ترجمۀ اذان و اقامه
«اَللّٰهُ اکْبَرُ» یعنی خدای تعالی بزرگتر از آن است که او را وصف کنند.
«اَشْهَدُ انْ لاٰ الٰهَ الَّا اللّٰهُ» یعنی شهادت میدهم که غیر خدایی که یکتا و بیهمتا است خدای دیگری سزاوار پرستش نیست.
«اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰه» یعنی شهادت میدهم که حضرت محمد بن عبداللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم پیغمبر و فرستادۀ خداست.
«اَشْهَدُ انَّ عَلِیّاً امیرُالمُؤْمِنینَ وَلِیُّ اللّٰهِ» یعنی شهادت میدهم که حضرت علی علیه الصلاة و السلام امیرالمؤمنین و ولیّ خدا بر همۀ خلق است.
«حَیَّ عَلَی الصَّلاة» یعنی بشتاب برای نماز.
«حَیَّ عَلَی الْفَلاٰحِ» یعنی بشتاب برای رستگاری.
«حَیَّ عَلیٰ خَیْرِ الْعَمَلِ» یعنی بشتاب برای بهترین کارها که نماز است.
«قَدْ قٰامَتِ الصَّلاةُ» یعنی به تحقیق نماز برپا شد.
«لاٰ الٰهَ الَّا اللّٰهُ» یعنی خدایی سزاوار پرستش نیست مگر خدایی که یکتا و بیهمتا است.
مسأله 929- بین جملههای اذان و اقامه باید خیلی فاصله نشود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد،باید دوباره آن را از سر بگیرد.
مسأله 930- اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بیندازد چنانچه غنا شود؛یعنی به طور آوازهخوانی که در مجالس لهو و بازیگری معمول است اذان و اقامه را بگوید،حرام است و اگر غنا نشود مکروه میباشد.
مسأله 931- درپنج نماز اذان ساقط میشود:اول:نماز عصر روز جمعه.دوم:نماز
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 194 عصر روز عرفه که روز نهم ذی حجه است.سوم:نماز عشا شب عید قربان،برای کسی که در مشعر الحرام باشد.چهارم:نماز عصر و عشا زن مستحاضه.پنجم:نماز عصر و عشای کسی که نمیتواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند و در این پنج نماز در صورتی اذان ساقط میشود که با نماز قبلی هیچ فاصله نشود یا فاصلۀ کمی بین آنها باشد،ولی فاصله شدن نافله و تعقیب ضرر ندارد.
مسأله 932- اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند،کسی که با آن جماعت نماز میخواند،نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید.
مسأله 933- اگر برای خواندن نماز جماعت به مسجد رود و ببیند جماعت تمام شده تا وقتی که صفها بههم نخورده و جمعیت متفرق نشده،نمیتواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.
مسأله 934- در جایی که عدهای مشغول نماز جماعتند،یا نماز آنان تازه تمام شده و صفها بههم نخورده است،اگر انسان بخواهد فرادا یا با جماعت دیگری که برپا میشود نماز بخواند،با شش شرط اذان و اقامه از او ساقط میشود:
اول:آن که نماز جماعت در مسجد باشد و اگر در مسجد نباشد،ساقط شدن اذان و اقامه اشکال دارد.دوم:آن که برای آن نماز،اذان و اقامه گفته باشند.سوم:آن که نماز جماعت باطل نباشد.چهارم:آن که نماز او و نماز جماعت در یک مکان باشد،پس اگر نماز جماعت،داخل مسجد باشد و او بخواهد در بام مسجد نماز بخواند،مستحب است اذان و اقامه بگوید.پنجم:آن که نماز او و نماز جماعت هر دو ادا باشد.ششم:آن که وقت نماز او و نماز جماعت مشترک باشد مثلاً هر دو نماز ظهر،یا هر دو نماز عصر
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 195 بخوانند،یا نمازی که به جماعت خوانده میشود،نماز ظهر باشد و او نماز عصر بخواند یا او نماز ظهر بخواند و نماز جماعت نماز عصر باشد.
