حقوق شهروندی از نگاه امام خمینی

ظهور مفهوم شهروندی را می توان مصادف با پیدایش نخستین حکومت ها دانست. حکومت ها اعتبار و قدرت خود را از شهروندان می گیرند و در مقابل نسبت به شهروندان دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند. شهروند نیز تکالیف متقابل در ارتباط با دولت دارد. امام خمینی، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با حقوق شهروندان دارای دیدگاه های بنیادین است. رویکرد نظری ایشان بر مبنای حقوق امت استوار شده است. نگارندگان بر پایه این بینش سه حق محوری مطرح در حوزة حقوق شهروندی (آزادی، عدالت و امنیت) و حقوق مشتق از آنها را با تکیه بر اندیشه­های امام مورد بررسی و کاوش قرار می دهند

عناوین مطالب مقالات

حقوق شهروندی از نگاه امام خمینی

حقوق شهروندی از نگاه امام خمینی

ظهور مفهوم شهروندی را می توان مصادف با پیدایش نخستین حکومت ها دانست. حکومت ها اعتبار و قدرت خود را از شهروندان می گیرند و در مقابل نسبت به شهروندان دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند. شهروند نیز تکالیف متقابل در ارتباط با دولت دارد. امام خمینی، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با حقوق شهروندان دارای دیدگاه های بنیادین است. رویکرد نظری ایشان بر مبنای حقوق امت استوار شده است. نگارندگان بر پایه این بینش سه حق محوری مطرح در حوزة حقوق شهروندی (آزادی، عدالت و امنیت) و حقوق مشتق از آنها را با تکیه بر اندیشه­های امام مورد بررسی و کاوش قرار می دهند

بیان امام درباره تنزیل جبرئیل به واسطه روح اعظم حضرت زهرا (س)

بیان امام درباره تنزیل جبرئیل به واسطه روح اعظم حضرت زهرا (س)

صدیقه طاهره(س) مصداق اتم «انسان کامل» است و نفوس انسان های کامل در حجره وی تربیت یافته اند. او زنی است که «زنی که در حجره ای کوچک و محقّر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد».

بررسی امکان جلوگیری از وقوع جنگ عراق با ایران

بررسی امکان جلوگیری از وقوع جنگ عراق با ایران

جنگ رخ داده بین عراق و ایران یک جنگ ژئوپلیتیکی و دارای ابعادی چند وجهی و در عین حال بسیار پیچیده و از مهم­ترین عناصر تأثیرگذار بر مولفه امنیت ملی ایران بوده است. جنگ عراق با ایران بزرگ­ترین بحران و مهم­ترین خطری بود که انقلاب اسلامی پس از پیروزی با آن مواجه شد. با گذشت بیش از چهل سال از آغاز جنگ عراق علیه ایران و نوشته شدن کتاب ها و مقالات متعدد در این باره هنوز هم برای بسیاری از محققین و مردم این سوال مطرح است که اساساً چرا جنگ شروع شد و چرا صدام به ایران حمله نظامی کرد و این جنگ چگونه اتفاق افتاد؟

پژوهشی تطبیقی در دیدگاه امام خمینی در ماهیت ایجاب و قبول و آثار فقهی و حقوقی آن

پژوهشی تطبیقی در دیدگاه امام خمینی در ماهیت ایجاب و قبول و آثار فقهی و حقوقی آن

مبحث ایـجاب و قبول و سهم هریک از آنها در تحقق اثر مطلوب، از مباحث مهمباب معاملات به ویژه باب بـیع است. به مشهور فـقیهان نـسبت داده شده است کههریک از ایجاب و قبول را از ارکان اصلی عقد به شمار آورده اند به طوریکه فقدان هریک می تواند مانع از انعقاد عقد و ترتب اثر مطلوب بر آن گردد. شیخ انصاری از طرفداران این نظریه محسوب می گردد. در بـرابر، فقیهانی از جمله امام خمینی (س)، رکن اصلی عقد را ایجاب دانسته اند که موجب با انجام آن، انشای اصلی را انجام می دهد و قبول قابل، نقشی بیشتر از نقش اجازه در عقد فضولی را دارا نمی باشد. در این نوشتار هر دو دیدگاه مـورد کـاوش قرارگرفته و به نوعی دیدگاه امام خمینی (س) به عنوان یک نظریۀ قابل توجه و قابل دفاع بیشتر معرفی شده است و در پایان به برخی آثار آن پرداخته شده است.

