کتاب بیع
ربـا
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1369

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

ربـا

ربـا

[سؤال 7219]‏ ‏ ‏ 3665‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏این جانبان از حضرت امام خمینی، رهبر کبیر و بنیان گذار جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏ایران  تقاضا داریم بذل توجه نموده و به سه سؤال ذیل پاسخ شرعی و کتبی مرقوم‏‎ ‎‏فرمایند.‏

‏1. با شخص رباخوار از نظر شرع مقدس اسلام چگونه باید رفتار شود؟‏

‏2. چنانچه رباخوار مالی را از راه ربا برده باشد، چگونه باید با او رفتار گردد؟‏

‏3. در صورتی که مال به ربا رفته صاحب داشته باشد؛ آیا باید مال به صاحب اصلی‏‎ ‎‏برگردد یا خیر و در غیر این صورت چه باید کرد؟‏

بسمه تعالی، ربا حرام است. رباخوار باید از گناه گذشته توبه نماید و آنچه

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 195

را که بابت ربا گرفته، ضامن است. باید به مالک آن برگرداند و اگر نزاعی در بین باشد، رسیدگی به آن موکول به محاکم قضایی است.

[سؤال 7220]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2344

‏6. ده عدد تخم مرغ را می فروشند به پانزده عدد یک ماه دیگر و هیچ امتیازی در‏‎ ‎‏تخم مرغ ها نیست؛ چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد. 

[سؤال 7221]‏ ‏ ‏ 3666‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر حضرت آیت الله‌ العظمی خمینی مدّ ظله العالی‏

‏1. اگر کسی از گرسنگی مجبور باشد از کسی ده من جو را برای ده من گندم قرض‏‎ ‎‏کند برای صاحب جو اشکال دارد یا ندارد؟ شما امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر معامله بین جو و گندم شده صحیح است و اشکال ندارد و اگر قرض است آنچه را قرض کرده همان را ضامن است.

‏2. دو تا حیوان را جنگ می اندازند (مثل گاو و شتر و خروس و کبک و سگ) در بین ده تومان‏‎ ‎‏می گذارند و هر حیوان که زور بود از صاحب حیوان کم زور ده تومان می گیرد حلال است یا حرام شما‏‎ ‎‏امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، حرام است.

[سؤال 7222]‏ ‏ ‏ 3667‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏کسی بز لازم دارد مجبور است که بز بخرد به کسی گفت بز به من بفروش، آن کس‏‎ ‎‏گفت من به تو می دهم گوسفند از تو می گیرم، بز به گوسفند ربا است یا جایز است؟‏‎ ‎‏شما امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، ربا نیست و مانع ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 196

[سؤال 7223]‏ ‏ ‏ 3668‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 ربیع الاول 1398 ق‏

‏1. محضر مبارک حجت الاسلام والمسلمین آیت الله‌ العظمی حاج آقا روح الله‌‏‎ ‎‏خمینی دامت برکاته‏

‏معامله کردن دو فرد از جنس ربوی؛ یکی ساخته و دیگری نساخته و گرفتن مبلغی‏‎ ‎‏پول به عنوان دست مزد ـ مثلاً یک مثقال طلای ساخته و دیگری نساخته در یک‏‎ ‎‏معامله تبدیل می کنند و 20 تومان به عنوان اجرت می گیرند ـ آیا جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر عوض و معوض در مقدار مساوی باشند و مبلغ بابت اجرت عمل ساختن باشد اشکال ندارد.

‏2. در صورتی که امضا کردن حزب رستاخیز را تحمیل کنند به این نحو که اگر امضا نکنی پروانۀ کارت‏‎ ‎‏را لغو می کنیم یا این که به عقیدۀ خودش به مشقت می افتد و یا باید کاری که شأنش نیست بکند و یا از‏‎ ‎‏آن جا برود وظیفه اش چیست؟‏

بسمه تعالی، در صورت اکراه یا اضطرار مانع ندارد صورتاً امضا کند لیکن لازم است عملاًَ از التزام به لوازم آن و تأیید دستگاه خودداری کند.

‏3. اگر شخصی مدرکی که برای استفاده معلومه ای مقرر کرده اند بخرد و از او تلف شود آیا جایز است آن‏‎ ‎‏استفاده را بدون آن مدرک ببرد مثلاً بلیط قطار و هواپیما و ماشین و تمبر بخرد و پیش او بسوزد آیا‏‎ ‎‏می تواند بدون بلیط و تمبر مسافت معهوده را و نامه را یک مرتبه طی کند و بفرستد و یا اگر از راه دیگر‏‎ ‎‏می تواند تحصیل کند جایز است؟‏

بسمه تعالی، در صورت تلف شدن مانع ندارد به همان مقدار استفاده کند.

