را بخوانند.
سهند: ولی به نظر من آشنایی با همة این علوم برای
همة افراد لازم است. ضمناً ابتدایی و راهنمایی دروس
مشترک داردو در دورة دبیرستان دیگر این طور
نیست. در دبیرستان هرکس میتواند رشتة مورد علاقة
خودش را انتخاب کند.
آبتین: در دبیرستان هم ما فقط سه رشته داریم و همه
باید یکی از رشته های اصلی را انتخاب کنند.
سهند: نه خیر! جاهای دیگر هم وجود دارد؛ مثل
هنرستان صدا و سیما، مدرسة فوتبال....
حامد: اولاً که امکان رفتن به این مدرسه ها برای همه
نیست. ثانیاً بچّههای سوّم راهنمایی که باید انتخاب
رشته کنند همه فکر میکنند که دکتر و
مهندس میشوند امّا پشت کنکور که پایشان
درگل میماند میروند دنبال همین شغلهای
معمولی مثل نجّاری و کارگری و فروشندگی و
اینها- خیلیها به هوای دکتر یا مهندس شدن به
مدارس فنّی و حرفهای نمیروند.
سردبیر: بچّه ها! من با حرفهای همة شما
موافقم- با سهند موافقم چون
اعتقاد دارم که یادگیری اجمالی
در حدّ آشنایی و فراگرفتن
مقدّمات همة علوم در مدرسه
لازم است. با حامد و آبتین هم موافقم
و اعتقاد دارم که مطالب به درد نخور
زیادی در محتویات درسی بچّهها وجود
دارد. من شنیدهام که در کشور ژاپن بیشتر کارخانه ها
و صنایع و شرکتهای بزرگ برای خودشان دبیرستان
دارند و به طور خاصّ برای آن حرفه، دانشآموز تربیت
میکنند.
یعنی شما در هر سازمان و وزارت خانهای که قصد
دارید استخدام شوید به دبیرستان آن سازمان میرویدو
برای شغل خودتان تعلیم میبینید. مثلاً اگر به ماهیگیری
و دریا علاقه دارید میتوانید به مدرسة شیلات بروید یا
مثلاً در مورد صنایع کشتی سازی تحصیل کنید.
حامد: منظورم از توجّه به استعدادها همین بود.
یعنی اگر کسی میخواهد دیپلم ادبیات بگیرد و برود
در تراشکاری کار کند میتواند چهار سال آموزش
تراشکاری ببیند. کسی که میخواهد لباس فروش شود،
درسهای رشتة ریاضی دبیرستان به
چه دردش میخورد؟
سهند: یک چیز دیگر هم
من بگویم که خیلی مهم است.
در ایران همة اقوام کرد و لر و
ترک و بلوچ و فارس مجبورند
درسهای یک جور بخوانند و
این موضوع باعث میشود
که فرهنگهای قومی و بومی
هوّیت خودش را از دست
بدهد. این طوری بعد از
یک مدّت همة مردم مثل
تهرانیها میشوند.
ادامه دارد....
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 130صفحه 11