عقد قرض، عقدی عینی یا رضایی؟ با رویکرد به آرای حضرت امام خمینی

عقد قرض، عقدی عینی یا رضایی؟ با رویکرد به آرای حضرت امام خمینی

عقود و معاملات از جهات متفاوت دارای تقسیمات متعددی است. از جملۀ آن تقسیم بندیها تقسیم بر اساس «تکوین» قرارداد اسـت. بر این اساس عقود به رضایی، تشریفاتی و عینی تقسیم می شوند. منتها در خصوص مـصادیق عقود بر اساس ایـن مـعیار اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از عقود به عقیده گروهی از اندیشمندان رضایی و به عقیدۀ برخی دیگر عینی هستند. از جملۀ آن عقود، عقد قرض است. این اختلاف از آنجا ناشی می شود کـه مادۀ ۶۴۸ قانون مدنی ایران که متضمن تعریف این عقد است به گونه ای تنظیم شده که امکان هر دو برداشت را فراهم نموده و سبب شده تا برخی عقد قرض را عقدی رضایی و برخی دیگر آن را عـینی تـلقی نمایند. ما در این نوشتار برآنیم تا با الهام از مبانی فکری حضرت امام خمینی (س) و آرای فقهی ایشان و نیز بررسی نظریات مختلف و ادلۀ آنها به تشخیص نظر صواب رسیده، با ابهام زدایی از این بـخش از مـواد قانون مدنی به یاری محاکم شتافته و از تشتت آرا و اختلاف رویۀ قضایی بکاهیم.

قرائت های مختلف از اندیشه سیاسی امام خمینی

قرائت های مختلف از اندیشه سیاسی امام خمینی

قرائت ها و تفسیرهای مختلف از اندیشه های یک مـتفکر، نـشان دهنده تـاثیر او بر زمانه خود و ادوار دیگر تاریخ است. امام خمینی (س) بی تردید از جمله متفکرانی است که در طول حـیات فکری و اجتماعی خود، تأثیرات عمیقی را بر جنبه های مختلف فکری و اجتماعی زمانه گذاشته اسـت؛ که فهم دامنه ایـن تـأثیرات، بخشی از تاریخ اندیشه است. بدون تردید هر پژوهنده ای از زاویه دید خود به یک متن، رخداد یا متفکر می نگرد. اینکه این قرائت تا چه اندازه یک قرائت حقیقی و منطبق با سخن واقـعی آن متفکر باشد، از مباحث پیچیده ای است که از دیرباز در علوم اسلامی از جمله علم کلام و تفسیر و در دوران اخیر غرب در دانشی به نام هرمنوتیک مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، نویسنده می کوشد قرائت های مـختلف از انـدیشه های امام و میزان اعتبار این قرائت ها را مورد توجه قرار دهد.

ترور و رابطه آن با محاربه با نگاهی به آرا و نظرات امام خمینی

ترور و رابطه آن با محاربه با نگاهی به آرا و نظرات امام خمینی

همزمان با شروع قرن بیست و یکم و هزاره جدید همراه بـا تمام تحولات و تغییرات در سطح جهانی، کره خاکی به شکل عجیبی وارد چالش جدید قـرن، یعنی ترور و تروریسم شـد؛ و نـظریات حقوقی پیرامون آن در صدر مباحث روز قرار گرفت. مسلمانان و فقهای اسلامی نیز به همین سبب برای اعلام دیدگاه فقه جزایی اسلام، شروع به کنکاش و بررسی های بسیار در این موضوع کردند تا با یافتن عـنوانی در فقه، جهت تطبیق با موضوع ترور و تروریسم، با اعلان دیدگاه اسلام نسبت به این دست اقدامات، شریعت مبین را از اتهام خشونت و ترور مبرا سازند. این مقاله بر آن است که با بررسی فـقهی عـناوین مشابه به ترور و تروریسم، از قبیل: ارهاب، اغتیال، فتک و محاربه عوان برتر را در معادل سازی برای دستیابی به حکم فقهی آن پیدا کرده و با بررسی ابعاد ترور و تروریسم و اعلان محکومیت آن از دیدگاه اسلام، بـا نـگاهی به مبانی فقهی حضرت امام حکم تروریست را مبتنی بر یک رابطه ی منطقی و اصولی از حکم محارب استنباط و استخراج نماید.

سیاست: پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

سیاست: پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

یکی از مـوضوعاتی کـه تـحلیل آن ضرورت دارد، پیامدهای پیوند دین و سیاست است که در ضمن آن، آثار جدایی دین و سیاست نیز روشـن خواهد شد. امام خمینی (س) در این باره به دو پیام مهم اشاره فرموده است کـه در این بخش مورد بـررسی قـرار می گیرد.

کاپیتولاسیون؛ سابقه آن در ایران، الغاء، احیای دوباره و عکس العمل امام خمینی و پیامدهای آن

کاپیتولاسیون؛ سابقه آن در ایران، الغاء، احیای دوباره و عکس العمل امام خمینی و پیامدهای آن

کـاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی براساس قرارداد خاص یا استفاده از شرط دولت کاملة الوداد است. در تاریخ معمولا کشورهای نیرومند، بنابر دلایل و شرایط و بهانه های بسیار، این اختیارات را در ممالک ضعیف به دست آورده اند. برطبق کاپیتولاسیون، اتباع بیگانه از شمول قوانین جـزایی و مـدنی در قـلمرو کشور میزبان مستثنی هستند و رسـیدگی بـه دعـاوی حقوقی و جرایم آنها در دادگاههای مخصوص و یا محاکم مختلط یا با حضور کنسول کشور خارجی انجام می گیرد. این وضعیت نشان می دهد کـشوری کـه بـرتری نظامی و سیاسی و فرهنگی دارد می تواند به تحقیر دیگر مـلتها پرداخـته دستگاه قضایی آنها را بی اعتبار بشناسد. در قرون اخیر، در کشورهای چین، ترکیه، ایران، مصر و سایر کشورهای مشابه در آسیا و آفریقا قضاوت کـنسولی بـه نـفع کشورهای سلطه جو بر قرار شده درحالی که با قواعد اسـلامی تطبیق نداشته است.

بررسی دیدگاه های اختلافی امام خمینی در تعلیقه بر مقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی

بررسی دیدگاه های اختلافی امام خمینی در تعلیقه بر مقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی

امام خمینی (س) بر تقسیم بندی قیصری بر مراتب عالم اشکال کرده، آن را از لواحـق ماهیت دانسته نه و جود و اسم رحمن را مقام بسط (ظهور) و اسم رحیم را مقام قـبض (بطون) وجود آورده، اسم «اللّه» را جـمع بـسط و قبض دانسته، لذا مانند فلاسفه، اسم رحمن را رب عقل اول و اسم رحیم را رب نفس کلی نمی گیرد. جعل را متعلق به ماهیت می گیرد و در حضرت علمیه و غیر آن بین وجود و ماهیت فرقی قائل نمی شود. در بحث «شیئیت ثبوت» می گوید: عـین ممکن هرگز بوی وجود به مشامش نمی رسد و وجود واحد شخصی اطلاقی است ولی به واسطهء اسماء و صفات وصور اسماء متعدد می شود و اختلاف جواهر جنسیه را توسط جواهر فصلیه آورده نه با اعراض کـلیه و دربـارهء انواع حمد می گوید: حمد فعلی اظهار کمال محمود با عمل است و حمد خداوند را در آینهء تفضیلی می داند و انواع حمد را ذاتا یکی می گیرد که فقط بر حسب تکثر اسماء و صفات مختلف مـی شوند.

امام خمینی در سال های قبل از وقوع انقلاب: ۱۹۶۲ - ۱۹۲۰

امام خمینی در سال های قبل از وقوع انقلاب: ۱۹۶۲ - ۱۹۲۰

جاذبه ماندگار امام خمینی (س) به هیچ وجه محدود به ایران یـا جـوامع شیعه خـاورمیانه نـیست. تـعداد بی شماری از مسلمانان در آسیا و آفـریقا با گرمی و اشتیاق به پیام همبستگی او پاسخ داده اند. تصاویر او را می توان بر دیوار روستاها از مومباسا تـا مـانیل یافت. با در نظر گرفتن محبوبیت وسـیع امـام در مـیان امـت وسـیع تر اسلامی و نیز شـکنندگی و تـصنع بسیاری از ساختارهای سیاسی در سرزمینهای اسلامی، منطقی نیست که پیش بینی کنیم انقلاب اسلامی در ایران موردی منزوی و اسـتثنایی بـاقی بـماند. شکل گیری شخصیت امام خمینی (س) به عنوان رهـبر هـمچنان مـمکن اسـت بـا دامـنه ای به مراتب گسترده تر از تاریخ ایران از آب درآید.