‏4. شنیدن غنا و دیدن فیلم های تلویزیونی و داخل شدن در امکنه ای که می داند قهراً نگاهش به نامحرم‏‎ ‎‏می افتد با عدم وجود شرایط امر به معروف چه حکمی دارد و آیا در حکم شرع بین قوای سه گانۀ بصر‏‎ ‎‏و سمع و لمس فرق است؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست و برای هر یک از قوای سه گانه وظیفۀ جداگانه است.

‏5. کره و پنیری که از کشورهای خارج وارد می کنند کما این که در سراسر ایران متداول است آیا نظر‏‎ ‎‏مبارکتان در معامله کردن و خوردن آن ها چیست؟‏

بسمه تعالی، محکوم به طهارت و حلیت است مگر آن که از خارج خلاف آن ثابت باشد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 197

‏6. بدون شهوت مکالمۀ اجنبیین مطلب کم باشد و یا زیاد، مسائل شرعی باشد و یا غیر آن، ضروری‏‎ ‎‏باشد و یا نباشد اشکال دارد و یا این که تفصیل است بین آن ها؟ ‏

بسمه تعالی، برای مرد اگر تلذّذ و ریبه در بین نباشد شنیدن جایز است و برای زن صحبت با اجنبی اگر خوف فتنه نباشد اشکال ندارد اگرچه احوط در غیر مقدار ضرورت ترک مکالمۀ با اجنبی است مخصوصاً برای زن جوان.

[سؤال 7224]‏ ‏ ‏ 3669‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 16 / 8 / 1358‏

‏دفتر محترم استفتای امام خمینی‏

‏ضمن عرض ارادت، دو نفر با رضایت طرفین معامله ای به این طریق انجام داده اند‏‎ ‎‏و کمال رضایت از طرفین حاصل است. مبلغ نه هزار تومان پول نقد و یک قطعه قالی‏‎ ‎‏به مبلغ سه هزار تومان را به مدت ده ماه تمام با کمال میل معامله کرده اند. آیا این معامله‏‎ ‎‏در صورتی که قالی را خریدار احتیاج به پول پیدا کرده و نقد به کسر بفروشد صحیح‏‎ ‎‏است یا خیر؟ استدعا می شود جواب را ذیلاً عنایت فرمایید.‏

بسمه تعالی، هر نحو معامله که برای فرار از ربا است در حکم ربا و باطل است.

[سؤال 7225]‏ ‏ ‏ 3670‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک امام عزیزم خمینی جان ‏

‏احتراماً؛ پس از سلام به اطلاع می رساند: بعضی از مقدسین برای فرار از انجام ربا،‏‎ ‎‏مقدار صد هزار تومان جو، نقدی خریداری می کنند. بدون این که جو تحویل شود؛‏‎ ‎‏بلکه رسید آن را دلال آورده، بعد ایشان به عنوان فروشندۀ جدید جو پشت همان‏‎ ‎‏رسید را نوشته و به دیگری حواله و در مقابل چک به مدت شش ماه به مبلغ صد و‏‎ ‎‏بیست هزار تومان می گیرد. آیا این عمل اسلامی است یا خیر؟ خواهشمند است،‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 198

‏شخصاً نظر مبارکتان را اعلام دارید، فدایت شوم.‏

بسمه تعالی، خرید جو و فروش آن به شخص ثالث به زیادتر کراهت دارد. مگر آن که بین هر سه نفر تبانی برای رباخواری باشد که در این صورت حیله و محکوم به حکم ربا و باطل است. 

[سؤال 7226]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6928

‏2. اوراقی که در جریان وام مصرف می شود به شخص وام گیرنده فروخته می شود؛‏‎ ‎‏البته به قیمتی گران تر از قیمت بازار فروخته می شود.‏

بسمه تعالی، مانع ندارد؛ مگر این که منظور فرار از ربا باشد.

[سؤال 7227]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2325

‏3. به نظر مبارک شما راه تخلص از نزول و ربا در پول های بانکی که اغلب تجار‏‎ ‎‏بلکه دیگران هم مبتلا هستند چیست؟‏

بسمه تعالی، تخلص از ربا نزد این جانب مشکل است بلکه عدم جواز قوی است.

[سؤال 7228]‏ ‏ ‏ 3671‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 14 / 10 / 1358‏

‏با احترام؛ از محضر مبارک استدعا دارم اظهار نظر فرمایند که معاملات شرطی‏‎ ‎‏ربوی است یا خیر و سند تنظیمی با گرفتن 80 هزار تومان بهره، نزول است یا نه؟ ‏

بسمه تعالی، هرگونه معامله که حیله و وسیله برای رباخواری است محکوم به حکم ربا و باطل است.

