آیا امام خمینی به تحزّب و تشکل پایبند بود؟

آیا امام خمینی به تحزّب و تشکل پایبند بود؟

شکل گیری احزاب و تشکل های صنفی و سیاسی پیامد و لازمه حق تعیین سرنوشت میباشد، که در این ساز و کار، احزاب نقش واسطه را برعهده دارند و افراد با ایجاد احزاب و سر و سامان دادن به نظرات و خواسته های خود، اولاً هیئت حاکمه را به وجود می آورند و ثانیاً خواسته های خود را جامه عمل می پوشند.

سه شنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۷:۲۸
بازخوانی مبارزه و مقاومت

بازخوانی مبارزه و مقاومت

با توجه به آراء و سیره امام خمینی و فرآیند شکل گیری انقلاب اسلامی ایران

یکشنبه, ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
ربط دو گفتمان مشروطه و انقلاب اسلامی

ربط دو گفتمان مشروطه و انقلاب اسلامی

در گفتمان امام(س) علاوه بر توجه به عنصر شکلی و مقبولیت مشروعیت، در وجه حقانیت آن نیز رگه هایی از توجه به سوالها و مفاهیم نوظهور بشری در قالب اعتباربخشی به جامعه و ملزومات آن با عنایت به مبانی هستی شناختی سنت گرایانه فلسفی آن مشهود است.

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
سیرۀ سیاسی امام خمینی(س)

سیرۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی معتقد به راه حق و عدل یعنی صراط مستقیم بود و در تمام دوران مبارزه هیچ گاه از مواضع اصلی خود عدول نکرد و علی رغم دشواریها و فراز و نشیبهای فراوانی که هر یک می توانست عاملی برای تغییر موضع و روی آوردن به سکوت یا سازش تلقی گردد، بر توحید و عدالت و ارزشهای متعالی انسان پای فشرد. چنین پایداری و استقامتی جز با ایمانی انقلابی و پویا به مبانی و حقایقی برتر از اقتضائات سیاسی و اجتماعی روز ممکن نیست.

پنجشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۹:۳۵
لزوم تحولات ریشه‏ ای در «جمهوری اسلامی»

لزوم تحولات ریشه‏ ای در «جمهوری اسلامی»

بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی رادیو تلویزیونی خطاب به ملت ایران در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۷ با تاکید بر لزوم تحولات ریشه ‏ای در جمهوری اسلامی از عموم ملت خواستند که خود را نیز متحول کنند.

سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰
سالروز صدور پیام منشور روحانیت / بخش اول

سالروز صدور پیام منشور روحانیت / بخش اول

بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز سوم اسفندماه سال ۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ که منشور روحانیت نام گرفت استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه ‏های علمیه را تعیین کردند.

شنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰
نظر امام درباره انتقاد از عملکرد دولت چه بود؟

نظر امام درباره انتقاد از عملکرد دولت چه بود؟

دخالت های غیرصحیح بعضی از اشخاص که به صورت روحانی درآمده ‏اند و اشخاص غیر روحانی که خود را بدون هیچ گونه صلاحیتی در امور کشوری وارد کرده‏ اند، زیاد هستند. بعضی از نویسندگان و گویندگان به جای انتقاد سالم و هدایت مفید، با انتقاد کینه‏ توزانه می‏ خواهند افراد جامعه را به جمهوری اسلامی بدبین کنند. اینان به جای انتقاد سازنده به فحاشی پرداخته و به جای نهی از منکر، خود مرتکب منکر می ‏شوند.

پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰
توصیه امام به مسئولین: عبور از شعار و ورود به جرگه عمل

توصیه امام به مسئولین: عبور از شعار و ورود به جرگه عمل

مردم، مردم خوبی هستند. ما از مردم تشکر باید بکنیم، ما همه مرهون آنها هستیم. عمده این است که ما هم بتوانیم خدمت متقابل بکنیم و باید ما از مرحله لفظ و شعار بیرون برویم و به مرحله عمل برسیم

پنجشنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۷:۰
مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از کتاب مردم سالاری دینی (1)

مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی(س)

حکومت اسلامی بر مبنای عدل تشکیل می شود؛ حکومتها از جمله حکومت اسلامی باید تابع مردم باشند؛ حکومتها باید برای مردم باشند، نه مردم برای حکومتها؛ حکومت اسلامی، حکومتی است خدمتگزار، و وظیفه حکومت خدمت به مردم است؛ پیوند و رشته اتصال این اصول بر مبنای خدا محوری است؛ زیرا در حکومت الهی است که عدل معنی می شود. رضایت مردم اصلی است مورد قبول، و خدمت به مردم اصل و محور است؛ و اساس حکومت حقانیت می یابد، به این معنی که ارادۀ مردم، سرچشمۀ قدرت حکومت؛ و ارادۀ خداوند، سرچشمه مشروعیت و حقانیت حکومت می باشد.

شنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۹
امام خمینی (ره) و استعمار، دیدگاهها و راهکارهای مبارزه با آن

شیخ حسین کورانی

امام خمینی (ره) و استعمار، دیدگاهها و راهکارهای مبارزه با آن

به نظر امام، سخن گفتن پیرامون خیزش امت، زمانی مفهوم دارد که این خیزش وبیداری، بر اساس خودکفایی ملت وتکیه بر امکانات خود به وجود آمده باشد، اما زمانی که برمبنای امکانات وتواناییهای بیگانگان بنا شده، یک اندیشۀ التقاطی خواهد بود. به طوری که پایه اصلی آنرا دیگران، یعنی بیگانگان تشکیل می دهند.

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
نسبت میان حق، تکلیف و قانون در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

نسبت میان حق، تکلیف و قانون در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

در حوزۀ اندیشۀ سیاسی مسائلی چون حق، تکلیف، مسئولیت، حقوق و قانون از ارکان اساسی اندیشه به شمار رفته و مورد بحث بسیاری از اندیشمندان بزرگ بوده اند. اینگونه مسائل در نگرش امام خمینی(س) نیز دارای جایگاه مهمی است و لذا در جای جای مباحث خود به این موضوعات اشاره کرده اند.

پنجشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
سه رکن اخلاقی سیاست در اندیشه امام خمینی (س)

سه رکن اخلاقی سیاست در اندیشه امام خمینی (س)

نگاه اخلاقی به سیاست، ادامۀ همان سنتی است که ایشان در شرح چهل حدیث خود داشتند؛ یعنی اینکه اصلاح جامعه، از طریق اصلاح درون ممکن است و تنها با تهذیب نفس و نظارت مستمر بر خود، می توان جامعه ای صالح پدید آورد و سیاستی اصیل پی افکند.

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۸
دموکراسی در گفتمان امام خمینی(س)

دکتر ابوالفضل هدایتی

دموکراسی در گفتمان امام خمینی(س)

از دیدگاه امام خمینی، دموکراسی شیوه ای متغیر از حکومت است- و نه حکومت مطلوب- که مؤلفه های اصلی آن منافاتی با اسلام ندارد بلکه چون اسلام همواره پاسخگوی نیازهای متنوع در هر عصر و زمانی است دموکراسی واقعی فقط در اسلام یافت می شود

یکشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
در ایران چه گذشت

فرازی از کتاب کوثر

در ایران چه گذشت

سخت ‏ترین ادوار زندگی امام، ایام اقامت ایشان در عراق است. آنچه بر حوزۀ نجف سایه افکنده بود، بی ‏تفاوتی آشکار نسبت به وضع اسف‏ انگیز جهان اسلام ـ در آن روزهاـ بود. واقعیت تلخ و گزنده‏ای، به وضوح، عریان شد؛ اینک تنها رژیم شاه نبود که به مقابله با نهضت امام برخاسته بود بلکه جبه ه‏ای گسترده از کارشکنی مقدس مآب های مرتجع از یک سو و فشارهای متناوب دولت‏های وقت عراق از دیگر سو نیز فراروی امام بود.

یکشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۰
شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(س) و کرامت انسانی

دکتر بهرام اخوان کاظمی

شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(س) و کرامت انسانی

به نظر می رسد که میان شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(س) با کرامات انسانی و رعایت آن، مطابقت و تعامل کامل وجود داشته و امام(س) به عنوان مصداق انسان کامل، نه رهبری کاریزماتیک، به منتهای حد، مراعی این کرامت ها بوده اند و به همین دلیل، رهبری ایشان واجد بیشترین تأثیر عمومی گشته است.

چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
مردم سالاری و حقوق مردم در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

سیف اللّه صرّامی

مردم سالاری و حقوق مردم در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

تلازم مردم سالاری با رعایت حقوق مردم، نیازی به بحث و استدلال ندارد. این تلازم مخصوصاً در دموکراسی و مردم سالاری مورد نظر اسلام و امام خمینی(س) روشن تر است؛ چرا که در عین حال به همه جنبه های این حقوق که برخاسته از انسان شناسی دقیق و همه جانبۀ اسلام است توجه کامل دارد.

دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۳۱
انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

دکتر محمد حسن جمشیدی

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نیز بر اساس نگرش خود نسبت به جهان هستی و جایگاه انسان در آن و نقشی که به او محول شده و هدفی که سیاست معطوف به آن است به تقسیم بندی یا بیان انواعی از سیاست می پردازد. انواع سیاست مورد نظر ایشان عبارت است از: 1ـ سیاست شیطانی؛ 2ـ سیاست حیوانی؛ 3ـ سیاست الهی.

دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۳۰
دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

علی اکبر صالحی

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰
سید حسن خمینی: حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است/ برادرکشی محکوم است

در همایش بین المللی «امام خمینی (س) و امت اسلامی» عنوان شد

سید حسن خمینی: حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است/ برادرکشی محکوم است

یادگار گرامی امام با ابراز تأسف از اینکه حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است، افزود: متأسفانه جهان اسلام روزگار خوشی را سپری نمی کند. چشمان اشک بار پیامبر (ص) و اهل بیت و صحابه پیامبر را می توان حس کرد.

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
جماران، قرارگاه نشاط مجاهدان

جماران، قرارگاه نشاط مجاهدان

سیره رفتاری امام خمینی(ره) واجد نکات ارزشمندی است که می تواند برای بسیاری درس آموز باشد. مهم ترین ویژگی امام(ره) نداشتن هراس از دشمن بدخواه در هر شرایطی بود. تا آنجا که برخی از صاحبنظران این روحیه امام(ره) را علت العلل به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی ذکر می کنند.

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
چرا امام دستور انحلال و باز تأسیس هیأنهای گزینش را اعلام کرد؟

درسی از امام خمینی به مناسبت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای

چرا امام دستور انحلال و باز تأسیس هیأنهای گزینش را اعلام کرد؟

فرمان هشت ماده ای امام (س) وقتی اهمیتی مضاعف و بیشتر می یابد که بدانیم این فرمان در بحبوحه عملیات های تروریستی و اوج ناامنی گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق( منافقین) و از سوی دیگر جنگ تحمیلی صدام صادر شد و امام در آن خواستار رعایت حقوق شهروندی و حفظ حیثیت افراد شدند.

یکشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

تحلیل قیام امام حسین(ع) به روایت دکتر فاطمه طباطبایی:

دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

امام حسین(ع) به همه انسان ها می آموزد که افعال خود را با انگیزه ای الهی پیوند بزنند تا جاودانه شود و همه باید بدانند، برای داشتن زندگی انسانی، باید در مقابل بدی و زشتی و پلشتی بی تفاوت نباشند.

دوشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام(س) تجدید میثاق کردند/ دولت سیره و راه امام را خط مشی اصلی خود برای تداوم مسیر دولت اسلامی می داند

در نخستین روز هفته دولت؛

رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام(س) تجدید میثاق کردند/ دولت سیره و راه امام را خط مشی ...

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اعضای هیات دولت صبح امروز (دوشنبه) در نخستین روز هفته دولت با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

دوشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
جایگاه تربیت در اندیشۀ سیاسى امام خمینى(س)

جایگاه تربیت در اندیشۀ سیاسى امام خمینى(س)

در نگرش امام خمینى(س) تربیت، عنصر هدایت کننده، جهت دهنده و برانگیزندۀ سیاست است. انگیزۀ اصلى انبیا و پیروان آنان، براى کسب قدرت و تشکیل حکومت، تحقق اهداف معنوى و تربیتى است: انبیا این که دنبال این بودند که یک حکومت عدلى در دنیا متحقق کنند، براى این است که حکومت عدل اگر باشد، حکومتى باشد با انگیزۀ الهى، با انگیزۀ اخلاق و ارزش هاى معنوى انسانى، یک همچو حکومتى جامعه را مهار مى کند و تا حد زیادى اصلاح مى کند.

