حیات وحش تورنبری
خانوادۀ تورنبری، خانوادهای
مستندساز هستند که سالهاست برای تهیۀ گزارش از حیات وحش در جنگلها و مناطق طبیعی زندگی میکنند. دختر کوچک خانواده به دلیل یک جادوی ناشناخته این توان را پیدا میکند که بتواند با حیوانات حرف بزند.
فیلم 80 دقیقهای «مستند حیات
وحش تورنبری» بر اساس مجموعهای تلویزیونی به همین نام ساخته شده است.
این فیلم- مجموعه در کمپانی نیکل اودئون ساخته شده است. طراحی کاراکترهای این مجموعه نسبت به مجموعههای انیمیشنی و فیلمهای انیمیشنی که به موضوع انسانها و حیوانات میپردازد بسیار متفاوت
است. سازندگان این مجموعه در ساخت آن از دو تکنیک تلفیقی سه بعدی و دو بعدی استفاده کردهاند
به شکلی که پسزمینهها و حرکات دوربین در عمق با تکنیک انیمیشن سه بعدی اجرا شده است و کاراکترهای اصلی با تکنیک انیمیشن دو بعدی یا تخت اجرا شده است.
فرم خاص طراحی کاراکترها جذابیت ویژهای برای این فیلم- مجموعه ایجاد
کرده است. طراحی حیوانات بیشتر
به واقعیت نزدیک است. کاراکترهای انسانی، فانتزیتر و تغییر یافتهتر
هستند.
این مجموعه جزو سریالهای
پر مخاطب تلویزیونی در جهان است.
با این حال فیلمی که از این مجموعه
ساخته شده است، در سینماهای جهان
مورد توجه قرار نگرفت و بی سر و
صدا وارد شبکۀ ویدئویی شد. البته
این انیمیشن در شبکۀ ویدئویی توفیق
قابل توجهی یافت. سازندگان این اثر
انتظار داشتند همانطور که الیزا با
ورود به مدرسۀ شبانهروزی و تعریف کردن خاطرات خود از طبیعت وحش، همکلاسیهایش را تحت تأثیر قرار داده
است، این انیمیشن نیز بتواند کودکان
و نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد. با وجود زحمات زیادی که از نظر تحقیقی
و اجرایی برای این فیلم- مجموعه
کشیده میشود، این فیلم- مجموعه
مورد استقبال کمی قرار گرفته است
و شاید عرضۀ آن به عنوان یک فیلم
بلند کمی بیمناسبت باشد.
ضربۀ مضاعفی که بر این فیلم
در ایران خورده است، دوبلۀ بسیار
نامناسب و تصنّعی این انیمیشن است
به طوری که حتی بر روی زیباییهای
فیلم نیز تأثیر منفی گذاشته است
و در همان ابتدای کار، بیننده را دلزده
میکند. فقط در مورد کاراکتر میمون
تا حدودی تیپسازی موفقی صورت
گرفته است وگرنه نقشهای پدر، مادر،
خواهر و همچنین دوستان الیزا در
مدرسۀ شبانهروزی به شدّت بد اجرا
شده است. همین مسئله باعث میشود
که بینندۀ ایرانی از نیمۀ اثر، اصطلاحاً
پس بزند و رغبتی نداشته باشد تا باقی
فیلم را ببیند.
مهمترین نتیجهای که سازندگان اثر
قصد دارند به مخاطب نوجوان خود
منتقل کنند، مسألۀ رازداری است.
جادوی الیزا در صورتی از بین میرود
که این راز را با کسی در میان بگذارد.
همین مسألۀ رازداری، کلید ارتباط
نوجوانان و کودکان با دیگران است.
در هر حال اگر خواستید این فیلم
را ببینید، یادتان باشد که نیمۀ کار
رهایش نکنید و یک جوری با دوبلۀ بد
آن کنار بیایید.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 202صفحه 13