در رژیم اسلامى شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. یعنى نه دولت خودش را جدا مىداند و بخواهد تحمیل بکند و مردم را تهدید بکند، ارعاب بکند، اذیت بکند؛ و نه مردم در صدد این بودند که دولت را تضعیف بکنند یا فرار بکنند از مقررات دولتى. اسلام وضعش از اول این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگى، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایینتر بوده است، یا همان جور، لکن حکومتها خودشان را جدا ندانند از مردم.
شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
یادداشت اختصاصی محمد درودیان برای پرتال امام خمینی؛
بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.
یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
چرا که در کشورى که مردم براى اسلام و حکومت اسلامى و اجراى قوانین نورانى قرآن کریم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قیام کرده اند و شما را به مجلس فرستاده اند، مجلسى که منعکس کننده اقوال و احوال و طرز روحیه و افکارتان است لازم دانستم به حکم وظیفه و اخوت اسلامى به بعضى از آنها اشاره کنم. و این امورى است که اسلام و اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى و ملتهاى متعهد اسلام از آنان خصوصاً و از همگان عموماً توقع دارند.
پنجشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
به مناسبت یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا؛
ملاصدرا و امام خمینی معتقد هستند که اسلام آخرین و کامل ترین دین الهی است که فرامین آن به صورت مجموعه قوانین عبادی سیاسی، برای تنظیم امور معاش دنیا و سعادت آخرت نازل شده است؛ و برای اجرایی شدن فرامین الهی احتیاج به حکومتی اسلامی است که در صدر اسلام، پیامبر اکرم صلوات الله علیه در رأس آن حکومت قرار داشت.
جمعه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۲
امام خمینی در دیدار برخی از اعضای هیئت دولت در روز 13/ 12/ 1359 بیان داشتند: شما کوشش کنید و به دوستان خودتان بگویید که کوشش کنند که قلوب مردم را به دست بیاورند. همان طورى که در صدر اسلام قلوب مردم متوجه به حکومت بود. حکومت صدر اسلام؛ حکومت بر قلوب بود. و لهذا با جمعیت هاى کم بر امپراتوری هاى بزرگ غلبه کردند.
چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
حاکم اسلامى باید بکوشد تا همواره پایبند اصولِ اخلاقى باشد و از حدودِ آن تجاوز نکند، این کار گرچه دشوار مى نماید؛ اما شدنى است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسى و تأمین مصالحِ واقعى نظام اسلامى در درازمدّت، پایبندى به اصولِ اخلاقى و دورى گزیدن از هرگونه فریبکارى به هر قیمتى است و هیچ دولتمرد مسلمانى نمى تواند این اصل را نادیده بگیرد. سخن آخرِ امام براى حفظ اقتدار سیاسى و تأکید ایشان بر اخلاق باید همواره نصب العین ما باشد.
شنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
بنابراین حفظ کارآمدى و توان حکومت در ایجاد و حفظ این عقیده در مردم که نهادهاى سیاسى موجود، شایسته ترین نهادها براى جامعه است، ارتباط مستقیمى در حمایت و پشتیبانى مردم و مشروعیت و حقانیت حکومت در نزد آنان دارد. حضرت امام نیز در اشاره به این مطلب مى گویند: «اگر مردم پشتیبان یک حکومتى باشند، این حکومت سقوط ندارد. اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمى باشند آن رژیم از بین نخواهد رفت.» (صحیفه امام؛ ج 8، ص 372)
شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پر آشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیمگیری ها است. حکومتْ فلسفه عملىِ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مى کند. و این بحث هاى طلبگى مدارس، که در چهارچوب تئوری هاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به بن بست هایى مى کشاند.
دوشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
براى خاطر حفظ یک کشورى، براى خاطر استقلال یک کشورى که باز یک قدرتهایى نیایند دوباره در کشور ما و بخواهند چه بکنند؛ باید مردم را نگه دارید. هر کدام در هرجا که هستید مردم را همراه خودتان نگه دارید. و مردم را با هم جوش بدهید... مردم ما واقعاً خوب اند. شاید نظیر ملت ایران در هیچ جا نباشد. ماها بدیم. آنها خیلى خوب اند.