[سؤال 7229]‏ ‏ ‏ 3672‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 13 / 10 / 1361‏

‏حضور حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏احتراماً؛ معروض می دارم این جانب به قصد خرید خانه در شهر تهران، از بانک‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 199

‏تعاون اسلامی مبلغی وام گرفته ام، ولی متأسفانه به علت گرانی وضع مسکن، نتوانستم‏‎ ‎‏منزلی تهیه نمایم؛ چون کارمند ساده ای می باشم و دریافتی ماهیانه 3300 تومان‏‎ ‎‏می باشد، و به دو بانک به مبلغ 2900 تومان، باید قسط ماهیانه بدهم، و در ادا کردن‏‎ ‎‏اقساط بانک ها، بسیار در زحمت می باشم. در این بین، یکی از دوستان قصد خرید‏‎ ‎‏اتوبوس مسافربری را داشت و مبلغ هم زیاد نبود چون که نامبرده راضی نبود‏‎ ‎‏نتوانستیم شریک بشویم، لذا با توافق طرفین، قراردادی به این وضع بین خود‏‎ ‎‏نوشته ایم:‏

‏یک طبقه از خانۀ مسکونی ایشان را، با حضور سه نفر شاهد به صورت قولنامه ای‏‎ ‎‏و قرارداد کتبی، به مبلغ پنجاه هزار تومان از ایشان خریدم، و بعد از این قرارداد، با‏‎ ‎‏شاهدهای حاضر، آن خانه را طی قراردادی دیگر به ایشان اجاره دادم، که بابت اجاره‏‎ ‎‏ماهیانه مبلغ هزار تومان بپردازد. مدت این قرارداد یک سال می باشد.‏

‏ضمناً این قرارداد در صورتی بسته شد که هر دو طرف، بسیار راضی بودیم،‏‎ ‎‏خصوصاً برادرمان که با این مبلغ کار ایشان راه افتاده و از کار خود درآمدی کافی دارد‏‎ ‎‏و بسیار از این قرارداد اجاره، خرسند می باشد؛ لذا از محضر آن مرجع تقلید استدعا‏‎ ‎‏دارم که مرا در این امر مهم راهنمایی نمایید و بفرمایید آیا آن مبلغ پولی که ماهیانه من‏‎ ‎‏ـ  با این وضع زندگی ـ از ایشان دریافت می نمایم، از نظر شرعی درست می باشد یا‏‎ ‎‏خیر؟ من الله‌ التوفیق‏

بسمه تعالی، هر  گونه معامله که حیله برای فرار از ربا باشد، در حکم ربا و باطل است.

[سؤال 7230]‏ ‏ ‏ 3673‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 11 / 11 / 1358‏

‏دفتر محترم حضرت آیت الله‌ العظمی رهبر انقلاب امام خمینی، مدّ ظله‏

‏امیدوارم خداوند متعال وجود شریفش را از جمیع بلیات و سوانح محفوظ فرماید.‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 200

‏شخصی تمام یا قسمتی از خانه ای را در مقابل 20 هزار تومان رهن می کند و یا با شرط‏‎ ‎‏می خرد. بعد با اجازه مالک و یا راهن تصرف نموده و به شخص مالک و یا راهن،‏‎ ‎‏ماهی 200 تومان اجاره می دهد. مستدعی است فتوای امام را دربارۀ مال الاجاره مرقوم‏‎ ‎‏فرمایند. ‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، هر  گونه معامله که وسیله برای رباخواری است محکوم به حکم ربا و باطل است.

[سؤال 7231]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 7321

‏2. عده ای در بازار هستند که پول را به صورتی قرض بهره دار می دهند؛ بدین‏‎ ‎‏صورت که پدر من که یک نبات ریز است اگر بخواهد از آن ها قرض بگیرد، می گویند‏‎ ‎‏شکر یک ماه یا چند ماه تو را (تعداد ماه، بستگی به پول درخواستی دارد) صادر و مثلاً‏‎ ‎‏5 ماه بعد به این مقدار به تو می فروشیم. البته مقدار اضافه شده متناسب با پول، اضافه‏‎ ‎‏و یا کم می شود و معین است؛ آیا این پول حکم ربا دارد؟‏

بسمه تعالی، این نحو معامله که برای فرار از ربای قرضی است باطل است و پول گیرنده فقط عین همان پول را ضامن است. و اگر شکر را ارزان بخرد و بعد از مدتی به شخص سومی به گرانتر بفروشد مانع ندارد.

