مجله نوجوان 172 صفحه 16
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 172 صفحه 16

عطر یاس مهربان و آتِ ذاالقربی حقَه جنگ احزاب آخرین تلاش مکه برابر مدینه و برابر دین خدا و حکومت اسلام بود. ابوسفیان با کوشش فراوان توانست قبیلههای پراکنده و حتی یهودیان را با خود همراه سازد. ده هزار تن سپاهی گرد مدینه را فرا گرفت. شمار مسلمانان برابر نیروی دشمن اندک بود اما آنجا که قدرت ایمان به کار رود، لشکر شیطان خواهد گریخت. مهاجمان بدون آنکه اندک توفیقی یابند به سوی مکه عقب نشینی کردند. تقریباً برای قریش مسلم شد که نیروی اسلام نابود شدنی نیست اما ابوسفیان و یک دو تن بازرگان دیگر که خویش را در آستانة ورشکستگی می­دیدند، به خود وعده می­دادند که این شکست را سال دیگر جبران کنند. پس از آنکه مهاجمان مدینه را رها کردند پیغمبر به سروقت عهد شکنان -یهودیان بنی قریظه- رفت، آنان هم کیفر پیمان شکنی با مسلمانان و همکاری با قریش را دیدند(2). سال بعد پیغمبرصلّی الله علیه و آله با هزار و 500 تن از مسلمانان، عازم مکه شد. قریش در سرزمینهای نزدیک به حرم، سر راه را بر وی گرفتند و او را از رفتن به مکه بازداشتند.گفتگو در گرفت و سرانجام معاهده­ای بین دو طرف بسته شد که پیغمبر این سال به مکه نرود، لیکن سال دیگر شهر مکه را سه روز در اختیار او و پیروان او قرار دهند تا خانه را زیارت کنند. تنی چند از یاران پیغمبر که تنها ظاهر کار را می­دیدند، آزرده شدند و بر آشفتند چون اهمیت این عهدنامه که قرآن کریم آن را فتح آشکارا خوانده است، در آن روزها از نظر آنان پوشیده بود اما سیاستمداران قریش دانستند که از این پس مدینه سیادت عرب را به دست خواهد گرفت و قریش به اسلام و پیغمبر آن زیانی نتوانند رساند. بدین جهت عمرو­بن عاص و خالد بن ولید پیش از فتح مکه خود را به مدینه رساندند و مسلمان شدند. چون مشرکان مکه در موضعی که حدیبیه نام داشت، سر راه را بر پیغمبر گرفتند و پیمان آشتی در آنجا بسته شد، این آشتی به نام صلح حدیبیه معروف است. یک سال پس از صلح حدیبیه، پیغمبر با گروهی از مسلمانان برای زیارت خانة کعبه رفتند. در این سفر مردم این شهر، حشمت پیغمبر و حرمت او را در دیدة مسلمانان از نزدیک دیدند. پس از این پیمان بود که سران قبیلهها دانستند قریش دیگر دارای چنان قدرتی افسانه­ای نیست، به خصوص که شنیدند آخرین پایگاه مقاومت یهودیان (خیبر) هم پس از محاصرة چند روزه تسلیم شده است و زمینهای یهودیان طبق قانون اسلام میان جنگجویان تقسیم شده است. سال هفتم در تاریخ نظامی اسلام سالی سرنوشت ساز است. اثر پیروزی مسلمانان در نبرد خیبر به دیدة آنان که مسلمان نبودند از خود پیروزی مهمتر می­نمود. در نزدیکی خیبر دهکده­ای آبادان بود که «فدک» نام داشت. مردم این دهکده همین که پایان کار قلعههای خیبر رادیدند، با پیغمبر آشتی کردند

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 172صفحه 16