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
رسالت استراتژیکى که حضرت امام ترسیم کردند، ناشى از فرهنگ غنى اسلامى است و بر محور یکتاپرستى و توحید دور مى زند؛ خدامحورى نیز بر مبناى فرهنگ متخذ از ایدئولوژى امام است به گونه اى که در این فرهنگ، ایشان خود را نیازمند هیچ عاملى غیر از خدا نمى دانند و به پیروان خودشان نیز توصیه مى کنند که در مقابل عوامل مادى و فیزیکى تنها به قدرت خداوند اتکا نمایند.
چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
درسی از امام در سفارش به نمایندگان مجلس درباره بر خورد با دولت؛
از نمایندگان متوقع است که مراعات آداب اسلامى در محاورات بشود؛ و انگیزه آن یافتن حق و راه حل باشد و این امور در محیط دوستى و صفا چون بحثهاى علمى در محیط مدارس فقاهتى که مقصود، یافتن واقعیت نه تحمیل عقیده است، آقایان را بهتر و آسانتر به حقیقت مى رساند و مجادلات با حال غضب و عصبانیت انسان را از واقع دور مى کند.
سه شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
پس از تسخیر لانه جاسوسی در ایران، کارتر رئیس جمهور آمریکا، رمزی کلارک (دادستان کل) و ویلیام میلر را جهت ملاقات با امام اعزام داشت که با پیام قاطعانه حضرت امام مجبور شدند از ترکیه و بدون اخذ نتیجه بازگردند.
چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲
حضرت امام نقل می فرمودند که آن مردک انگلیسی وقتی صدای اذان را شنیده بود، پرسیده بود: این چی می گه؟ گفته بودند که دارد اذان می گوید، پرسیده بود که این اذان که به سیاست انگلیس کاری ندارد؟ گفته بودند: نه، کاری نداره. آن مردک هم گفته بود: حالا که به سیاست انگلیس کاری نداره، آن قدر بگه تا خسته بشه.
یکشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
امام خمینى (س) متواضعانه خطاب به تمامى اقشار ملت به پا خاستۀ ایران مى فرمایند: «من که یک طلبه هستم، دیْنم را ادا مى کنم.»
چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
مملکت اسلامى است، نه طاغوتى. مملکت اسلامى را به طاغوت نکشید. من خوف این را دارم که- خداى نخواسته- اگر این امور زیاد انباشته بشود، یکوقت همان مسائلى پیش بیاید که مردم با طاغوت عمل کردند. طاغوت براى خاطر اینکه پسر کى بود و نوه کى بود که نبود؛ براى اعمالش بود. اگر اعمال ما هم یک اعمال طاغوتى باشد، براى خود باشد، نه براى ملت، دعوا بکنیم سر خودمان، نه براى مصالح ملت، این همان طاغوت است. منتها به یک صورت دیگرى درآمده، اما طاغوت است. طاغوت هم مراتب دارد.
چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
از مجموعۀ رهنمودهاى ایشان چنین استنباط مى شود که پس از اتکا و اتّکال به خدا، محور اصلى و نقش آفرین در پیروزى انقلاب و شکل گیرى حکومت اسلامى در ایران حضور و پشتیبانى مردم بوده است که امام همواره بر آن تأکید داشته اند. امروز نیز که قویترین پشتوانه انقلاب و نظام همان مردمند بدون تردید حفظ وحدت و حضور دائمى آنها اصل مهم و کارساز در تداوم و بقاى نظام و انقلاب اسلامى خواهد بود.
سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳
اسلام اقتضاى این را مى کند که مصالح همه در نظر گرفته بشود و على السواء هم در نظر گرفته بشود. همه اهل این مملکت هستند، حق دارند در این مملکت و شما هم وکلاى این مملکت هستید و مى خواهید خدمت بکنید. هر یکى تان وکیل همه هستید و هر یکى تان باید مصالح همه مملکت را در نظر بگیرید.
سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳
منظور از اصول بنیادى اخلاقى مسئولان، صفات و ویژگى هایى است که در اخلاق و رفتار مدیران و مسئولان نظام اسلامى نقش بنیادى دارد و در سخنان امام خمینى بر آنها تأکید شده و لزوم داشتن آنها براى مسئولان حکومتى توصیه گردیده است.
چهارشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۸:۴۸
امام خمینى در تبیین خود از جامعۀ توحیدى، همان گونه که جامعه را به طور کلى به انسان تشبیه مى کند، جامعۀ توحیدى را نیز به انسان متعادل، عادل و کامل شبیه مى داند.
سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳
صالحی امیری درباره رویکرد حضرت امام(س) در سیاست خارجی و اینکه برخی اعتدال را به مثابه سازشکاری در عرصه بین الملل می دانند، اظهار داشت: سیاست خارجی حضرت امام(س) نکته مهمی است. حضرت امام(س) در عرصه سیاست خارجی دو سطح آرمانی و عملیاتی را هم زمان دنبال می کردند.
دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
حسینیه جماران را در سال 59 در اختیار امام خمینی(س) قرار داد و همواره یار نزدیک بنیانگذار انقلاب اسلامی ماند. خاطراتی از آن روزها دارد که شاید هیچ کس نداشته باشد و وقتی به دیدارش رفتیم از کمرنگ شدن برخی آرمان های حضرت امام دلگیر بود چنانکه در پاسخ به سوالی به این موضوع اشاره کرد و گفت که باید به وصیتنامه امام(س) توجه بیشتر شود.
چهارشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۶
اصول مشترک در همه این برخوردها، عدم تخطی از چارچوب قوانین، عدم اصالت افراد، صداقت و صراحت با ملت در انتقاد از ایشان و نادیده گرفتن مصلحت بینی های مصلحت اندیشان بوده است. در واقع مهمترین معیار برخورد ایشان با همه آن ها، مبانی و اصول اسلامی بوده که موجب طرد یا جذب ایشان شده است
دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
سخنرانی دکتر علی اصغر سلطانیه، نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در هشتمین همایش بین المللی امام خمینی و سیاست خارجی؛ در واقع پاسخ به این پرسش اساسی بود که «چرا ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.»
سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۹:۴۶
تفکر امام و مدیریت جهادی ایشان با سنت به عنوان امری ایستا تقابل جدی داشته و در مقابل با روندهای پویای مدرن که صرفا متکی بر نگاه اومانیستی صرف است تضاد رفتاری و اندیشگانی جدی دارد.
دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
آیت الله موسوی بجنوردی با اظهار ناراحتی از دیدن جوانان در حال تکدی گری در گوشه و کنار خیابان ها، گفت: چرا باید اینگونه باشد، دغدغه امام همیشه ایجاد اشتغال بود و می گفت باید جلوی بیکاری گرفته شود.
یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
دکتر میدری معاون رفاه وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: گرچه می توان صفت های مختلفی را برای امام مطرح کرد؛ اما واقعیت این است که در تعبیر امام محرومین و مستضعفین مناسب ترین صفت را برای امام خمینی بکارگرفته ایم.
یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۶
هشتمین همایش بین المللی سیاست خارجی و امام خمینی(س) روزهای دوشنبه و سه شنبه برابر با 12 و 13 خرداد ماه در تهران و در قم برگزار می شود.
شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
مجلس جمهورى اسلامى همان سان که در خدمت مسلمین است و براى رفاه آنان فعالیت مى نماید، براى رفاه و آسایش اقلیتهاى مذهبى- که در اسلام احترام خاصى دارند و از قشرهاى محترم کشور هستند- اقدام و فعالیت مى نماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد و براى کشور خدمت مى کنند و در صف واحد از تمام ارزشها و مآثر آن برخوردار مى باشند.
سه شنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۸:۵۴
لازم است ملت مبارز ایران هر چه زودتر سرنوشت آینده مملکت خویش را به دست گیرد و ثمره انقلاب عظیم اسلامى خود را در همه روابط و نظامات اجتماعى به دست آورد و حقوق از دست رفته خود را باز یابد، و عدالت اسلام را در همه شئون جامعه پیاده کند.
شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۹:۴۴
زمامدار اسلامی باید قلبا به مردم لطف و محبت داشته باشد. در حد امکان از خطاها و اشتباهات ایشان درگذرد. از مردم عیب جویی نکند و به آنان حسن ظن داشته باشد. احتیاجات مردم را در اسرع وقت برآورده سازد. خود را از مردم دور نگه ندارد و به مردم، به دلیل تلاشهایش، منت نگذارد و در تصمیمات خود، منافع اکثریت و توده مردم را بر اقلیت زیاده طلب، ترجیح دهد.
شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۰