حقوق شهروندی از نگاه امام خمینی

ظهور مفهوم شهروندی را می توان مصادف با پیدایش نخستین حکومت ها دانست. حکومت ها اعتبار و قدرت خود را از شهروندان می گیرند و در مقابل نسبت به شهروندان دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند. شهروند نیز تکالیف متقابل در ارتباط با دولت دارد. امام خمینی، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با حقوق شهروندان دارای دیدگاه های بنیادین است. رویکرد نظری ایشان بر مبنای حقوق امت استوار شده است. نگارندگان بر پایه این بینش سه حق محوری مطرح در حوزة حقوق شهروندی (آزادی، عدالت و امنیت) و حقوق مشتق از آنها را با تکیه بر اندیشه­های امام مورد بررسی و کاوش قرار می دهند

عناوین مطالب مقالات

دیدگاه امام خمینی در خصوص حقوق مردم در حکومت

دیدگاه امام خمینی در خصوص حقوق مردم در حکومت

نویسنده در این مقاله، دیدگاه امام خمینی قدس سره را در خصوص حقوق مردم در حـکومت بـررسی مـی کند و از آنجا که امام خمینی در مناسبت های مختلف، هم به اصل حقوق مردم و هم بر چارچوب های کـلی آن در دایره حقوق اجتماعی ـ اقتصادی اشاره داشته اند، در این منظر دیدگاه های ایشان در شش عنوان مـطرح می گردد.

جامعه دینی و گفتمان بعثت و رسالت: بازخوانی موضوعی اندیشه و آراء امام خمینی

جامعه دینی و گفتمان بعثت و رسالت: بازخوانی موضوعی اندیشه و آراء امام خمینی

ایده ی اصلی و بنیادین جستار پیش رو این است که اگر در عصر حاضر، و هر عصری، بخواهیم نـسخه ای تمام عیار از ساختارهای جامعه ی دینی را ترسیم نماییم، این امر گرهی ناگشودنی و وابستگی تـام و تمام به گفتمانی دارد کـه بـعث در آن صورت پذیرفته است. غایت بعث آخرین پیامبر گویای مسیری است که جوامع بشری برای تحصیل سعادت، در کامل ترین شکل خود و فراگیرترین وضعیت، باید طی نمایند.

سیری در اندیشه های امام خمینی عبادت؛ راهی برای رفع نقصان

سیری در اندیشه های امام خمینی عبادت؛ راهی برای رفع نقصان

شـاید این حدیث متواتر را شنیده باشید که «هر که از برای نفع امت من چـهل حـدیث از بـر کند، خدای تعالی او را روز حساب فقیهی دانشمند برانگیزد.» امام خمینی (س) نیز به جمع آوری چهل حـدیث از کتب معتبره اصحاب و علماء پرداخته و هر حدیث طوری شرح شده که با حـال عامه مناسبتی داشته بـاشد و از ایـن جهت آن را به زبان فارسی نگاشته که فارسی زبانان نیز از آن بهره گیرند. نویسنده در این نوشتار قصد دارد به تبیین افکار، اندیشه ها و رهنمودهای آن امام راحل (س) در باب نماز که به مناسبت های مختلفی در کتاب ارزشمند و بـی نظیر «شرح چهل حدیث» مطرح شده است، بپردازد

شخصیت والای امام خمینی

شخصیت والای امام خمینی

پیـرامون شـخصیت بی نظیر حضرت امام امیر المؤمنین علی (ع) گفته اند؛ او "جامع الاضداد"بوده است زیرا او تمام صفات جـمال و جلال الهی را در مرتبه ای فروتر از جمال و کمال مطلق، دارا بوده و طبیعی است که گفتار و کـردار و روش زندگی هر انـسان، تـراوشهای درونی و انعکاسات و صفات و خصلتهای باطنی او است. و کسی که واحد آنگونه صفات خدائی باشد، بدیهی است که حیات و زندگی و اعمال او نیز همچون حضرت امام علی (ع) خواهد شد.

رهبری در انقلاب با تکیه بر رهبری امام خمینی

رهبری در انقلاب با تکیه بر رهبری امام خمینی

نویسنده ی این مقاله، در جهت تبیین جایگاه و رفتار رهبران، پاره ای از نظریه های مربوط بـه رهـبران جـنبش های دینی را ارائه می کند.