[سؤال 7232]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 7321

‏3. بفرمایید اگر پولی که در بالا ذکر شد ربا است تکلیف من در مقابل این پول که از‏‎ ‎‏آن تغذیه می کنم چیست؟ و یا این که پدرم که برای خرید خانه قرض می گیرد، چه باید‏‎ ‎‏بکنم؟‏

بسمه تعالی، حکم مسأله از جواب بالا معلوم می شود و پول گیرنده تنها در صورت اول عین همان پول را ضامن است و تصرف در آن منوط به اجازۀ دهنده پول است و در صورت دوم اشکالی نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 201

[سؤال 7233]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2235

‏4. اگر بنده برای توسعۀ کسبم از کسی مبلغ 100 هزار تومان به عنوان مضاربه‏‎ ‎‏بگیرم و بعد با او مصالحه نمایم که سهم و شرکت خود را به بنده بفروشد به ماهی سه‏‎ ‎‏هزار تومان و هر دو هم راضی باشیم اشکالی ندارد؟‏

بسمه تعالی، هر نحو معامله که برای فرار از ربا انجام شود محکوم به حکم ربا و باطل است.

[سؤال 7234]‏ ‏ ‏ 3674‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 18 / 6 / 1358‏

‏رهبر عالی قدر ایران، حضرت امام خمینی، ارواحنا فداه‏

‏احتراماً به عرض عالی می رساند: مرحوم آیت الله‌ بروجردی، معاملات شرطی‏‎ ‎‏غیر  منقول را جایز دانسته و در گذشته، در دفاتر ثبت اسناد رسمی، اسناد شرطی صادر‏‎ ‎‏می شد. حال، کمیته ها عقیده دارند که این نوع معاملات نزولی است. تقاضا دارد برای‏‎ ‎‏روشن شدن اذهان عمومی، مرقوم فرمایند: معاملات شرطی که در دفاتر رسمی صادر‏‎ ‎‏می شود، چه صورتی دارد؟ ‏

بسمه تعالی، معاملات بیع شرطی صحیح است، مگر در صورتی که فرار از ربا باشد. و در این صورت باطل و محکوم به حکم ربا است.

[سؤال 7235]‏ ‏ ‏ 3675‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 5 / 10 / 1361‏

‏رهبر کبیر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، آیت الله‌ العظمی حضرت امام‏‎ ‎‏خمینی، دامت افاضاته‏

‏با درود و تحیات به محضر پاک آن امام عالی قدر به استحضار می رسانم: اکنون که‏‎ ‎‏با فروغ آفتاب حیات بخش اسلام عزیز، کشور ما از زیر ظلم طاغوت رها شده و‏‎ ‎‏احکام الهی و فرامین قرآن کریم حاکم است، تقاضا دارد به سؤال زیر پاسخ شرعی‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 202

‏صادر فرمایید تا بتوانم بر اساس موازین اسلام به حقوق تضییع شدۀ خود برسم. ‏

‏اختصاراً این که در سال 1338 به لحاظ فقر مالی و گرفتاری که داشتم، ناچار‏‎ ‎‏شش دانگ یک باب خانۀ مسکونی با کلیۀ متعلقات آن به انضمام سه باب و نیم‏‎ ‎‏مغازه های متصل به آن (به پلاک های 223 و 224 و 225 و 226 و 227) که هر یک به‏‎ ‎‏صورت شش دانگ بوده و تنها محل سکنا و امرار معاش من و همسر و ده تن از‏‎ ‎‏فرزندانم بوده، در قبال ده هزار و پانصد تومان به بیع شرط یکی از رباخواران معروف‏‎ ‎‏به مدت ده ماه گذاشتم. که البته در سند، مبلغ هفده هزار و پانصد تومان نوشته شده،‏‎ ‎‏بقیه را به عنوان ربا احتساب و بر روی پول خود اضافه کرده است که خداوند کریم‏‎ ‎‏گواه آن است. البته در متن سند حق فسخ هم برای من گذاشته اند. ‏

‏بعد از انقضای مدت، قادر نبودم که تمامی مبلغ را یک جا تهیه و پرداخت و معامله‏‎ ‎‏را فسخ کنم. طرف مقابل هم مهلت نمی داد و با سوء استفادۀ قوانین طاغوتی و ظالمانه‏‎ ‎‏و برخلاف شرع مقدس، طرف با مراجعه به اجرای ثبت، اقدام به رشا و تبانی کرده،‏‎ ‎‏تمامی ملک مرا برده و رسماً به خود انتقال داده؛ یعنی املاکی را که در آن زمان‏‎ ‎‏میلیون ها ریال ارزش داشته و تنها خانۀ مسکونی من بوده، آن را با ده هزار و پانصد‏‎ ‎‏تومان برده است. هرچقدر به مقامات فاسد گذشته شکایت برده و به دادگستری‏‎ ‎‏مراجعه کردم، احقاق حق نشده؛ چون حقی برای آن ها مطرح نبوده. ‏

