سید حسین قریشی کرین
امام خمینی(س) مردم را ولی نعمت خود می شمرد و خود را خدمت گزار آنان معرفی می کرد و برای کرامت بخشیدن به آنان، تمامی حقوق آن ها را مورد توجه قرار می داد. حضرت امام در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به مردم آن چنان کرامت بخشید که با توجه به همین اصل در مقابل تمامی توطئه ها به کمک مردم استقامت ورزید.
چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۶
خائولا ناکاتا
برای یک غیر مسلمان، اسلام به زندانی بدون هیچ آزادی یا رهایی شبیه است؛ اما با زیستن تحت لوای اسلام، ما آرامش، آزادی و لذتی را حس می کنیم که به هیچ روش دیگری قابل تجربه نیست. شاید کسی ادعا کند شخصی که با اسلام زاده شده است، اعتقاد دارد که این دین بهترین است؛ بدین دلیل که آن شیوه ای از زندگی است که او همیشه با آن دمخور بوده است و بدون تجربه کردن جهان بیرون در آن رشد یافته است؛ اما من کسی هستم که دین خود را تغییر داده است، من به اصطلاح آزادی و لذتهای زندگی مدرن را رها کردم و اسلام را برگزیدم.
دوشنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۸:۲۰
دکتر قاضی زاده و دکتر نوروزی و دکتر لک
استراتژی وحدت یا ایدۀ همبستگی ملّی و مشارکت عمومی که از جانب مقام معظّم رهبری مطرح شد، با توجّه به مقولۀ انتخابات و فضای فرهنگ سیاسی حاکم بر جامعه، ضرورت حرکت به سوی این استراتژی که از آن به استراتژی وحدت یا نگرش وحدت استراتژیک یاد کردیم، بیش از مقاطع قبلی تاریخ ایران احساس می شود. این ضرورت، با توجّه به گروه بندی های اجتماعی درون جامعه و تحوّلی که در آن، در حال انجام است و تلاشی که دشمن در درون جامعه - با اختصاص بودجۀ خاص و تبلیغات وسیع رسانه ای و دیگرگونه های فعّالیت، برای فروپاشی همبستگی ملّی ـ انجام می دهد، دو چندان می شود و ما را بر آن می دارد که حول محور این نگرش استراتژیک جمع شویم و تلاش کنیم که آن را در جامعه عملیاتی کنیم.
شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
عبدالرحیم اباذری
ناگهان ده ها نفر با چوب و چماق به جان طلاب افتاده و زد و خورد شروع شد. دست و سر و پا بود که می شکست. خون از سر و صورت طلاب جاری شده بود. درب حجره ها را شکسته و اگر طلبه ای پناه گرفته بود، او را بیرون کشیده و اثاثیه حجره اش را، حتی کتاب ها و قرآن ها را به داخل حیاط مدرسه فیضیه پرتاب می کردند. حیاط از لحاف، پتو، زیلو، عبا و عمامه های خونین طلاب پر بود. دسته ای از کماندو ها رفته بودند و دسته دیگری که تازه نفس بودند به مدرسه هجوم آوردند. گاهی برخی حجره ها چندین بار مورد هجوم مهاجمان قرار می گرفت.
چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
دکتر عباس بهرام
دیدگاه کلی و جهت گیری نظری امام نسبت به مقوله ورزش و تربیت بدنی ـ آن چنان که از مجموعه فرمایشات ایشان می توان دریافت ـ این است که ایشان به این پدیده به عنوان نوعی تربیت و به عنوان بخشی از تربیت کلی مکتب می نگریستند که فرد را از سلامت جسمانی به سلامت روحانی و از قوت مادی به سوی قوت معنوی و از تقویت جسم به سوی تقویت عقل و اعتدال نفسانی سوق می دهد.
چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۱۹
عبدالحسین رضابدلی
در این میان، نظرگاه امام، علی رغم ویژگیهای خاص خودش به گروه دوم شباهت دارد و ایشان در موارد متعدد، به لزوم اجتماع دو قوۀ جسمانی و روحانی و هماهنگی جسم و روح اشاره می فرمایند[19] و تذکر می دهند که تربیت، از دو جنبۀ جسمی و روحی برخوردار است[20] و به عنوان یک عالم دینی با قاطعیت ذکر می کنند که همۀ ادیان در دو بعدی بودن تربیت، اتفاق نظر دارند.
یکشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
مریم یزدانی
حضور استوار زنان را در صحنه های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توان دید. زنان ، نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه گوناگون انقلاب اسلامی ، توطئه های دشمنان را نقش بر آب ساختند. زن ایرانی که بر اساس اعتقادات مذهبی، زمینه های لازم را داشت به برکت روشنگری ها و راهنمایی های امام خمینی از حاشیه به متن جامعه آمد. جامعه زنان مسلمان و متعهد ایرانی برپایه ایمان و عفت و صبر و هوش، حقیقت را دریافت کرد و با تلاشی روزافزون درصدد جبران عقب ماندگی های گذشته برآمد.
پنجشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۵۲
سیدجواد ورعی
تشکّل حق، تشکّلی است که انحصارطلب نیست، تشکّل سالم، تشکّلی است که یک نظام ارزشی را روشن و صریح مطرح می کند. می گوید: ما پاس دار این نظام ارزشی هستیم، پاسدار این ارزش ها هستیم، هرکس این ارزش ها را دارد مورد حمایت است، خواه داخل تشکیلات (به عنوان حزب) باشد، خواه نباشد، هرکس این ارزش ها را ندارد، این مورد انتقاد ما است، خواه عنصر تشکیلات باشد، خواه نباشد.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
دکتر محمد مورو
بدون تردید، آثار سیاسی و فرهنگی امام خمینی(ره) در حوزۀ معرفت اسلامی و انقلاب اسلامی، مانند موضع گیریها و اندیشه های اسلامی ایشان در تبیین آزادی و مخالفت با استبداد، قیام و انقلاب بر ضد ظلم پذیری و ذلت، و عدالت به جای ستم همه و همه در دمیدن روح انقلابی به فقه سیاسی معاصر اسلام، نقش مهمی داشته و نهایتاً به خیزش و قیام جهانی بر ضد استکبار و حمایت از مستضعفان در همۀ زمانها و مکانها ختم می شود.
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
شیخ محمد یزبک
امام(س) ابعاد ایجاد رژیم اشغالگر در سرزمین فلسطین و در قلب امت اسلامی را درک کرده و عامل ایجاد آن را قدرتهای استکباری شرق و غرب می دانستند بریتانیا ابتدا شروع کننده بود و بعد دیگر کشورهایی که از این رژیم و وعدۀ بالفور حمایت کرده اند تا این دسیسۀ صهیونیستی ابتدا در فلسطین و بعد به واسطۀ غدۀ سرطانی آن در تمام جهان منتشر و مسلط شود لذا می فرمود: «اسرائیل این غدۀ سرطانی به قدس اکتفا نمی کند، اگر مهلت داده شود تمام کشورهای اسلامی در معرض خطر قرار خواهد گرفت».
جمعه, ۰۲ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۵۹
حسین حسین زاده برسمنانی
وصیت نامه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران با یک مقدمه که اشاره به معارف شیعه است آغاز می شود که در آن به معرفی نمونه های عینی و واقعی اسلام ناب محمدی(ص) و مدعیان و پیروان دروغین اسلام امریکایی پرداخته است. قرآن کتاب جامع بین تمام اعصار و ازمنه است و حاوی تمام علوم و برنامه های زندگانی انسان ها و عامل موفقیت و پیشرفت آن در دنیا و خلود ابدی در بهشت برین است. جلوه های قرآنی در وصیت نامه امام؛ کراراً مورد عنایت و تأیید ایشان قرار گرفته است.
سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱
حجت الاسلام و المسلمین هوشیاری
الهی من قرب تو را می خواهم. فرمود: «قرب من از برای کسی است که بیدار باشد در شب قدر.» الهی رحمت تو را می خواهم. فرمود: «رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر.» خدایا من گذشتن از صراط را می خواهم. فرمود: «این برای کسی است که تصدّق کند به صدقه ای در شب قدر.» خدایا نجات می خواهم.» فرمود...«این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر.
چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده
دو رویکرد اخلاقی و حقوقی، در آموزه های دینی، گرچه نمی تواند متضاد باشد ولی ضرورتاً و همواره ملازم یکدیگر نیستند. از این رو نگاه اخلاقی از نگاه فقهی - حقوقی متمایز است؛ مثلاً به لحاظ حقوقی، قصاص حق اولیاء مقتول یا شخص آسیب دیده است، اما به لحاظ اخلاقی عفو و بخشش، امری ستودنی و مطلوب است. در موضوع بحث نیز باید رویکرد اخلاقی به کرامت را از رویکرد حقوقی جدا کرد. از نظر اخلاقی، شایسته است به عالمان و مؤمنان و پارسایان احترام بیشتری گذاشته و حرمت آنان را بیش از سایرین پاس بداریم ... اما تقدم عالمان در حقوق اجتماعی و اعطای سهم بیشتر به آن ها، از امکانات اجتماعی، مسأله ای حقوقی است که روایی یا ناروایی آن، مورد اختلاف است.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
دکتر عباس خلجی
امام خمینی(س) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی مذهب شد. بنابراین، نهضت فکری ـ فرهنگی پانزده خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.
دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۹:۴۸
کبری طاهری نژاد
قرآن یگانه کتاب جامع الهی است که با مجموعه ای از احکام فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... عهده دار هدایت انسان به زندگی سعادتمندانه بوده و هست. تمسک به قرآن به عنوان حبل المتین ناگسستنی الهی که از منشأ عزت و حکمت نازل و به دست بشریت رسیده است راه رشد و کمال به سوی قلّه های رفیع انسانیت را به انسانهای گم گشته و راه گم کرده نشان می دهد.
چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
مسلم خلفی
در مشرب عرفانی امام رحمه الله گرچه مطلوب نخستین، ذکر قلبی است، ولی این امر هیچ گاه به انکار اثرات ذکر لسانی نمی انجامد. در این مشرب، زبان و قلب هر کدام متذکر شوند، به وظیفۀ خود قیام کرده اند؛ زبان بر قلب تأثیر می گذارد، و از آن نیز تأثیر می پذیرد.
سه شنبه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۸:۵۲
دکتر محمدجواد نوروزی
انقلاب اسلامی، ظهور یک فلسفۀ سیاسی و سقوط فلسفۀ سیاسی دیگری بود. فلسفۀ سیاسی ای که امام پایه گذار آن بود، تلاشی برای احیای هویتی جدید در ملّت ما بود. حضرت امام تمدّن اسلامی را در این مملکت پیریزی و به تعبیری، احیا کرد. در هر نظام فلسفی و فلسفۀ سیاسی، یکی ازمسائل بسیار عمده، هویت ملّی است. در اندیشۀ امام، مبنای هویت، ارزش های دینی و اسلامی است. اسلام، معیار هویتی است که امام درسرتاسر زندگی خود تلاش کرد تا ابعاد و زوایای آنرا برای ما روشن کند.
یکشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵
طاها خراسانی
بهترین فرصت های خود شناسی و خود سازی در روزگار جوانی فراهم می آید؛ روزگاری که انسان فاصله چندانی با روزگار کودکی و پاکی جان ندارد و هنوز خصلت های نکوهیده در باطن وی ریشه ندوانیده است. درست است، که سالک جوان با خطر افراط در سلوک و عبادت و ریاضت نفس رو به رو می شود و گاهی متوقف می شود. اما هر گاه که اراده کند، اعضای او فرمان می برند و قلب با خدا و یاد خدا انس می گیرد.
جمعه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
عبدالله بلقزیز
انقلاب ایران به این حقیقت اساسی در تجارب ملتها و انقلاب ها و دولتها اعتبار بخشید و آن اینکه انقلابی که به خواستهای ملت توجه نکند و دولتی که نمایندۀ شخصیت و فرهنگ مردم نباشد محکوم به سستی و سپس نابودی است.
سه شنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
ابراهیم شفیعی سروستانی
هر پژوهشگر منصفی بر نقش عظیم حضرت امام در احیای اندیشه انتظار اذعان نموده و اقرار خواهد کرد که هیچ حرکتی در طول قرون گذشته به اندازۀ حرکت رهایی بخش امام راحل در زمینه سازی ظهور حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه - تأثیر نداشته است.
جمعه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
محمد ساعدی
طرح عمده ی مسائل اساسی مرتبط با موضوع؛ فقهی و حقوقی بودن؛ کاربردی بودن بر پایه استناد به فتاوای شرعی فقهاء در کنار توجه به نظرات علمی آنان؛ تکیه بر آراء فقهی امام خمینی (س) و ملاک استنتاج قرار گرفتن آن؛ بررسی مبسوط برخی از موضوعات نظیر مسئله وقف توسط شخص حقوقی را از مشخصه های این کتاب می توان برشمرد.
شنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
فرح رامین
معمار بزرگ جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی، نظام سیاسی انقلاب اسلامی را با عنوان «جمهوری اسلامی» توصیف کرده اند. «جمهوری» شکل حکومت است و «اسلامی» محتوای این حکومت. ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم، جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی محتوای آن فرم که قوانین الهی است.
شنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
طیبه بیضائی
اسلام حضرت امام و سیاست ویژۀ ایشان در ذیل عنوانِ «اسلام ناب محمّدی (ص)» تعبیر بلندی است مبنی بر این که اسلام قادر به حلّ کلیّه مشکلات جوامع بشری می باشد. امام با دین به عنوان واقعیّت کاملاً برتری برخورد می کنند که اداره کنندۀ فرد و جامعه است، و از همین منظر است که برخلاف پیشینیان به مسئلۀ دولت و حکومت و قبضۀ آن رو آوردند، زیرا معتقد بودند که دین قدرت هدایت کار آمدی حتی برای جوامع مدرن است. بنابراین ایشان نه تنها برای چالش های سیاست پیچیدۀ جهانی راه حل های مناسب دارند، بلکه در فلسفه و عبادت و فقه و توجّه به مسئلۀ زنان و مسائل اقتصادی و ... نیز راه کارهایی ارائه می کنند.
شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵
یکی از مهم ترین ارکان جمهوریت نظام اسلامی ایران، انتخابات می باشد. امام خمینی(س) به عنوان بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران با عنایت به حضور مردم و جایگاه آنان و نیز تلاش آنان در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی، در مسأله انتخابات نیز تأکید فراوان داشت و در تمام انتخابات دوران زمامداری خود، بر این امر پافشاری می کرد و همگان را به حضور پررنگ و انتخاب مناسب تشویق می نمود و این امر را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران بر می شمرد، و آن را ترسیمی روشن از آزادی و استقلال کشور می دانست.
یکشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
دکتر غلام حیدر ابراهیم بای سلامی
یکشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
قدرت الله عفتی
بزرگترین وصیّت من به تو فرزند عزیز، سفارش مادر بسیار وفادار تو است. حقوق بسیار مادرها را نمی توان شمرد و نمی توان به حق ادا کرد. یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال ها عمر پدر متعهد ارزنده تر است. تجسّم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانی مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمین است.
چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
فانی اُچوآ اُچوآ
به عنوان فردی دانشگاهی و بعد به خاطر حرفۀ روزنامه نگاری، به حرکتهای «فمینیسمِ» دهۀ هفتاد و هشتاد تعلق داشتم، تمامی زنان نسل مرا، هم در اروپا و هم در امریکا تحت تأثیر قرار دادند، و در سطوح کلی، تنفر نسبت به مردان و زندگی در هرج و مرج و بی نظمی را به ما آموختند؛ هر زنی در ایجاد قواعد و قوانین اخلاقی که می خواست، آزاد بود.
شغل روزنامه نگاری ام، مرا به موقعیت زنان شرق، علاقه مند کرد، بویژه زنانِ جهانِ مسلمان که به خاطر نفرت غرب به شرق و نفرت به انقلاب اسلامی، از نظر افتاده بودند.
سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۱۳
سیف اللّه صرّامی
تلازم مردم سالاری با رعایت حقوق مردم، نیازی به بحث و استدلال ندارد. این تلازم مخصوصاً در دموکراسی و مردم سالاری مورد نظر اسلام و امام خمینی(س) روشن تر است؛ چرا که در عین حال به همه جنبه های این حقوق که برخاسته از انسان شناسی دقیق و همه جانبۀ اسلام است توجه کامل دارد.
دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۳۱
من از خدای تبارک و تعالی خواهانم که روابط ما با همۀ دولتها و ملتها روابط حسنه باشد، تا اینکه ملت ما بتواند خودش مستقلاً در سرنوشت خودش دخیل باشد و کسی نتواند دخالت در امور داخلی ما بکند.
دوشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
برگرفته از تبیان صدور انقلاب
ما از اول گفتیم می خواهیم انقلابمان را صادر کنیم. صدور انقلاب به لشکرکشی نیست، بلکه می خواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم که یکی از آن مراکز، وزارت امورخارجه است که باید مسائل ایران و اسلام و گرفتاری هایی که ایران از شرق و غرب داشته است، به دنیا برساند و به دنیا بگوید که می خواهیم این گونه عمل کنیم.
شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