صراط، ضابطه هویت در اندیشه ورزی امام خمینی

صراط، ضابطه هویت در اندیشه ورزی امام خمینی

نویسنده بعد از بیان تعریفی درباره هویت، آن را دارای بعد سلبی که مستلزم شناسایی «غیر» از «خود» است می داند. از دیدگاه امام خمینی، هویت اسلامی در پیمودن راه خدا معنا پیدا می کند. خودی ها کسانی هستند که با آنها وحدت راه و صراط داریم و غیرخودی کسی است که در راه ما نباشد.

پیشنهادی پیرامون تحقیق در ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی

پیشنهادی پیرامون تحقیق در ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی

قلم کوچکتر از آن است که توان ترسیم چهره بزرگمردان تاریخ را داشته باشد و زبان عاجزتر از آنکه در وصف جلالت قدرشان لب به سخن گشاید. این نکته تنها اختصاص به مقام اهل عصمت و ولایت (علیهم السلام) ندارد که اساسا آنجا جای سخن و کلام نیست و عقل را قدرت پرواز در حریم قدسشان نباشد. بلکه این سخن در مورد رهروان و جرع نوشان مکتب قرآن و اهل بیت (ع) نیز بحق صادق است. راستی چه کسی را جرأت آن است که پیرامون ابعاد انسانی سخن گوید که با تمسک به منابع گرانقدر وحی از سرچشمه های زلال آن ارتزاق نموده و در فضای پاک آن به رشد و تعالی بی مانندی رسیده است.

چرا امام خمینی تفسیر ننوشت؟

چرا امام خمینی تفسیر ننوشت؟

حضرت امام چندان به تفسیر قرآن نپرداختند و در موارد ناچیزی که به آن اهتمام ورزیدند، به روش عرفانی اخلاقی آیات قرآن را تفسیر کرده اند. به نظر نگارنده، عامل اصلی پرهیز امام از تفسیر قرآن دو چیز است: الف عظمت قرآن؛ ب لزوم عمل به قرآن. چون از سویی قرآن در حدّ بشر نیست؛ بلکه سرّی میان حق تعالی و ولی الله اعظم، رسول خدا صلی الله علیه و آله است و به تبع او نازل شده تا به صورت حروف و کتاب درآمده است. از سویی دیگر آدمی باید در هر آیه از آیات شریفه که قرائت می کند مفاد آن را با حال خود منطبق کند و نقصان خود را با آن جبران سازد و امراض خود را بدان شفا دهد. او باید خُلق خود را با قرآن موافق کند؛ چون خُلقی که مخالف کتاب الله است مزخرف و باطل است

عمومی یا اختصاصی بودن فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی

عمومی یا اختصاصی بودن فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی

حضرت امام خمینی (س) فهم قرآن را امر تشکیکی و دارای مراتب شمرده اند. ایشان بر این نظر است که مقاصد ظاهری قرآن برای عموم انسانها قابل فهم است. وی علاوه بر تصریح بر این معنا با برخی از مطالبی که درباره قرآن یاد کرده اند ، مثل حجیت ظواهر قرآن ، تحدّی قرآن، کتاب هدایت بودن قرآن و دعوت به تدبر در قرآن به نوعی بر همگانی بودن فهم قرآن استدلال کرده اند. در برخی از موارد که فهم قرآن را اختصاصی دانسته اند، ناظر به بطون قرآن است. حضرت امام شرط فهم بطون قرآن را تهذیب نفس و رهایی از هواهای نفسانی دانسته اند و سرّ عدم فهم بطون قرآن را مربوط به عظمت مراتب قرآن خوانده اند.

تبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول

تبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول

رشد هر دانش از جمله علم اصول که از مهم ترین ابزارهای استنباط محسوب می شود، علاوه بر نوآوری نیازمند نقد و اصلاح مداوم آن دانش است و نوآوری و نقد علم نیز تنها با حرکت بر اساس مبانی روش شناختی آن علم میسر است. یکی از معضلات علم اصول در دو قرن اخیر، خلط روش تحقیق در فلسفه به عنوان یک علم حقیقی با روش تحقیق در علم اصول به عنوان علمی اعتباری است. حضرت امام خمینی از اصولیانی است که با تمام توان به نقد روش شناختی این آمیخت نادرست پرداخته است. پژوهۀ فرارو در همۀ آثار اصولی ایشان (شامل چهارده جلد آثار دست نگاشت و تقریرات شاگردان) استقرا کرده و انتقادات ایشان را در این زمینه گردآوری و در تحلیلی آماری مشخص کرده نقد حضرت امام در این مسئله متوجه مرحوم آخوند خراسانی است. همچنین در این تحقیق، مبانی نظری الگوی روش شناختی یادشده تبیین و به برخی اشکالات وارد بر ایشان در این موضوع نیز پاسخ داده شده است.

بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی

بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی

دغدغه اصلی این مقاله، ارائه نگرشی اندیشه شناختی و روشمند به اندیشه سیاسی امام خمینی قدّس سره و کاربرد نظریه در تجزیه و تحلیل اندیشه سیاسی است. پژوهش حاضر می کوشد تا مراحل مشکل شناسی، علل شناسی، آرمان شناسی و راه حل شناسی را در اندیشه سیاسی امام خمینی (س)، سازماندهی نظری کند. براساس یافته های پژوهش، مشکل اصلی جامعه ایران به نظر امام خمینی قدّس سره استبداد داخلی و استعمار خارجی بوده است؛ انحطاط فکری و اعتقادی مسلمین اصلی ترین عللی هستند که باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده اند؛ آرمان مطلوب برای از بین بردن مشکلات، برپایی حکومت اسلامی می باشد؛ و درنهایت ایشان تنها راه استقرار حکومت اسلامی و برچیدن استبداد داخلی و استعمار خارجی را انقلاب اعلام می کنند.

رابطه آزادی و انتقاد سیاسی در حکومت اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری

رابطه آزادی و انتقاد سیاسی در حکومت اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری

موضوع مقاله حاضر، رابطه آزادی و انتقاد سیاسی در حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری است. فرضیه مطرح برگرفته از متون دینی و دیدگاه های امام خمینی(س) و رهبر معظم انقلاب است و آن اینکه آزادی به عنوان اساسی ترین مبنای انتقاد سیاسی، می تواند بستر مناسبی را برای ارائه نظرهای انتقادی در عرصه مسائل سیاسی فراهم کند. ابتدا با تعریفی از آزادی، انواع آزادی های شناخته شده، از جمله آزادی سیاسی بیان شده و سپس آزادی در اسلام بررسی شده است. در ادامه، به رابطه آزادی و انتقاد سیاسی و جایگاه این مسئله در نظام ولایی و نیز مبانی آزادی سیاسی از دیدگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب پرداخته شده است. در این مقاله، روش توصیفی تحلیلی برای انعکاس دیدگاه ها به کار رفته است. نتیجه اینکه، آزادی انسان در اسلام، به ویژه در عرصه سیاسی به عنوان یکی از اساسی ترین مبناهای انتقاد سیاسی احترام شده است و محدوده و گستره آن، شریعت و قانون است.

پیش نیازهای اجتهاد از نگاه امام خمینی

پیش نیازهای اجتهاد از نگاه امام خمینی

آنچه پیش روی دارید، بخش نخست از بررسی پیش نیازهای اجتهاد از دیدگاه امام است. در این بخش، بیش تر به دیدگاههای امام درباره پیش نیازهای مطرح در پیش، پرداخته ایم؛ هر چند که هنگام طرح هر مورد، دیدگاههای دیگران و یا نکته ها و پیشنهادهای جدید برای پژوهش را نیز مطرح کرده ایم. در بخش دوم، پیش نیازهایی را بیش تر پی می گیریم و از آنها سخن به میان می آوریم که بار گره گشایی از مسائل زمان را بر دوش می کشند. این نوشتار، کوششی است تا ثابت کند، حتی بحث از شرایط مطرح در گذشته را هم نباید بحثی مرده و یا کم اهمیت گرفت؛ چه آن که زوایای ناگفته بسیاری را همان مباحث در خود جای داده اند که گره گشایی از پاره ای نیازهای زمان را بر عهده دارند. بایسته است اندیشه وران حوزه بحث را پی گیرند و آن را با بررسیها و دیدگاههای خود، ژرفا ببخشند.

قاعده اجماع در نگاه امام خمینی

قاعده اجماع در نگاه امام خمینی

در این مقاله به قاعده اجماع در نگاه امام خمینی پرداخته شده است.

جامعیت شخصیت امام خمینی

جامعیت شخصیت امام خمینی

عرفان امام از یکسو عرفان معرفت کاری است، عرفان آرامش است، عرفان بندگی است، عرفان اشک و راز و نیاز است و از سوی دیگر عرفان حماسه و رزم و خروش است، عرفان سیاست پیشگی و آزادی است. عرفان غلامانه نیست به تعبیر اقبال لاهوری که مروج برده وار زیستن و غلامی کردن و زبونانه زندگی کردن، سکوت و تسلیم و ذلت و زبونی و بردگی و انزوا و انفصال و تسلیم باشد. عرفان خشم و حماسه و خروش است و به آتش کشیدن خرمن منافع جباران و قلدران و سرمایه داران عالم است. عرفانی شاداب، جوانانه و جوانمردانه و فتوت آمیز و پر شکوه و در یک کلام، عرفان زندگی است.