اهمیت و ضرورت تربیت دینی از منظر امام خمینی

اهمیت و ضرورت تربیت دینی از منظر امام خمینی

از دیدگاه امام خمینی (س)، انسان عصاره هستی و داریا قوا و استعدادهای مختلف است. مهم ترین ویژگی انسـان، جنبه الهی و ملکوتی اوست که او را در کل نظام هستی ممتاز نموده و محور نظام خلق قرار داده است. معنی و مفهوم تربیت، با توجه به این بینش و برداشت از انسان، مفهومی خاص است که بیش تر بـا بـعد معنوی انسان ارتباط دارد و در واقع همان شکوفا ساختن فطرت انسان، یا جلوگیری از آن است. این معنی از تربیت، در سعادت، رستگاری و خوشبخیتی انسان و یا شقاوت و بدبختی او نقش موثر و تعیین کننده ای دارد و از آنجا که انـسان مـوضوع تربیت است و موجودی اثر گذار و اثر پذیر و دارای قدرت اختیار، انتخاب و اراده آزاد است، برای شکوفایی و به فعلیت رسیدن قوا و استعدادهای فطری اش، نیاز به تربیت دارد و تنها تربیت دینی است که می تواند نـیازهای مـختلف او را تأمین و زمینه تکامل همه جانبه او را به خصوص در بعد معنوی و الهی فراهم نماید. البته نیاز به یادآوری است که در منابع اسلامی و آثار امام (س) تزکیه و تهذیب، هم مقدم بر تـعلیم و آمـوزش وارد شـده و هم بیش تر مورد تأکید قـرار گـرفته اسـت.

مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی

مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی

کـیفیت نصب و انتخاب ولی فقیه و فعلیت یافتن مقام ولایت و به طور کلی مشروعیت و مقبولیت ولیـ فـقیه از مـباحث اصلی و مهم بین گروه های اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. برای تبیین مسأله مشروعیت و مـقبولیت ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)، پس از طرح مبانی و نظریات موجود در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فـقیه و بحثِ ابتنا یا عـدم ابـتنای مشروعیت بر مقبولیت، دیدگاه دو گروه سیاسی موجود در نظام جمهوری اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد نظریه نصب الهی (مشروعیت الهی) با آثار و سیره عملی امام خمینی (س) مطابقت دارد؛ اگـر چه تأکید و اهتمام امام به مقبولیت و رأی مردم، آن را در حد ابتنای مشروعیت بر مقبولیت ارتقا داده است.

ولایت سیاسی در فقه شیعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

ولایت سیاسی در فقه شیعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

امام در کتاب کشف الاسرار از همراهی های بسیاری از علمای بزرگ عالی مقام در تشکیلات مملکتی با سلاطین یاد می کند و نیز بر همین اساس، پذیرش حکومت مـشروطه توسط مرحوم میرزای نائینی به دلیل کاهش فشار و ستم تلقی شده است، یعنی حکومت مشروطه مرتبه نازله «ولایت فقهی یا نیابی» فقهاست که بر حکومت استبدادی ترجیح دارد. درهر صورت، از دیدگاه امـام اجـرای احکام فردی و اجتماعی اسلام که از مهم ترین واجبات است، بدون «حکومت ولایی» غیرممکن است و از لوازم و مقدمات مهم حکومت اسلامی، «ولایت سیاسی فقیه» است.

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

پیش از این در شمارة ۱۱ و ۱۲ نخستین بخش از معرفی و شرح نقدهای عرفانی امام خمینی (س) بر مـتن و شـرح کـتاب فصوص الحکم ابن عربی، ضمن معرفی و توصیف کمّی و کیفی این نقدها که در قالب مجموعه ای از تـعلیقات ایشان بر شرح فصوص قیصری به جا مانده است، به طرح فهرست وار گـوشه ای از این تعلیقات و سپس شـرح یـکی از آنها پرداختیم. اکنون در این مقاله در نظر داریم که به شرح و تحلیل یک تعلیقة انتقادی دیگر از امام بپردازیم. این تعلیقه در فص نوحی و به مناسبت بحث تنزیه و تشبیه در دعوت نوح (ع) به نگارش درآمـده است. شکی نیست که یکی از مهمترین و بنیادی ترین مباحث در حوزة کلام و الهیات, مبحث الهیات تنزیهی و تشبیهی و طبقه بندی ادیان براساس این دو نوع الهیات است. بحث از الهیات تنزیهی و تشبیهی در واقع بحث بر سر مـسألة مـنطق دعوت انبیا یعنی تعیین نوع این دعوت در انبیا و ادیان الهی از میان دو نوع تنزیهی یا تشبیهی آن است. حضرت امام در این تعلیقه, ضمن بیان دیدگاه انتقادی خود در این خصوص, به نقد دیـدگاه اسـتادش، عارف شاه آبادی، نیز می پردازد.

