مجله نوجوان 214 صفحه 23
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 214 صفحه 23

متوجه خود معصومی است و هم شاهد احمدلو در مقام کارگردان ، در اینگونه موارد یعنی بازی یک بازیگر با سابقة بازی های جدّی و حتی غم انگیز در یک کار طنز معمولاً کارگردان و برای ایجاد کنتراست در موقعیتها و خلق کمدی های موقعیت استفاده می کنند ولی احمدلو ، پروانه معصومی را به طور مستقیم درگیر کمدی می کند و برای موقعیتهایی را ایجاد که بنا به توانایی معصومی درگیر طنز شود؛ برجسته ترین این صحنه ها ، سکانس شعر خوانی معصومی در مراسم خواستگاری است . این سریال بسیار زییا و دلنشین است . این زیبایی و دلنشینی به چند عامل مربوط می شود که مهمترین آن ها متن زیبا و لطیف فلورا سام است که هم دارایی گره های داستانی محکم و متنوع است و هم از جذابیت های دراماتیک در متن به خوبی استفاده شده است . کارگردانی به جا و هوشمندانه شاهد احمدلو نیز از دیگر نکات مثبت سریال است . بازیگری این سریال نکات مثبتی دارد . شاید تنها نقطة ضعف بازیها ، لهجة تصنعی صدیق باشد که گاهی به سمت آذری حرکت می کند و گاهی نیز سر از خراسان جنوبی درمی آورد! البته با اینکه خود شاهد احمدلو نیز سینما را با بازیگری در سنین کودکی آغاز کرده است اما بازی او در همان چند صحنة کوتاه در نقش دکتر درمانگاه ، به فاجعه شبیه است! در کنار این اتفاقات ناگوار باید گفت ، بازی نفسیه روشن و شاهرخ استخری پس از بازی در سریال « مثل هیچکس » نسبت به گذشته تغییر محسوس داشته است . نفیسة روشن به عنون یک نقش مکمل در کنار یوسف تیموری بده بستان زیبایی در بازیگری انجام می دهد و استخری دیگر لحن گرفتار و صداری فروتن را تقلید نمی کند و با گریم جدید شباهت زیادی به کیانویوز ، بازیگری سری فیلم های ماتریکس شبیه شده است . سریال دیگری که در نوروز پخش شد ، سریال عید امسال بود . سعید آقاخانی در سال های اخیر کمی از بازیگری فاصله گرفته است و بیشتر ساخت فیلم و سریال برای تلویزیون مشغول است . ویژگی آثار آقاخانی در ارائه طنز در بستر فقر و مشکلات اقتصادی است . در کار های آقاخانی لب بیننده به خنده باز می شود ولی بعد از آن احساس پشیمانی می کند زیرا خندیدن به مشکلات و رنج های آدمهایی که انگار در همسایگی ما زندگی می کنند چندان خوشایند نیست . بیننده در طول کار آنقدر نگران کاراکترها می شود که بعد از اتمام سریال دچار بدن درد عصبی می شود . این حال را به خوبی می شد در فیلم تلویزیونی « هندوانه شب یلدا » هم احساس کرد . هندوانة داستان به هر جایی که سرک می کشید به جز بدبختی چیزی به چشم نمی آید . در « عید امسال » آقاخانی کمی سنت شکنی کرده است و قدری از آن سیاه نمایی صرف فاصله گرفته است . شاید به همین دلیل ساده باشد که این بار کار دلنشین تر ساخته است که بیننده را جذب می کند . این بار بیننده احساس می کند خطری که در کمین کاراکتر اصلی است چندان جدّی نیست و حداقل حسنش این است که او را نابود نمی کند! با اینکه باز هم قشر انتخابی آقاخانی آدم های فقیری هستند که آینده ای روشن در انتظار آنهاست . در بخش انتخاب بازیگر ، آقاخانی کار ویژه ای انجام داده است ، او با استفادة خارج از کلیشه از مهران غفوریان توانسته است غفوریان جدیدی خلق کند که نه تنها شوخ و مهربان نیست که قصاب و صاحبخانه ای سنگ دل است که هیچ رقمه نمی شود با او کنار آمد . نکتة مهم در مورد کلیة برنامه های تولیدی سیما در نوروز این است که هیچکدام با عجله ساخته نشده اید . به همین دلیل نقاط ضعف ، فاحشی در هیچکدام دیده نمی شود . .

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 214صفحه 23