حکمت روح الله

بحث از خاستگاه حکمت اسلامی و ارتباط آن با فلسفه و حکمت یونان جزء مباحث جدی در میان عرفان پژوهان است. نگاه مقایسه ای امام خمینی(س) و تبیین تفاوت بین این دو حکمت در کتاب آداب الصلاة می تواند نگاه و رای ایشان را در این حوزه بیان نماید...

عناوین مطالب معارف اسلامی

 نهضت عاشورا در نگاهی تحلیلی

نهضت عاشورا در نگاهی تحلیلی

امام حسین از انسانهای هدفدار است، از اینرو برای او فرد معنا ندارد، زنده ماندن یا کشته شدن فرد مطرح نیست، آنچه مطرح است، هدف است و حرکتی را که او آغاز کرده به منظور دستیابی به یک هدف مقدس است و این هدف زنده می گردد، گر چه افراد کشته می شوند.

شرح دنیا طلبی در کلمات امام خمینی

شرح دنیا طلبی در کلمات امام خمینی

دنیاطلبی یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر کنونی است. چنانکه در حدیث شریف آمده است که دوستی دنیا منشأ هر گناهی است. وقتی به رفتار خود و دیگران نگاه می کنیم، صحت حدیث مذکور را مشاهده می کنیم. برای به دست آوردن مال بیشتر دست به هر معصیتی می زنیم. دزدی، رشوه، احتکار، ربا، طمع، ذلت پیش بنده و صدها گناه دیگر از مفاسدی است که با دنیاطلبی انسان همراه است.

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

در این مقاله موضوع از نظر احکام اولیه مورد بحث قرار گرفته است و مسائلی که از نظر احکام ثانویه با موضوع ارتباط دارند، مانند اوضاع مؤثر بین المللی و جهانی و غیره در اصل موضوع تأثیری ندارند.

میزگرد کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب نظران غرب

میزگرد کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب نظران غرب

در انسان، دست کم سه ساحت وجود دارد: یک ساحت اندیشه است که در حقیقت ساحت تعقّل و تفکر است و علم و فلسفه و اینها محصول این ساحت است. یک ساحت، احساس است که به موجب این ساحت است که انسان عشق می ورزد انسان دوست می دارد و بر اساس آن به یک معنا مثلاً ادبیات و هنر بوجود می آید. یک ساحت از وجود انسان، رفتار های انسان است، البته ساحت های دیگری هم می شود در نظر گرفت.

شرح نفاق و منافقان در کلمات امام خمینی

شرح نفاق و منافقان در کلمات امام خمینی

نفاق در تعالیم دینی به عنوان یکی از بزرگترین رذایل اخلاقی شناخته می شود که خود منشأ بسیاری از زشتی های دیگر است. شکی نیست که رذایل اخلاقی در هر مکان و هر زمان وجود داشته و خواهد داشت اما آن رذیله ای که در جامعه امروزی مان بیشتر از هر صفت زشت دیگری می بینیم، نفاق است. این مقاله به شکلی گذرا و مختصر به بررسی این صفت زشت اخلاقی با استفاده از آیات و روایات از دیدگاه امام خمینی می پردازد.

درسهایی از تألیف تحریر الوسیله

درسهایی از تألیف تحریر الوسیله

زندگانی مردان بزرگ می تواند الگو و اسوه و در حقیقت مدرسه ای باشد برای همگان تا از آن درس بگیرند و گفتار و کردار آنان منشأ اثر و آموزه ای برای همه رهپویان حق و حقیقت است. امام خمینی یکی از این بزرگمردان تاریخ و از فرزانگانی است که توانست در عصر فراموشی و مهجوری دین، انقلابی دینی برپا نموده و جهانی را متوجه دعوت خویش نماید. او شخصیتی بود که در عرصه های گوناگون علم و عمل و جهاد و مبارزه نقش برجسته ای داشت. از آثار بسیار برجسته علمی او کتاب «تحریر الوسیله» است که سیر تکوین آن از نگارش حاشیه بر وسیلة النجاة مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی تا تألیف و تدوین آن در تبعیدگاه ترکیه و تکمیل و چاپ و انتشار آن در تبعیدگاه نجف اشرف می تواند مدرسه ای برای طالبان علم و شیفتگان فقه باشد.

