شهریار زنجانی
جنگ ستارگان و
سطل مکانیزه!
به راحتی میتوانند تا پایان آن را حدس بزنند.
این فیلم نه تنها خود فیلمی ضعیف است بلکه نوستالژی فیلمهای جنگ ستارگان را نیز خراب میکند.
تکنیک سه بعدی به کار رفته در فیلم مربوط به سالهای ابتدایی خلق انیمیشن سه بعدی است و لحظات و صحنههای ساده انگارانه و سهل انگارانۀ فیلم، گاه سطح آن را تا گروه سنّی پیش دبستانی پایین میبرد.
طراحی کاراکترها بسیار پیش پا افتاده و گاه وحشتناک است.
البته تمام نقطه ضعفها متوجه کارگردان نیست. داستان فیلم نیز در بسیاری از لحظات یا مبهم است یا اینکه خیلی سطحی از کنار مسائل عبور میکند.
خلاصه اگر کسی این فیلم را به شما داد تا ببینید، فوراً آن آن را پس بدهید و به خودش هم توصیه کنیدکه زودتر فیلم را شبانه طوری در سطل آشغال مکانیزۀ محل بیندازد که به دست گربهها هم نیفتد چون حال گربهها را هم به هم میزند، چه رسد به آدمیزاد!
داستانهای فضایی و نبردهای خارج از سیّارۀ زمین، کمکم به دنیای انیمیشن نیز راه پیدا کرد و به خاطر تکنیک فیلمهای انیمیشنی، دست سازندگان آثار در خلق صحنههای مهیّج و تخیلی بازتر بود.
در سال 2008، سنگاپور با همکاری آمریکا نسخهای انیمیشنی از جنگ ستارگان را ساخته است که بازیگرانی همچون مت منتر، کاترین تابر، کریستوفر لی و ساموئل ال جکسون در آن به جای کاراکترهای انیمیشن سخن میگویند.
دیو فیلونی کارگردان این اثر، فیلمی تکراری و بسیار ضعیف را ارائه کرده است. به طوری که حتی برای یک نمایش در بخش کودک تلویزیون نیز مناسب نیست.
بینندگان این فیلم که «جنگ ستارگان: جنگ کلونها» نام دارد، پس از دیدن لوگوی معروف فیلمهای جنگ ستارگان و موسیقی تیتراژ آن که همان موسیقی معروف جان ویلیامز است خود را برای دیدن یک اثر تازه و یک فیلم مهیّج آماده میکنند ولی پس از گذشتن چند دقیقه از فیلم
سری فیلمهای جنگ ستارگان ساختۀ جرج لوکاس، فیلمهایی جریانساز بود که یک ژانر فضایی را در اینگونه فیلمها پایهگذاری کرد. بعدها نیز بیشتر فیلمهایی که در این ژانر کار شد، کم و بیش شباهتهایی
به سری جنگهای ستارهای
دارد. تأثیر این فیلمها حتی تا
آنجا پیش رفت که
ریگان در دوران
جنگ سرد از
عنوان آن الهام
گرفت و جنگ
ستارگان را به
عنوان یک استراتژی
مبارزاتی با
شوروی سابق
مطرح کرد.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 191صفحه 20