احکام ولی فقیه به احکام جزئی صادر از فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت اطلاق می شود.
وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بر عهده دارد و در عصر غیبت این وظیفه بر عهده مجریان صالح می باشد.
از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.
ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.
خارج کردن منی به قصد انزال با استفاده از دست و امثال آن را استمناء می گویند.
ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.
یکی کردن مجرای بول و حیض را اِفضاء می گویند و از آن در بابهای نکاح، حدود و دیات سخن گفته اند.
جاری کردن حدود الهی بر مجرم را اقامه حدود می گویند و از آن در باب حدود بحث شده و احکام آن افزون بر این باب، در باب جهاد نیز آمده است.
یکی از شرایط متعاملین این است که مالک تصرف باشند که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح نموده اند.
بر همین اساس «بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.»
امانت به معنی ضد خیانت می باشد و نیز به مال به امانت گذاشته شده نزد امین اطلاق می شود.
اثبات ید و استیلای انسان بر مال دیگران یا از روی ظلم و عدوان است و یا بدون آن، در صورت دوم به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود؛ و بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.
درصورتی که استیلای انسان بر مال دیگری از روی ظلم و عدوان نباشد از جهت فقهی به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود که بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.
انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن، همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح، عدالت و ایمان اسلامی و استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست حضرت مهدی (عج) می باشد.
انکار بعد از اقرار در حدود از مباحث مطرح در حقوق جزا بوده و به معنای این است که کسی اقراری بکند، سپس از اقرارش بازگردد و آن را رد کند. انکار بعد از اقرار در دو حد سرقت و زنا بحث شده است.
تغییر جنسیت از مسائل جدید بوده و از پدیده های پزشکی صد سال اخیر است. در فقه نیز که عهده دار استنباط و بیان حکم شرعی موضوعات است نه تنها از حرام بودن و نبودن آن بلکه از واجب بودن و نبودن آن در بعض موارد نیز بحث به میان آمده است.
اهلیّت در اصطلاح فقه، به معنای شایستگی و استحقاق است. فقها بی آن که فصل جداگانه ای در فقه برای بحث دربارۀ اهلیّت بگشایند، از آن به مناسبت در سراسر فقه اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند.
افراد دارای ولایت تصرف را اولیاء تصرف گویند.
سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود را ایلاء گویند.