مجله نوجوان 226 صفحه 27
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 226 صفحه 27

این خصوصیت بازیگر نوجوان ژاپنی باعث شد که « پیت داکتر » او را مجبور کند که همه کارهایی را که « راسل » شیطان انجام می دهد او هم انجام دهد و حین بازی صدای « راسل » را بگوید . اما اگر به آثار این دو شرکت دقیق نگاه کنید متوجه می شوید که دقت در جزئیات چقدر به آثار آن ها اعتبار بخشیده است . اگر موهای سالیوان هیولای بامزه « شرکت هیولاها » و صحنه های زیر آب « در جست و جوی نمو » را به یاد بیاورید آن قوت متوجه می شوید به تصویر درآوردن این صحنه ها چقدر دشوار است و چه تکنیک خاصی را می طلبد و این بار هم تهیه کنندگان و سازندگان « بالا » با یک مشکل اساسی روبه رو شدند . اینکه آیا می شود ده هزار بادکنک هیلومی یک خانه را بلند کنند یا نه ، به طور مسلم این اتفاق بدون اطلاعات مربوط به علم فیزیک و علوم رایانه ای به تصویر درنمی آمد . مثلاً فکر کنید که 10 هزار بادکنک هلیومی هریک به نخی مجزا وصل شوند و با حرکاتی متفاوت بخواهند خانه ای را بالا بکشند . امکان متحرک سازی دو بعدی و دستی این بادکنک های وجود نداشت . چون تعداد آن ها بسیار زیاد بود . و هریک تأثیر متقابلی روی هم می گذاشتند و به شکلی به فشرده شدن یک بادکنک توسط بادکنک دیگر کمک می کردند . در حالی که ما با خوشه ای از بادکنک ها روبه رو بودیم که باید به شکلی خانه را بالا می بردند که به لحاظ علمی مشکلی نداشتند . به همین دلیل بود که « پیت داکتر » و « باب پترسون » سازندگان « بالا » از 2 نفر متخصص پرواز با بالن کمک گرفتند تا روی پروژه آن ها کار کنند . « استیومی »- دستیار فنی کارگردان- موظف شد تا با در نظر گرفتن تمام قوانین فیزیک کار کند که تماشاگر ایده پرواز یک خانه با بالن را باور کند . آن ها مطالعات زیادی کردند و درنهایت دست به ساخت نرم افزار جدیدی زدند؛ نرم افزاری با نام شبیه ساز فیزیکی که برای دستیابی به حرکات دقیق خوشه بادکنک ها با استفاده از قوانین فیزیکی طراحی شده بود . این شبیه ساز فیزیکی شرکت « پیکسار » ، نرم افزار « ODE » نام گرفت و به این ترتیب بود که یک بار دیگر شرکت « پیکسار » متناسب با نیاز فیلم های در حال تولیدش دست به تولید یک نرم افزار جدید زد . جذابیت های « بالا » شاید خیلی ها فکر می کردند که فضای طبیعی و بکر پس زمینه انیمیشن « بالا » حتماً باید چیزی نظیر مناظر زیبای آمریکای جنوبی باشد . امام مطمئن باشید که این بار خود کارگردان هم چنین فکری نکرده بود . او مدت ها بود که پس زمینه (بک راند) اثرش فکر می کرد و هیچ منظره و طبیعی او را راضی نمی کرد . تا اینکه 5سال پیش وقتی داشت اتودهای اولیه کار را می زد مستندی را درباره جنگل های سرسبز بارانی ونزوئلا می بیند . او اصلا باور نمی کند که چنین مکانی در هیچ نقطه ای از کره زمین باشد . دیدن این مستند سبب شد که او به همراه « رانی دل کارمن » ، دستیار فیلمنانمه نویس ، سفری به ونزوئلا بکنند . این سفر و جذابیت های آن باعث شد تا « داکتر » تغییراتی در قصه اش ایجاد کند . به این ترتیب این مکان در قصه فیلم نه تنها به عنوان یک پس زمینه و لوکیشن عمل کرد بلکه در روند قصه هم نقش مهمی داشت . و چیزی شبیه یکی از کارکترهای آن به حساب آمد . منتقدان سینما و رسانه هم که این اثر را دیده اند معتقدند بهره گیری « داکتر » از لوکیشن های ونزوئلا به این انیمیشن اعتبار خاصی بخشیده است ، « بالا » فیلمی است درباره روح ماجراجویی ، درباره آدم هایی که هنوز به آرزوهایشان فکر می کنند و تحقق رویاهایشان را محال نمی دانند . این انیمیشن به نوجوانان می گوید که وقتی « کارل » 78 ساله یک دفعه دست مانند «ایندیاناجوز» هیجان انگیز دست به ماجراجویی می زند و تسلیم خستگی و دلزدگی روزهای زندگی اش نمی شود ، آن ها هم باید امیدوار باشند و روح زندگی را در دل زنده نگه دارند . حتی اگر فکر کنیم فرصت خیلی از کارها را از دست داده ایم ، باز هم برای بهتر زندگی کردن زمان داریم . دوست نوجوانان سال پنجم / شماره 14 پیاپی 226 / 27 تیر 1388

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 226صفحه 27