حکومت در اندیشه امام خمینی

حکومت در اندیشه امام خمینی

مسأله نیاز به حکومت امری فطری است چنانکه امام رضا (ع)، در روایت معروف فضل بن شاذان، یکی از سه طریقی که بر ضرورت حکومت در جامعه استدلال دلالت دارد، راه فطری دانسته اند، یعنی اینکه حیات و بقای هر ملتی بستگی به وجود حکومت و زمامدار دارد. چنانکه متکلمین وفلاسفه نیز از این طریق (فطرت) بر ضرورت وجود حاکم استدلال نموده اند و همچنین شیخ الرئیس بوعلی سینا در کتاب «شفا» از همین راه بر ضرورت آن رسیده است زیرا که راه فطرت «روشنترین و در عین حال قاطعترین راه در جهت رسیدن به بسیاری از حقیقتهاست. لذا در این مورد، هر کس به درون خویش بپردازد، با اندک تأملی به این نتیجه خواهد رسید که جامعه منهای حکومت عبارت است از هرج و مرج و بی نظمی در همه امور. در واقع می توان بر آن بود که زندگی جمعی بدون بهره مندی از نظام و حکومت چیزی مشابه زندگی در جنگل است که فاقد هرگونه قانون و انضباط است. در زندگی جوامع انسانی، نظم اجتماعی امری است مهم و غیر قابل خدشه و لذا نیازمند به عنصر مادی است تا در پیدایش آن نقش داشته باشد و از طرفی قانون بتنهایی نمی تواند در ایجاد نظم گروهی و اعمال روابط انسانی مؤثر باشد، از اینرو محتاج یک موجود عینی است تا مسؤولیت اجرای آن را بر عهده گیرد. بدین ترتیب جامعه بدون عنصر فاعلی اصلا تحقق نمی یابد، پس جامعه به حکومت و نیز وجود حاکم سخت نیازمند است تا به حیات سیاسی خود ادامه دهد.

نگاهی به «شرح چهل حدیث» امام خمینی

نگاهی به «شرح چهل حدیث» امام خمینی

موضوع حفظ و شرح «چهل حدیث»، از روزگاران گذشته مورد اهتمام عالمان دینی بوده است. ریشه این مساله در روایتهایی است که با مضمون واحد و به طرق مختلف، در کتابهای روایی اهل سنت و شیعه از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است.

تبیین مؤلفه خدا محوری در استراتژی رهبری امام خمینی

تبیین مؤلفه خدا محوری در استراتژی رهبری امام خمینی

استراتژی، برنامه جامعی است که از طریق آن با توجه به عناصر محیط داخلی (قوتها و ضعفها) و محیط خارجی (فرصتها و تهدیدها) و تحلیل آنها، طریق نیل به اهداف عالی و درازمدت سازمانی به دست می آید. هر مدیر و رهبری برای دستیابی به اهداف خویش، دست به طراحی برنامه های جامعی زده که نیل به اهداف را برای وی تسهیل می کند و باطلبع این برنامه کلان، استراتژی او خوانده می شود. از سوی دیگر، استراتژی هر رهبری حاصل تلازم برآیند تصور ذهنی وی بوده که با جهان بینی، ایدئولوژی و درک جمعی و نظام ارزشی او تلاطم داشته و برای رسیدن به اهداف استراتژیک، برآیند نهایی فرصتها، تهدیدها، قوتها و ضعفها در دالان ارزشها ضرورت می یابد. در استراتژی رهبری امام خمینی با توجه به جهان بینی الهی ایشان خدا محوری از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان مؤلفه ای اساسی در نظر گرفته می شود در این مقاله سعی نگارنده بر این است که به تبیین این مؤلفه اساسی پرداخته و جایگاه آن را در استراتژی رهبری امام خمینی (س) نشان دهد. به همین خاطر بعد از بیان تفکر استراتژیک و چگونگی تدوین استراتژی در رهبری ایشان، به بررسی معیارها و شاخص های کلی و جزئی مؤلفۀ خدا محوری پرداخته می شود؛ قیام الله و اخلاص در عمل دو شاخص کلی در این عرصه است و شاخص های جزئی عبارتند از: ۱. مطرح نکردن خود، ۲. تحمل رفتار نابهنجار دیگران و برخورد مصلحانه با آن، ۳. دادن ارزش معنو

صفحه 7 از 143 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >