احکام وضوی جبیره
چیزی که با آن زخم و شکسته را میبندند و دوایی که روی زخم و مانند آن میگذارند جبیره نامیده میشود.
مسأله 330- اگر در یکی از جاهای وضو زخم یا دمل یا شکستگی باشد،چنانچه روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد،باید به طور معمول وضو گرفت.
مسأله 331- اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت و دستها است و روی آن باز است و آب ریختن روی آن ضرر دارد،چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، احتیاط واجب آن است که دست تر بر آن بکشد و بعد پارچۀ پاکی روی آن بگذارد و
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 68 دست تر را روی پارچه هم بکشد.و اگر این مقدار هم ضرر دارد یا زخم نجس است و نمیشود آب کشید،باید اطراف زخم را به طوری که در وضو گفته شد،از بالا به پایین بشوید و بنابر احتیاط واجب پارچه پاکی روی زخم بگذارد و دست تر روی آن بکشد، و اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست باید اطراف زخم را بشوید و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید
مسأله 332- اگر زخم یا دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پاها است و روی آن باز است،چنانچه نتواند آن را مسح کند ،باید پارچۀ پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند،و اگر گذاشتن پارچه ممکن نباشد،مسح لازم نیست ولی باید بعد از وضو تیمم نماید
مسأله 333- اگر روی دمل یا زخم یا شکستگی بسته باشد،چنانچه باز کردن آن ممکن است و آب هم برای آن ضرر ندارد،باید باز کند و وضو بگیرد،چه زخم و مانند آن در صورت و دستها باشد،یا جلوی سر و روی پاها.
مسأله 334- اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت یا دستها باشد و بشود روی آن را باز کرد،چنانچه ریختن آب،روی آن ضرر دارد و کشیدن دست تر ضرر ندارد، احتیاط واجب آن است که دست تر روی آن بکشد و بعد پارچۀ پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را هم دست تر بکشد.
مسأله 335- اگر نمیشود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 69 پاک است و رسانیدن آب به زخم ممکن است و ضرر هم ندارد،باید آب را به روی زخم برساند،و اگر زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس است،چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد باید آن را آب بکشد و موقع وضو آب را به زخم برساند،و در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد،یا آن که رساندن آب به روی زخم ممکن نیست،یا زخم نجس است و نمیشود آن را آب کشید،باید اطراف زخم را بشوید،و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند،و اگر جبیره نجس است یا نمیشود روی آن را دست تر کشید،مثلاً دوایی است که به دست میچسبد،پارچه پاکی را به طوری که جزء جبیره حساب شود،روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد،و اگر این هم ممکن نیست احتیاط واجب آن است که وضو بگیرد و تیمم هم بنماید.
مسأله 336- اگر جبیره،تمام صورت یا تمام یکی از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد باید وضوی جبیرهای بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید.
مسأله 337- اگر جبیره تمام اعضای وضو را گرفته باشد،بنابر احتیاط واجب باید وضوی جبیرهای بگیرد و تیمم هم بنماید
مسأله 338- کسی که در کف دست و انگشتها جبیره دارد و در موقع وضو دست تر روی آن کشیده است،باید سر و پا را با همان رطوبت مسح کند
مسأله 339- اگر جبیره تمام پهنای روی پا را گرفته ولی مقداری از طرف انگشتان و مقداری از طرف بالای پا باز است،باید جاهایی که باز است روی پا را،و جایی که جبیره است روی جبیره را مسح کند.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 70 مسأله 340- اگر در صورت یا دستها چند جبیره باشد،باید بین آنها را بشوید و اگر جبیرهها در سر یا روی پاها باشد،باید بین آنها را مسح کند و در جاهایی که جبیره است باید به دستور جبیره عمل نماید.
مسأله 341- اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست،باید به دستور جبیره عمل کند،و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید،و اگر برداشتن جبیره ممکن است باید جبیره را بردارد،پس اگر زخم در صورت و دستها است اطراف آن را بشوید و اگر در سر یا روی پاها است اطراف آن را مسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.
مسأله 342- اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست،ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد،باید تیمم کند و احتیاط مستحب آن است که وضوی جبیرهای هم بگیرد.
مسأله 343- اگر جایی از اعضای وضو را رگ زده است و نمیتواند آن را آب بکشد یا آب برای آن ضرر دارد،باید به دستور جبیره عمل کند
مسأله 344- اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست،یا به قدری مشقت دارد که نمیشود تحمل کرد،باید به دستور جبیره عمل کند و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید .
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 71 مسأله 345- غسل جبیرهای مثل وضوی جبیرهای است،ولی باید آن را ترتیبی بهجا آورند و اگر ارتماسی انجام دهند باطل است.
مسأله 346- کسی که وظیفه او تیمم است،اگر در بعضی از جاهای تیمم او زخم یا دمل یا شکستگی باشد باید به دستور وضوی جبیرهای،تیمم جبیرهای نماید.
مسأله 347- کسی که باید با وضو یا غسل جبیرهای نماز بخواند،چنانچه بداند که تا آخر وقت عذر او برطرف نمیشود،میتواند در اول وقت نماز بخواند،ولی اگر امید دارد که تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتیاط واجب آن است که صبر کند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو یا غسل جبیرهای بهجا آورد.
مسأله 348- اگر انسان برای مرضی که در چشم اوست موی چشم خود را بچسباند، باید وضو و غسل را جبیرهای انجام دهد و احتیاط آن است که تیمم هم بنماید.
مسأله 349- کسی که نمیداند وظیفهاش تیمم است یا وضوی جبیرهای بنابر احتیاط واجب باید هر دو را بهجا آورد.
مسأله 350- نمازهایی را که انسان با وضوی جبیرهای خوانده صحیح است ولی بعد از آن که عذرش برطرف شد،برای نمازهای بعد باید وضو بگیرد
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 72