دین ونظام سازی ( تأملی درمبانی حکومت دینی )

دین ونظام سازی ( تأملی درمبانی حکومت دینی )

اساس گرایش به دین، نه «حیرت»، که این بن بست و محدودیت و این «غربت» و تنهایی است و هیچ گاه در دنیای ارتباطات و در دهکدۀ جهانی این نیاز فراموش نمی شود و در هنگام راز گشایی علم بر باد نمی رود. با این علم آدمی زودتر بن بست و محدودیت را احساس می کند و دیوار را تجربه می کند و به تولید دیگر می رسد واز عصیان و طغیان جدا می شود.

بنیانهای معرفتی احیای تفکر دینی و نگرش امام خمینی(س)

بنیانهای معرفتی احیای تفکر دینی و نگرش امام خمینی(س)

مقولۀ احیای اندیشۀ دینی یکی از مسائل بنیادین فلسفۀ دین است؛ یعنی، تبیین بسیاری از مسائل آن چون اسلام ناب، دین و دنیا، دین و سیاست، رابطۀ علم و دین، قلمروهای رسالت دین، مفهوم روشنفکر، عالم ربانی و خادم دینی، فلسفۀ خاتمیت و... همه در گرو تبیین این موضوع است.

خلافت و ولایت در اندیشۀ امام خمینی رحمه الله

خلافت و ولایت در اندیشۀ امام خمینی رحمه الله

در ماه مبارک رمضان، مقام رسول اکرم صلی الله علیه و آله به ولایت کلی الهی، بالأصاله تمام برکات را در این جهان بسط داده است و ماه شعبان، که ماه امامان است، به برکت ولایت مطلقه، به تبع رسول الله صلی الله علیه و آله همان معانی را ادامه می دهد... همان طوری که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حسب واقع، حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی علیه السلام نیز، همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن، خاتم رسل است و این، خاتم ولایت آن، خاتم ولایت کلی بالأصاله است و این، خاتم ولایت کلی به تبعیت است.

خود مدیریتی و خودسازی در اندیشه امام خمینی(قدس سره)

خود مدیریتی و خودسازی در اندیشه امام خمینی(قدس سره)

یٰا دُنیا! غُریّ غَیْری، ای زرد و سفید دنیا، ای طلا و نقرۀ دنی، برو غیر علی را فریب بده، من تو را سه طلاقه کرده ام. کسی واقعاً برای حقوق و آزادی مردم احترام قائل است که دارای چنین عرفان عملی در ضمیر و وجدانش باشد. در این صورت است که به فلاح و وصال محبوب یا لقاء الله نائل می شود تا جایی که علی(ع) فرمود: مٰا رأَیْتُ شَیْئأ اِلاَّ وَ رَآیت الله قَبْلَهُ وَ مَعَهُ وَ بَعْدَهُ، چیزی را ندیدم مگر آنکه قبل از آن، با آن و بعد از آن خدا را دیدم. لذا پیامبر اکرم(ص) دربارۀ امیرالمؤمنین(ع) فرمود: لاٰ تَلومُوا عَلیَّاً فَاِنَّه مَغْمُوسٌ فی ذاتِ الله، علی را سرزنش نکنید که فانی در خداست.

شرح یک جمله عرفانی امام خمینی

شرح یک جمله عرفانی امام خمینی

در بین کلمات امام خمینی و در آثار ایشان بعضاً به عباراتی در باب ماه رمضان، نزول قرآن و شب قدر و عظمت و حقیقت آن بر می خوریم که بیانش قابل تأمل است که از میان آنها این عبارت نیاز به تامل بیشتری دارد:‏ عالمْ... لیله القدر محمّدی و یوم القیامه احمدی است.

اهتمام قرآن به عنصر زمان

اهتمام قرآن به عنصر زمان

قرآن کریم با نقل رسالت پیامبران پیشین و نسخ شریعت آنان، و بعثت نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و نزول دفعی و تدریجی قرآن، احکام ناسخ و منسوخ و تکامل اجتماعی و ظهور دولت کریمه ای که وعده داده است به عنصر زمان و تقاضاهای مثبت آن اشاره فرمود. مقتضیاتی که با توجه نمودن به آن اصول ثابت حفظ گردیده، دین اسلام ماندگار شده و به عنوان دین جهانی معرفی گردید؛ دینی که در گسترۀ زمان و مکان، پرچم خویش را افراشته نگاه داشته است.