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
وقتی از قانون اساسی عدول کردیم ...

درباره یاران امام خمینی(س)/

وقتی از قانون اساسی عدول کردیم ...

دکتر فرشاد مومنی استاد اقتصاد توسعه ایران روزگاری عهده دار مسوولیت دبیری کمیته دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی بود. او که به مثابه یکی از شاگردان شهید بهشتی در گفت و گو با پرتال امام خمینی برداشت هایی عمیق از راهگشایی ها و کارکردهای اندیشه شهید بهشتی در توسعه ایران امروز ارائه می دهد و به خوبی ما را به نقطه مشترکی در توصیف شهید بهشتی می رساند که در تعبیر امام خمینی آمده است؛ «یک ملت بود برای ملت ما» صحیفه امام، ج‏15، ص: 18 او با این مقدمه آغاز می کند که حتی در سطوح نظری بسیار قابل اعتنا در زمینه توسعه نیز گفته می شود که وقتی شما می بینید طی یک دوره زمانی نسبتا طولانی، اقتصاد خوب کار نمی کند؛ دیگر دستکاری کردن متغیرهای اقتصادی راه چاره نیست، بلکه باید برگردید و آنجاهایی را که قاعده بازی اقتصادی طراحی می شود مورد واکاوی قرار دهید و ریشه های گرفتاری را در آنجا جستجو کنید. مومنی در این گفت و گو راهگشایی های اندیشه شهید بهشتی در تغییر قواعد فرادست حاکم بر وضعیت توسعه نایافتگی اقتصاد ایران توضیح می دهد و می گوید: ما می توانیم به جای اسطوره سازی، راه را برای استمرار حرکت آن شهید و نهادمند کردن دستاوردهایشان باز کنیم. شخصا بر این باور هستم که شاید یکی از مهم ترین راه های نجات کشور از شرایط نامطلوب این باشد که اسلوب روش شناختی ایشان را شناسایی کنیم.

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
شهید بهشتی بنیانگذار دستگاه قضای امروز نیست/ درباره اعمال شکنجه هیچ استثنایی را مشروع نمی دانست

درباره یاران امام خمینی(س)/

شهید بهشتی بنیانگذار دستگاه قضای امروز نیست/ درباره اعمال شکنجه هیچ استثنایی را مشروع نمی دانست

مرحوم شهید بهشتی برخلاف رأی برخی دیگر از افراد مجلس خبرگان در مخالفت با هر گونه استثنایی درباره اعمال شکنجه قاطع می ایستد با این نگاه که اگر اینجا یک زاویه کوچک باز کنیم؛ معلوم نیست عاقبت سر از کجا در آوریم و اگر اینجا مسئله ای را در حدی پذیرفتیم؛ معنایش این است که از مبنا عدول کرده ایم. طوری که بخواهد دستگیری صورت بگیرد.بعد پرونده تشکیل شود.بعد اشخاص برای پر کردن پرونده به طور غیرمترقبه مورد پرسش هایی قرار بگیرند بدون اینکه بدانند در قبال آن باید چه پاسخی بدهند.بعد طوری شود که با اعمال فشارهای جسمی و روحی ناچار شوند مطالبی را اظهار کنند که علیه آن ها اقامه خواهد شد در حالی که نه خود نسبت به صحت آن مطالب عقیده دارند و نه حتی طرف مقابل که پرس و جو میکند.اصلا فضای دیگری شکل می گیرد. سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گرفتن به پیل

شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
برگی از صحیفه/ موافقت امام با عدم دخالت ائمه جمعه در انتخابات

برگی از صحیفه/ موافقت امام با عدم دخالت ائمه جمعه در انتخابات

از آنجا که نماز جمعه پایگاه بزرگ سعادت و سیاست اسلام و میعادگاه مردم حزب اللَّه است، دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه سراسر کشور با کسب اجازه از محضر حضرت امام- مد ظله- برادرانه به حضرات آیات و حجج اسلام ائمه محترم جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر کشور تذکر می دهد: از معرفی افراد به عنوان کاندیدا و موضع گیری له یا علیه اشخاص و استفاده انتخاباتی از تریبون نماز جمعه خودداری نمایند.

سه شنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
صفحه 1 از 5 1 | 2 | 3 | 4 | 5