مسأله 935- اگر در شرط سوم از شرطهایی که در مسأله پیش گفته شد شک کند؛ یعنی شک کند که نماز جماعت صحیح بوده یا نه،اذان و اقامه از او ساقط است ولی اگر در یکی از پنج شرط دیگر شک کند مستحب است اذان و اقامه بگوید.
مسأله 936- کسی که اذان و اقامۀ دیگری را میشنود مستحب است هر قسمتی را که میشنود بگوید
مسأله 937- کسی که اذان و اقامۀ دیگری را شنیده،چه با او گفته باشد یا نه،در صورتی که بین آن اذان و اقامه و نمازی که میخواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد، میتواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.
مسأله 938- اگر مرد اذان زن را با قصد لذت بشنود،اذان از او ساقط نمیشود.بلکه اگر قصد لذت هم نداشته باشد،ساقط شدن اذان اشکال دارد.
مسأله 939- اذان و اقامۀ نماز جماعت را باید مرد بگوید،ولی در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگوید کافی است.
مسأله 940- اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگویند صحیح نیست.
مسأله 941- اگر کلمات اذان و اقامه را بدون ترتیب بگوید،مثلاً«حیّ علی الفلاح» را پیش از«حیّ علی الصّلاٰة»بگوید باید از جایی که ترتیب بههم خورده،دوباره بگوید.
مسأله 942- باید بین اذان و اقامه فاصله ندهد و اگر بین آنها به قدری فاصله دهد که
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 196 اذانی را که گفته اذان این اقامه حساب نشود مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگوید و نیز اگر بین اذان و اقامه و نماز به قدری فاصله دهد که اذان و اقامۀ آن نماز حساب نشود،مستحب است دوباره برای آن نماز،اذان و اقامه بگوید.
مسأله 943- اذان و اقامه باید به عربی صحیح گفته شود،پس اگر به عربی غلط بگوید،یا به جای حرفی حرف دیگر بگوید،یا مثلاً ترجمۀ آنها را به فارسی بگوید صحیح نیست.
مسأله 944- اذان و اقامه باید بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود و اگر عمداً یا از روی فراموشی پیش از وقت بگوید باطل است.
مسأله 945- اگر پیش از گفتن اقامه شک کند که اذان گفته یا نه باید اذان را بگوید،ولی اگر مشغول اقامه شود و شک کند که اذان گفته یا نه،گفتن اذان لازم نیست.
مسأله 946- اگر در بین اذان یا اقامه پیش از آن که قسمتی را بگوید شک کند که قسمت پیش از آن را گفته یا نه،باید قسمتی را که در گفتن آن شک کرده بگوید،ولی اگر در حال گفتن قسمتی از اذان یا اقامه شک کند که آنچه پیش از آن است گفته یا نه، گفتن آن لازم نیست.
مسأله 947- مستحب است انسان در موقع گفتن اذان،رو به قبله بایستد و با وضو یا غسل باشد و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد و بین جملههای اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.
مسأله 948- مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد و آن را از اذان آهستهتر بگوید و جملههای آن را بههم نچسباند،ولی به اندازهای که بین جملههای اذان فاصله میدهد،بین جملههای اقامه فاصله ندهد.
مسأله 949- مستحب است بین اذان و اقامه یک قدم بردارد،یا قدری بنشیند یا سجده کند یا ذکر بگوید یا دعا بخواند یا قدری ساکت باشد یا حرفی بزند یا دو رکعت نماز
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 197 بخواند ولی حرف زدن بین اذان و اقامۀ نماز صبح و نماز خواندن بین اذان و اقامۀ نماز مغرب مستحب نیست
مسأله 950- مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معیّن میکنند،عادل و وقتشناس و صدایش بلند باشد و اذان را در جای بلند بگوید.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 198