1362 در کشور
سوئد ساخت. اولین فیلمش در ایران
فیلم «سیب سرخ حوّا» بود و پس از
آن فیلم موفق «آواز قو» را ساخت.
«آواز قو» فیلمی است که در زمان
خودش به موضوع روز میپرداخت.
ساختار تراژیک این فیلم بسیار محکم
است. روابط داستان به شکلی منطقی
کنار هم چیده شده است و با پیشرفت
داستان پایههای فاجعه در آن محکم
میشود و سرانجام، کاراکتر اصلی
فیلم نابود میشود. خرده داستانها و
اتفاقات فیلم، بیننده را جذب میکند و
سرانجام میتواند پیام اصلی فیلم را به
بیننده منتقل کند.
به جز بازی ضعیف بازیگران زن
فیلم، بازی رادان، جمشید هاشمپور،
قاسم زارع و حتی داریوش مؤدّبیان
که نقشی کوتاه در فیلم دارد بسیار
واقعی و باورپذیر است. هر چند که
فیلم لحظاتی را در شعار دادن
میگذراند ولی با توجه به
زمان ساخته شدنش این
مسئله نیز مسئلۀ نچسبی
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 201صفحه 22