‏اینک نه دارای خانۀ مسکونی هستم ونه محل امرار معاش دارم. با این که از طریق‏‎ ‎‏شرایط فوق برده آیا اولاً بر طبق احکام اسلام، معاملۀ بیع شرطی از انواع معاملات‏‎ ‎‏صحیح بوده یا بر خلاف شرع و به حکم قرآن باطل است؟ ‏

‏ثانیاً بر طبق احکام اسلام، شرعاً طریق احقاق حق این جانب بر طبق موازین اسلام‏‎ ‎‏و رجوع به محاکم شرعی چگونه است؟ جواب را مزین فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر بیع شرط حیله و وسیله برای فرار از ربا باشد، حکم ربا دارد و معامله باطل است؛ هر  چند بیع شرط جدی اگر حیله نباشد، از معاملات شرعیه است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 203

[سؤال 7236]‏ ‏ ‏ 3676‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور رهبر عالی قدر، حضرت آیت الله‌ العظمی الامام الخمینی، دامت برکاته‏

‏شخصی در رژیم سابق طبق مسأله ای که به حضرت آیت الله‌ العظمی سید محسن‏‎ ‎‏طباطبایی حکیم رحمه الله نوشته بود، معامله ای به شرح زیر انجام داده:‏

‏مبلغ هزار تومان به شخصی داده و در ضمن، یک کیلو قند به او فروخته به مبلغ‏‎ ‎‏سیصد تومان که پس از مدت یک سال، آن شخص مبلغ یک هزار و سیصد تومان پس‏‎ ‎‏بدهد؛ آیا فعلاً معاملات سابق محکوم به حکم ربا است یا نه؟ و در صورتی که عین‏‎ ‎‏مال تلف شده، آیا صاحبان معاملات سابق ـ که چندین سال از تاریخ وقوع آن گذشته ـ‏‎ ‎‏حق مطالبۀ آن ها را دارند یا خیر؟ والسلام علیکم ورحمة الله‌‏

بسمه تعالی، اگر از روی تقلید صحیحی عمل شده و عین مال از بین رفته، معامله تمام شده و چیزی بر آن ها نیست.

[سؤال 7237]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1890

‏23. چند مورد در باب حرمت ربا استثنا شده ـ زوج با زوجه، مسلم با کافر، پدر و‏‎ ‎‏پسر ـ آیا اختصاص به ربای معاملی دارد یا شامل ربای قرضی هم می شود؟‏

بسمه تعالی، استثنا در ربای قرضی هم ثابت است.

[سؤال 7238]‏ ‏ ‏ 3677‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 10 / 12 / 1360‏

‏خدمت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی‏

‏لطفاً به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:‏

‏1. آیا داشتن حساب پس انداز در بانک های امریکا که به پول بهره می دهند اشکال‏‎ ‎‏دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 204

‏2. آیا باید قضای نماز صبح و مغرب و عشا را با صوت بلند خواند و همچنین قضای نماز ظهر و عصر‏‎ ‎‏را باید با صوت آهسته خواند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، قضای نمازهایی که بلند خوانده می شود را باید بلند بخواند و قضای نمازهایی که آهسته خوانده می شود را باید آهسته خواند.

‏3. آیا کسانی که قبل از انقلاب اسماً مسلمان بوده اند و وظایف شرعیه را انجام نمی دادند، ولی بعد از‏‎ ‎‏انقلاب بحمد الله‌ مسلمان شده اند، باید قضای روزه های سابقشان را به صورت معمول به جا آورند یا‏‎ ‎‏باید برای یک روز 60 روز روزه بگیرند؟‏

بسمه تعالی، اگر عمداً روزه نگرفته اند کفاره دارد.

‏4. لطفاً حدود حجاب مرد را مشخص بفرمایید.‏

بسمه تعالی، در رساله عملیه مذکور است.

‏5. آیا استفاده از ماشین لباس خشک کن در امریکا که لباس های خیس را در آن می ریزند و امریکایی ها‏‎ ‎‏نیز از این ماشین استفاده می کنند اشکال دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، استفاده از ماشین مانع ندارد، ولی اگر لباس خیس باشد و با چیز نجس ملاقات کند نجس می شود و احکام نجاست دارد.

