نِصاب نقره
مسأله 1905- نقره دو نصاب دارد:نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست.و نصاب دوم آن 21 مثقال است یعنی اگر 21 مثقال به 105 مثقال اضافه شود،باید زکات تمام 126 مثقال را به طوری که گفته شد بدهد و اگر کمتر از 21 مثقال اضافه شود،فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هر چه بالا رود؛یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود،باید زکات تمام آنها را
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 381 بدهد،و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از 21 مثقال است زکات ندارد.بنابراین اگر انسان چهل یک هر چه طلا و نقره دارد بدهد،زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است مثلاً کسی که 110 مثقال نقره دارد،اگر چهل یک آن را بدهد،زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است.
مسأله 1906- کسی که طلا یا نقرۀ او به اندازۀ نصاب است،اگرچه زکات آن را داده باشد،تا وقتی از نصاب اول کم نشده،همه ساله باید زکات آن را بدهد.
مسأله 1907- زکات طلا و نقره در صورتی واجب میشود که آن را سکه زده باشند و معاملۀ با آن رواج باشد و اگر سکۀ آن از بین هم رفته باشد باید زکات آن را بدهند.
مسأله 1908- طلا و نقره سکهداری که زنها برای زینت به کار میبرند،در صورتی که معاملۀ با آن رواج باشد زکات آن واجب است بلکه اگر معاملۀ با آن رواج نباشد ولی پول طلا و نقره به آن بگویند،بنابر احتیاط زکات آن واجب میباشد.
مسأله 1909- کسی که طلا و نقره دارد،اگر هیچ کدام آنها به اندازۀ نصاب اول نباشد مثلاً 104 مثقال نقره و 14 مثقال طلا داشته باشد،زکات بر او واجب نیست.
مسأله 1910- چنان که سابقاً گفته شد زکات طلا و نقره در صورتی واجب میشود که انسان یازده ماه مالک مقدار نصاب باشد و اگر در بین یازده ماه،طلا و نقرۀ او از نصاب اول کمتر شود،زکات بر او واجب نیست.
مسأله 1911- اگر در بین یازده ماه طلا و نقرهای را که دارد با طلا یا نقره یا چیز دیگر عوض نماید یا آنها را آب کند،زکات بر او واجب نیست.ولی اگر برای فرار از دادن زکات این کارها را بکند،احتیاط مستحب آن است که زکات را بدهد.
مسأله 1912- اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند،باید زکات آنها را بدهد،و
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 382 چنانچه به واسطۀ آب کردن،وزن یا قیمت آنها کم شود،باید زکاتی را که پیش از آب کردن بر او واجب بوده بدهد.
مسأله 1913- اگر طلا و نقرهای که دارد خوب و بد داشته باشد،میتواند زکات هر کدام از خوب و بد را از خود آن بدهد ولی بهتر است زکات همۀ آنها را از طلا و نقرۀ خوب بدهد.
مسأله 1914- طلا و نقرهای که بیشتر از اندازۀ معمول فلز دیگر دارد،اگر خالص آن به اندازۀ نصاب که مقدار آن گفته شد برسد،انسان باید زکات آن را بدهد،و چنانچه شک دارد که خالص آن به اندازۀ نصاب هست یا نه،بنابر احتیاط واجب باید به وسیلۀ آب کردن،یا از راه دیگر مقدار خالص آن را معلوم کند.
مسأله 1915- اگر طلا و نقرهای که دارد به مقدار معمول فلز دیگر با آن مخلوط باشد، نمیتواند زکات آن را از طلا و نقرهای بدهد که بیشتر از معمول،فلز دیگر دارد ولی اگر به قدری بدهد که یقین کند طلا و نقرۀ خالصی که در آن هست به اندازۀ زکاتی میباشد که بر او واجب است اشکال ندارد.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 383