مواردی که لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد
مسأله 856- در سه صورت که تفصیل آنها بعداً گفته میشود،اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد،نماز او صحیح است:
اول:آن که به واسطۀ زخم یا جراحت یا دملی که در بدن او است لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد.
دوم:آن که بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم(که تقریباً به اندازۀ یک اشرفی میشود)به خون آلوده باشد.
سوم:آن که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند،و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد،نماز او صحیح است.
اول:آن که لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد.
دوم:آن که لباس زنی که پرستار پسر بچه است نجس شده باشد و احکام این پنج صورت مفصلاً در مسائل بعد گفته میشود.
مسأله 857- اگر در بدن یا لباس نمازگزار،خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم سخت است ،تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است،میتواند با آن
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 180 خون نماز بخواند و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشتهاند و نجس شده،در بدن یا لباس او باشد.
مسأله 858- اگر خون بریدگی و زخمی که به زودی خوب میشود و شستن آن آسان است،در بدن یا لباس نمازگزار باشد،نماز او باطل است.
مسأله 859- اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد،به رطوبت زخم نجس شود،جایز نیست با آن نماز بخواند.ولی اگر مقداری از بدن یا لباس که معمولاً به رطوبت زخم آلوده میشود،به رطوبت آن نجس شود،نماز خواندن با آن مانعی ندارد.
مسأله 860- اگر از زخمی که توی دهان و بینی و مانند اینهاست خونی به بدن یا لباس برسد،احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند،و همچنین است خون بواسیر در صورتی که دانههایش بیرون نباشد ولی با خون بواسیری که دانههای آن بیرون است میشود نماز خواند.
مسأله 861- کسی که بدنش زخم است،اگر در بدن یا لباس خود خونی ببیند و نداند از زخم است یا خون دیگر،احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند.
مسأله 862- اگر چند زخم در بدن باشد و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شود،تا وقتی همه خوب نشدهاند،نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد.ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شود،هر کدام که خوب شد،باید برای نماز،بدن و لباس را از خون آن آب بکشد.
مسأله 863- اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس،یا استحاضه،یا خون سگ یا خوک یا کافر،یا مردار،یا حیوان حرام گوشت در بدن یا لباس نمازگزار باشد نماز او
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 181 باطل است ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت اگرچه در چند جای بدن و لباس باشد در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد،(که تقریباً به اندازۀ یک اشرفی میشود)نماز خواندن با آن اشکال ندارد.
مسأله 864- خونی که به لباس بیآستر بریزد و به پشت آن برسد،یک خون حساب میشود ولی اگر پشت آن،جدا خونی شود،باید هر کدام را جدا حساب نمود ،پس اگر خونی که در پشت و روی لباس است روی هم کمتر از درهم باشد،نماز با آن صحیح و اگر بیشتر باشد نماز با آن باطل است.
مسأله 865- اگر خون،روی لباسی که آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد و یا به آستر بریزد و روی لباس خونی شود،باید هر کدام را جدا حساب نمود،پس اگر خون روی لباس و آستر،کمتر از درهم باشد نماز با آن صحیح و اگر بیشتر باشد نماز با آن باطل است.
مسأله 866- اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد در صورتی که خون و رطوبتی که به آن رسیده به اندازۀ درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند،نماز با آن باطل است،بلکه اگر رطوبت و خون به اندازۀ درهم نشود و اطراف را هم آلوده نکند،نماز خواندن با آن اشکال دارد
مسأله 867- اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطۀ رسیدن به خون نجس شود اگرچه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد،نمیشود با آن نماز خواند.
مسأله 868- اگر خونی که در بدن یا لباس است کمتر از درهم باشد و نجاست
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 182 دیگری به آن برسد،مثلاً یک قطره بول روی آن بریزد،نماز خواندن با آن جایز نیست.
مسأله 869- اگر لباسهای کوچک نمازگزار مثل عرقچین و جوراب که نمیشود با آنها عورت را پوشانید نجس باشد،چنانچه از مردار و حیوان حرام گوشت درست نشده باشد،نماز با آنها صحیح است و نیز اگر با انگشتری نجس نماز بخواند اشکال ندارد.
مسأله 870- احتیاط واجب آن است که چیز نجس مانند دستمال و کلید و چاقوی نجس همراه نمازگزار نباشد،ولی کسی که این مسأله را نمیدانسته و مثلاً مدتی با این که دستمال نجس در جیبش بوده نماز خوانده،لازم نیست آن نمازها را قضا کند.
مسأله 871- زنی که پرستار پسر بچه است و بیشتر از یک لباس ندارد،چنانچه نتواند لباس دیگری بخرد،یا کرایه کند و یا عاریه نماید هرگاه شبانهروزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد،اگر چه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود،میتواند با آن لباس نماز بخواند.ولی احتیاط مستحب آن است که لباس خود را طرف عصر برای نماز ظهر و عصر آب بکشد،و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همۀ آنها را بپوشد،چنانچه شبانهروزی یک مرتبه همۀ آنها را آب بکشد کافی است.
مسأله 872- هر گاه لباس پرستار به بول دختر بچه نجس شود،اگر چه روزی یک مرتبه آن را آب بکشد،چنانچه بعد از آن نجس شود،احتیاط واجب آن است که با آن لباس نماز نخواند.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 183