‏6. با این که حکومت اسلامی در ایران برقرار است، آیا شرکت در نمازهای جمعه که با برادران اهل‏‎ ‎‏سنت در امریکا اجرا می شود نیز واجب است؟‏

بسمه تعالی، نماز جمعه واجب تخییری است.

‏7. آیا غیر مسلمان کافر است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، کافر است.

‏خداوند متعال سایۀ حضرت مستطاب عالی را تا انقلاب حضرت مهدی (عج) بر سر مستضعفین جهان‏‎ ‎‏قائم بدارد، آمین، بحق محمد و آله الطاهرین.‏

[سؤال 7239]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5210

‏2. پدر از فرزند، مرد از زن و زن از شوهر و شوهر از زن، برادر از برادر، خواهر از‏‎ ‎‏خواهر می توانند ربا بگیرند؟ شما بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، برای پدر و فرزند و زن و شوهر جایز است و برای دیگران جایز نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 205

[سؤال 7240]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1626

‏2. از آن جا که ارز دانشجویان از طریق بانک ها فرستاده شده و در این جا در‏‎ ‎‏بانک های فرانسوی باید نگهداری شود، طبعاً بنا به قانون فرانسه، مبلغی به عنوان بهره‏‎ ‎‏به آن تعلق می گیرد. ممکن است قسمتی از این بهره، جبران کم شدن ارزش پول و‏‎ ‎‏توّرم را در طول مدتی که در بانک بوده بکند؛ ولی تکلیف بخش اضافی آن پول که به‏‎ ‎‏عنوان بهره (یا ربا) داده می شود (در فرانسه و سایر کشورهای غرب) چیست؟ و اگر‏‎ ‎‏حرام است، چه باید کرد؟ چون خواه ناخواه این بهره، به حساب پس انداز تعلق‏‎ ‎‏می گیرد.‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، گرفتن بهره از غیر  مسلمان برای مسلمان اشکال ندارد.

[سؤال 7241]‏ ‏ ‏ 3678‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ بیست و ششم رمضان 1400 ق‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی نایب الامام، امام خمینی، مدّ ظله العالی ‏

‏محترماً؛ معروض می دارد: آیا ربا گرفتن مسلمان از ارامنه حرام است یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، اگر نصرانی در بلاد اسلامی زندگی می کند و مقررات بلد اسلامی را گردن می نهد، گرفتن ربا از او جایز نیست؛ ولی اگر تابع مقررات دولت اسلامی نیست و در حکم کافر حربی است، گرفتن ربا از او برای مسلمان اشکال ندارد.

[سؤال 7242]‏ ‏ ‏ 3679‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏سماحة آیت الله‌ العظمی، الامام الخمینی، دام ظله العالی، لطفاً به دو سؤال ذیل‏‎ ‎‏جواب دهید.‏

‏1. در بلاد هند مثلاً ده درصد آبادی مسلمان دارد. در چنین بلاد، بانک های‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 206

‏حکومتی هستند و مردم در این بانک ها پول های خودشان را می گذارند. وقت‏‎ ‎‏پرداختن پول به مالک، منافع همراه می دهد؛ چرا که قانون بانک همین است. در این‏‎ ‎‏صورت پول گذاشتن در بانک و گرفتن این منفعت، جایز است یا خیر؟ و اگر ربا ثابت‏‎ ‎‏بشود، تخلص از ربا چیست؟ و آیا‏‎ ‎‏می تواند با سرکرد‏‏ۀ‏‏ همین بانک بیع بکند یا نه؟‏‎ ‎‏واضح بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر بانک متعلق به کافر حربی باشد، در فرض مرقوم، گرفتن بهره برای مسلمین اشکال ندارد.

‏2. کار کردن برای زن ها با حجاب شرعی در دستگاه حکومت هند، مثل معلمه شدن در مدارس و کار‏‎ ‎‏در باقی اداره ها جایز است یا خیر؟ بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، با رعایت ضوابط شرعی و حجاب واجب اسلامی، اشکال ندارد.

[سؤال 7243]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2891

‏2. در امریکا ما هم می توانیم یک حساب چک داشته باشیم و هم پس انداز؛ که در‏‎ ‎‏این نوع دوم، بهره روی پولمان می آید؛ آیا از نظر شرعی اشکالی هست که ما پول‏‎ ‎‏دانشجویی که از ایران می آید را در حساب پس انداز بگذاریم؟ و یا اگر می شود، پول‏‎ ‎‏بهرۀ آن را خرج مصارف اسلامی کنیم؟‏

بسمه تعالی، بهرۀ پول از کافر حربی برای مسلمان حلال است.