برگرفته ای از سرّ الصلاة امام خمینی

برگرفته ای از سرّ الصلاة امام خمینی

نماز در بین عبادات، جامع ترین اظهار بندگی به درگاه خدا است و اهل معرفت برحسب مراتب خود، در نماز سفر معنوی دارند؛ از منتهای نزول عالم خاکی تا غایة القصوای معراج حقیقی روحانی که وصول به فناء اللّه است. نماز مقامات و مراتبی دارد و در هر مرتبه ای که مصلّی قرار دارد، نمازش با مرتبۀ دیگر فرق دارد؛ همچنان که مقامش با مقامات دیگر تفاوت دارد

رهـرو مکتب تلفـیق (بررسی ارتباطات متقابل عقل، نقل و شهود از منظر امام خمینی)

رهـرو مکتب تلفـیق (بررسی ارتباطات متقابل عقل، نقل و شهود از منظر امام خمینی)

این مقاله می کوشد پیشینه تاریخی و تطورات روش شناختی حوزه فلسفه، عرفان و تصوف را با محوریت بحث از ارتباطات متقابل عقل، نقل و شهود از منظر امام خمینی محل بررسی و تأمل قرار دهد.

امام خمینی(س) و احیاءِ انتظار فرج

امام خمینی(س) و احیاءِ انتظار فرج

انتظار در لغت به معنای ترقب و نظر انداختن و چشم دوختن به وقوع امری در آینده آمده است، همچنان که «فرج» در معنای گشایش و رفع تنگنا در کارها به کار رفته است. و لذا «انتظار» بدین معنا مراقب بودن و به هدف و آرمان فکر کردن و برای وصول زمان و امر موعود سر از پا نشناختن و برای رسیدن هر چه سریعتر آن تلاش کردن و به دنبال فرصت مناسب بودن است. و چنین انتظاری خود محرّک و عمل زاست بلکه خود عین عمل و اقدام است.

عرفان متعالی امام خمینی(س) پرتوی از عرفان حسینی

عرفان متعالی امام خمینی(س) پرتوی از عرفان حسینی

ذوب شدن در عرفان امام خمینی(س) پلی است برای ذوب شدن در عرفان حسینی چنانکه امام در شخصیت عرفانی سالار شهیدان فانی بود. شهید صدر(ره) گفت: «ذوبوا فی الإمام الخمینّی کما ذاب هو فی الإسلام.» در امام خمینی فانی شوید آنسان که او در اسلام فانی شده است.

اشارۀ عرفانی روح الله (ره) به چهار ویژگـی مهم ثـار الله(ع)

اشارۀ عرفانی روح الله (ره) به چهار ویژگـی مهم ثـار الله(ع)

اولین ویژگی، کلمات امام حسین در دعای عرفه است. دومین خصیصه عظمت تربت و سجده بر خاک امام حسین، سومین آن اهمیت به نماز و شهود حق و فنای حضرتش با ادای آن و بالاخره چهارمینش آنکه حسین حمله عرش است که این خصیصه او را از بسیاری اولیاء برتر و والاتر می نماید.

تفسیر سورۀ حمد از منظر امام و عرفا

تفسیر سورۀ حمد از منظر امام و عرفا

سورۀ حمد که به عنوان فاتحة الکتاب است، دارای اسامی ام الکتاب، ام القرآن، سبع المثانی، و ... می باشد. این سوره به لحاظ اهمیتی که دارد و در نمازهای یومیه تمامی مسلمانان واجب است قرائت شود، مورد توجه ویژه مفسّران قرار گرفته و از این جهت به تفسیر تک سوره ای آن پرداخته اند.

صفحه 6 از 13 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >

پیش خوان

خاستگاه حکمت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)

حکمت روح الله

به مناسبت سالروز میلاد امام جعفر صادق (ع) موسس مذهب جعفری

ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است

به مناسبت سالروز رحلت جانگداز پیامبر اسلام (ص)

غروب خورشید نبوت

پیشنهاد سردبیر

خاستگاه حکمت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)

حکمت روح الله

به مناسبت سالروز میلاد امام جعفر صادق (ع) موسس مذهب جعفری

ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است

به مناسبت سالروز رحلت جانگداز پیامبر اسلام (ص)

غروب خورشید نبوت