مجله نوجوان 54 صفحه 29
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 54 صفحه 29

با با مارا بدهید ! مرجان خوارزمی نگاهی به انیمیشن منجیان (rescuers ) منجیان ، عنوان انیمیشن بلند 74 دقیقه ای است که در سال 1990د راستودیوی دیزنی ساخته شد .کارگردانهای منجیان ، هندل با توی و مایک گابریل بودند .هندی باتوی به جز منجیان ، کارگردانی نسخۀ جدید ((فانتزیا)) ، لیور و دوستان )) و ((اقای موش ، کارگاه برجسته )) را به عهده داشته است و اقا ی مایک گابریل هم اثاری چون ((لورنز و )) و پوکوهونتس )) را رد کارنامۀ هنری خود دراد قصه از این قرار است ، پسرکی به نام کدی ، در پاسخ به خبری غم انگیز برای نجات ماراهوت ، به را ه می افتد .کدی طی ماجراهایی گرفتار مک لیچ بد جنس می شود .از طرف دیگر ، موشی که کدی او را از چنگال مک لیچ رها کرده بود از دوشیزه بیانکا و برنارد مک می خواهد .از اینجا بع بعد ، ماجراهای بیانکا و برنارد ، برای ننجات کدی و ماراهوت و متوقف کردن مک لیچ ، آغاز می شود.در انیمیشین منجیان ، متحرک سازی و موسیقی برجسته ای وجود دارد ولی از این دو بهتر ، شخصیت پردازی پرنده عجیب و غریب قصه ، ماراهوت است .پرنده ای با بالهای 20 فوتی و قدر و قوارۀ 5 فوتی ، یعنی یک موجود غول پیکر دوست داشتنی .اغلب ماها تصور درستی از جنبه های دوست داشتنی شخصیتهای غول پیکر نداریم،برعکس موجودات ریز میزه توجه ما را به خود جلب می کندو هر چی به موجودات غول آسا فکر می کنیم ، نکتۀ ظریف، با نمک و یا خالی از خشونتی را در آنها پیدا نمی کنیم .اما ماراهوت یک غول بالدار بامزه است که توانسته کدی ار برای نجات خودش درگیر ماجراهای خطرناک کند .این کار در سایر انیمیشنهای دیزنی هم دیده شده است .انیمیشنهایی که د ر آن ها شخصیتهای گنده ،بدقواره و زشت ، محبوب دلهای بچه ها می شوند .اگر بخواهیم مثل بزنیم ، می توانیم به جان کوچولو در رابین هود ، هیولا در دیو و دلبر و شخصیت اصلی گوژپشت نتردام اشاره کنیم .انیمیشن منجیان ،بیشتر برای بچه ها و نوجوانان ساخته شده است ، بنابراین اگر بزرگترها سر دیدن فیلم به خواب عمیقی فرو رفتند، هیچ ایرادی بر آنها وارد نیست ،چون این فیلم برای آنها ساخته نشده است .به نظر می رسد فیلم منجیان حاکی از درگیری سازندگان این فیلم با خودشان است .در یک طبقه بندی کلی ، آثار استودیوی دیزنی به چهار دورۀ زمانی تقسیم می شوند: 1-دوره ای که خود آقای والت دیزنی بر ساخت آثار نظارت داشت و معروف ترین کلاسیکهای این استودیو، در آن دو ره ساخته شدند.2-دورۀ پس از مرگ دیزنی که در سالهای 80 میلادی به اوج خود رسید .در این دوره گردانندگان استودیوی دیزنی به دنبال یافتن راههایی برای بازگشت به موفقیتهای اولیه بودند.3-دوره ای که با ساخته شدن ((پری دریایی کوچک)) آغاز شد و گردانندگان استودیوی دیزنی در این دوره به فرمول جدیدی برای ساختن آثار بلند خود، دست یافتند.4-دورۀ شهرت و پیشرفت شگفت انگیز استودیوی پیکسار .پیکسار استودیویی بود که ساختن انیمیشنهای کامپیوتری در دنیای مجازی را به اوج خود رساند.این استودیو ، به عنوان رقیب جدری دیزنی در دنیا مطرح شد و در دورۀ چهارم استودیوی دیزنی گاهی با همکاری و گاهی با رقابت ، بایستی از پس این غول جدیدی دنیای انیمیشن بر می آمد .منجیان به حد فاصل دوره سوم و چهارم تعلق دارد و سازندگان ان به دنبال یافتن راهکاری برای مقابله با موج جدید دنیای انیمیشن هستند.در این دوره استودیوی دیزنی ناچار است که از بعضی از ویژگیهای ثابت آثارش چشم بپوشد .مثلاً شخصیتهای سیاه سیاه یا سپید سپید.اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم .در تمام اثار قبلی دیزنی یک شخصیت خوب خوب و مثبت در برابر یک شخصیت بدبدو منفی قرار می گرفت و در اثر تناقضهای بین آنها ، نبردی در می گرفت که پیروز نهایی این نبرد، گروه خوبها بودند.در حالیکه شخصیتهای پیکسار خاکستری رنگ بودند.یعنی بهترین آنها، خصوصیات بد و منفی هم داشتند و بدترین آنها،در لحظاتی مهربان و دوست داشتنی می شدند.بنابراین نگاه پیکسار به شخصیتها، بیشتر به آدمهای عادی دور و اطراف شبیه بودندو بچه ها ، بیشتر با آنها ارتباط برقرار می کردنددر منجیان، استودیوی دیزنی برای نخستین بار به طراحی شخصیتهای خاکستری پرداخت و شخصیتهای اصلی فیلم (برنارد و بیانکا) را پس از گذشت 20 دقیقه از شروع فیلم وارد داستان کرد.این تفاوتها در واقع نشانگر آزمایشی بود که استودیوی داستان کرد.این تفاوتها در واقع نشانگر آزمایشی بود که استودیوی دیزنی روی مخاطب انجام داد .در واقع آنها می خواستند بدانند، مخاطب با این نگاه جدید چقدر ارتباط برقرار می کنید!.همین

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 54صفحه 29