[سؤال 7244]‏ ‏ ‏ 3680‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏سلام بر مسئول محترمی که این نامه را مطالعه می فرماید. غرض از نوشتن نامه به‏‎ ‎‏آن دفتر این بود که کمکی لازم داشتم و یک سؤال. ‏

‏اول در مورد کمک. من دانشجویی هستم در امریکا (سرزمین شیطان بزرگ). چون‏‎ ‎‏وظیفه هر مسلمانی است که مکتبش، اسلام رهایی بخش را روز به روز بیشتر بشناسد‏‎ ‎‏و در موردش شناخت عمیق پیدا کند و آن را سر لوحه کار خود قرار دهد، این نامه را‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 207

‏نوشتم تا طلب سیر مطالعاتی بکنم تا در راه شناخت اسلام و تبدیل این جانب به یک‏‎ ‎‏مسلمان واقعی، ان شاء الله‌ یاری رساند. البته چون دانستن صرف ـ بدون عمل و ایمان‏‎ ‎‏و اخلاق اسلامی ـ خیلی دردها و رنج ها و حجاب ها به ارمغان می آورد، خواهش‏‎ ‎‏این جانب را هم در نظر بگیرید، شاید بتوانید برنامه ای پیشنهاد کنید که بتوان طبق آن‏‎ ‎‏دانش را با عمل همراه نمود. اول می خواستم نامه را برای امام خمینی، دامت برکاته‏‎ ‎‏بنویسم؛ اما چون امام گرفتاری های دیگری دارند تصمیم گرفتم مزاحم ایشان نشوم و‏‎ ‎‏در ضمن متوجهم که اگر لازم باشد شما نامه را به امام نشان خواهید داد.‏

‏سؤال در مورد بانک های امریکا است. در این جا عده ای از برادران و خواهران‏‎ ‎‏می گویند که امام فرموده اند که «اگر دانشجو در کشورهای خارج پولش را در بانک‏‎ ‎‏بگذارد و سود روی آن پول بیاید اشکالی ندارد». با در نظر داشتن آیه ای که در قرآن‏‎ ‎‏خوردن ربا را جنگ با خدا می داند، دلیل این فتوا چیست؟ یا تفسیر ربا در آن آیه چه‏‎ ‎‏می باشد؟‏

بسمه تعالی، بهرۀ پول، ربا و حرام است؛ ولی گرفتن بهره از کافر حربی برای مسلمان اشکال ندارد.

[سؤال 7245]‏ ‏ ‏ 3681‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خلاصۀ نامه: مقلدین زیادی در کراچی وجود دارند که به خاطر نبودن نمایندۀ امام‏‎ ‎‏در آن جا، نمی توانند مشکلات خود را حل نمایند. به قرار اطلاع، پس از فوت شیخ‏‎ ‎‏محمود شریعت، نمایندۀ امام، تا کنون فرد دیگری بدین سمت منصوب نشده است؛‏‎ ‎‏لذا مردم نمی دانند وجوه شرعیۀ خود را چگونه بپردازند. رسالۀ امام به اردو وجود‏‎ ‎‏دارد و لیکن کلیۀ مسائل را نمی توان از آن دریافت. لطفاً شخصی را برای دریافت‏‎ ‎‏خمس و دیگر وجوه شرعی معرفی فرمایید.‏

‏1. آقای شیخ محمود شریعت معتقد بود که دریافت ربح از بانک های غیر اسلامی،‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 208

‏مانند سوئیس و... اشکال ندارد در این مورد در رسالۀ امام مشخصاً مطلبی ذکر نشده‏‎ ‎‏است؛ لطفاً راهنمایی فرمایید.‏

بسمه تعالی، گرفتن ربح از کافر حربی جایز است.

‏2. به طوری که دولت پاکستان اعلام کرده، اخیراً اقدام به تأسیس بانک بدون بهره کرده است. اما ما‏‎ ‎‏نمی دانیم که سرمایه گذاری که این بانک خواهد کرد در چه زمینه ای می باشد. همچنین اعلام کرده است‏‎ ‎‏که هر شش ماه، سود حاصل از سرمایه گذاری را به ما می دهد (مقررات بانک ضمیمه است) و لیکن به‏‎ ‎‏قرار اطلاع، بهره ای که از پول های به قصد ربا گذاشته شده و پول های «بانک بدون بهره» عاید می شود را‏‎ ‎‏با هم مخلوط می کنند و از آن میان، سود به مشترکین «بانک بدون بهره» می پردازند. آیا می توان در این‏‎ ‎‏بانک پس انداز کرد؟ ‏

بسمه تعالی، اگر به نحو مشروع مضاربه با شرایط واقع شود، سود جایز است.

‏3. چند سالی است که یک شرکت سرمایه گذاری در پاکستان تأسیس شده که سهام 100 روپی‏‎ ‎‏می فروشد و از محل اعتبار این سهام، سرمایه گذاری کرده و در پایان، بهرۀ عاید از سرمایه گذاری را بین‏‎ ‎‏سهام داران تقسیم می کند. ولیکن این شرکت تقبل کرده است که هر ساله در صورتی که بهرۀ کافی نبرد،‏‎ ‎‏بنا به تعهد دولت، مبلغ مشخص و ثابتی به سهام داران خود بدهد. به عبارت دیگر سهام داران، علی رغم‏‎ ‎‏زیان شرکت، مبلغ مشخصی از شرکت مزبور با کمک دولت دریافت خواهند کرد. آیا در این شرکت‏‎ ‎‏می توان سرمایه گذاری کرد؟‏

بسمه تعالی، بهره به نحو مزبور ربا و حرام است؛ مگر آن که بهرۀ تجارت باشد.

‏4. آیا می توان در شرکت هایی که در امر تجارت دوجانبه فعالیت دارند سرمایه گذاری کرد؟‏

بسمه تعالی، سؤال روشن نیست.

‏5. آیا می توان حق السادات خمس را مستقیماً به آشنای سید داد؟ و آیا می توان این سهم را در مدارس‏‎ ‎‏و مساجد صرف کرد؟‏

بسمه تعالی، از سهم سادات مجازند به سید فقیر متدین بدهند و در سهم امام علیه السلام اجازه لازم است.

‏6. آیا می توان از سهم امام برای ساختن و تعمیر مساجد و مدارسی که جوانان در آن جا به تحصیل‏‎ ‎‏علوم دینی و قرآن مشغولند، استفاده کرده و همچنین از این محل، حقوق معلمین این مدارس را‏‎ ‎‏پرداخت و نیز به فقرای سادات و افرادی که سید نیستند کمک کرد؟‏

بسمه تعالی، حکم آن معلوم شد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 209

‏7. بر اساس رساله های عملیه زکات به نُه چیز تعلق می گیرد که در بیان آن ها نامی از پول، سهام،‏‎ ‎‏ساختمان، ماشین آلات کارخانجات وزمین وجود ندارد آیا کسی می تواند بر این اساس زکات بپردازد؟‏‎ ‎‏و در این صورت چگونه آن را توزیع نماید؟‏

بسمه تعالی، در غیر نه چیز زکات واجب نیست.

‏8. حدود 10 سال پیش حمله قلبی به بنده دست داد که بر اثر آن وقتی در حال راه رفتن هستم‏‎ ‎‏و  یا  احساس درد می کنم باید قرص در زیر زبان نگه دارم در این صورت آیا روزه این جانب درست‏‎ ‎‏است؟‏

بسمه تعالی، اگر آب آن فرو می رود روزه صحیح نیست و در صورتی که روزه برای شما ضرر دارد نباید روزه بگیرید.

‏از درگاه خدای تبارک و تعالی، طول عمر آن رهبر عظیم الشأن اسلام و مسلمین، و پیروزی ملت‏‎ ‎‏شهادت طلب کشور اسلامی ایران را خواستار است. ‏

[سؤال 7246]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 7382

‏2. موضوع دوم در مورد مسألۀ 2080 توضیح المسائل است؛ لطفاً توضیح بدهید‏‎ ‎‏که چرا ربا گرفتن از کافری که در پناه اسلام نیست، حرام نیست؟ همچنین ربا گرفتن‏‎ ‎‏پدر از فرزند.‏

بسمه تعالی، حکم خداوند متعال است؛ باید پذیرفت.

[سؤال 7247]‏ ‏ ‏ 3682‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 29 / 11 / 1358‏

‏محضر منور امام امت مسلمان آیت الله‌ العظمی خمینی، دام ظله ‏

‏اشخاصی مؤسساتی برای دلالی در معاملات ربوی تأسیس می کنند و از مراجعین‏‎ ‎‏مضطر جهت این دلالی وجوهی دریافت می کنند. این وجوه از نظر شرعی حرام است‏‎ ‎‏یا خیر؟ اگر حرام است توسط حاکم شرع قابل استرداد است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، دلالی ربا، مانند خود ربا حرام است و پولی که دلال گرفته، ضامن است و باید به صاحبش برگرداند.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 6صفحه 210