تربیت دینی در کلام امام خمینی

تربیت دینی در کلام امام خمینی

در فعالیت تربیتی، هدف نقش اساسی دارد. کلیه برنامه ها و فـعالیت های تـعلیم و تربیت در پرتو هدف جهت می یابد و به وسیله هدف منطق پیدا می کند. بنابراین بـا ایـن کـه تربیت های اجتماعی و حرفه ای اهمیت ویژه ای دارند و برای زندگی اجتماعی ضروری هستند، اما جهت گیری آنـ ها بـاید بر اساس هدف نهایی که تربیت انسان الهی است تعیین شود. در اندیشه امام (س) تـربیت الهی یک هدف اساسی تربیتی است و ایشان در موقعیت های مختلف بر این امر تأکید ورزیده اسـت کـه هدف از تربیت اسلامی، آن است که شخص به مقام عبودیت الهی برسد و بـا سـیر الی اللّه خـود را هر چه بیش تر به منبع فیض ازلی نزدیک کند.

انسان شناسی: ویژگی ها و انواع، از دیدگاه امام خمینی

انسان شناسی: ویژگی ها و انواع، از دیدگاه امام خمینی

در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی درباره ی انسان با صبغه ی روایی، کلامی، فلسفی و عرفانی بیان شده است. در این میان امام خمینی (س) نیز به مباحث انـسان شناسی های بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوت های این روش ها پرداخته اند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری می دانستند. امام خمینی (س) بر اساس قرائت ویژه ای که از هستی دارد و بر مبنای اعتقاد بـه اصـل توحید و بسط آن در حرکت انسان در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی، ابعاد مختلف وجودی انسان را مورد توجه قرار می دهند و با در نظر گرفتن آموزه های اسلامی، جهت به فعلیت رساندن استعدادهای او توصیه هایی را مطرح می کنند. در این مـقاله بـه انواع انسان سناسی به لحاظ نگرش و روش، که به لحاظ نگرش شامل (انسان شناسی کل نگر و انسان شناسی جزءنگر) و در انسان شناسی به لحاظ روش به انسان شناسی طبیعی، فلسفی، عرفانی و وحـیانی تـقسیم شده است. در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و فیش برداری بوده، روش تحقیق نقلی -تاریخی و روش پردازش توصیفی – تحلیلی است.

مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی درباره آمریکا «شیطان بزرگ»

مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی درباره آمریکا «شیطان بزرگ»

دیدگاه مشهور امام خمینی (س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در تشبیه آمریکا بـه «شیطان بزرگ» و پیگیری آن به عنوان سیاست ثابت نظام از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون، همواره چـالش برانگیز بوده و اشکالاتی را در عرصة بـین الملل و شـبهاتی را در داخل کشور به همراه داشته است. با توجه به تحولات عرصه بین الملل و فروپاشی نظام دوقطبی و سلطه طلبی و یک جانبه گرایی آمریکا در جهان و در منطقه و تغییر رویکرد برخی کشورهای اسلامی و تبعیت این کشورها از استکبار، همچنین تـغییر نگرش های بعضی از انقلابیون در داخل نسبت به تحریف سخنان امام راحل و نگاه سازشکارانه همراه با مطیع شدن در برابر استکبار جهانی، ضرورت واکاوی مبانی این موضوع را از منظر قرآن بیشتر می شود. به همین دلیـل، ایـن تحقیق به این سؤال جواب می دهد که مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی (س) درباره اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، چیست؟ با توجه به فرضیه تحقیق، امام راحل مبنایی دینی داشته و این جـمله هـم براساس مبانی قرآنی بیان شده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، و گردآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای، سایت های داخلی و خارجی است. منبع اصلی تحقیق نیز قرآن است.

صفحه 1 از 143 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >