ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت اولیا بر اموال صغار (شرایط)

ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
ولایت پدر و جد پدری بر نکاح صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت پدر و جدّپدری بر نکاح صغار

ولایت پدر و جد پدری بر نکاح صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
ولایت پدر و جد پدری بر اموال صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت پدر و جد پدری بر اموال صغار

ولایت پدر و جد پدری بر اموال صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت پدر و جد پدری بر شئون صغار از جمله اموال آنان از مسلمات فقهی است که شارع مقدس آن را به عنوان یک وظیفه و مسئولیت مهم و با هدف صیانت از مصالح و منافع فرزندان بر عهده آن ها قرار داده است، که در این مقاله به برخی از ابعاد آن مانند شروط بیرون آمدن از محجوریت و اصول رسیدگی به اموال آنان مورد توجه است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
ولایت حاکم بر اموال صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت حاکم بر اموال صغار

ولایت حاکم بر اموال صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

طبق اتفاق علما حاکم شرع در زمان غیبت امام معصوم (ع) بر اموال صغاری که ولی شرعی ندارند ولایت دارد. البته درصورتی که تصدی اموال صغار از سوی ولی قهری به وصی محول نشده باشد، ولایت حاکم بر اموال صغار بلامعارض بوده و ثابت است هرچند که ولی قهری برای دیگر امور صغار، وصی نصب نموده و آن وصی زنده باشد؛ زیرا حیطه مسئولیت و حدود عمل وصی را موصی و در چهارچوب شرع تعیین می کند؛ و لازم نیست که همه امور اطفال بر قیمی که تعیین می شود واگذار گردد بلکه ولی قهری می تواند برای فردی که تعیین می کند سرپرستی جهت خاص و تصرف مخصوصی را معین کند و در این صورت او باید به همان اکتفا نماید و امر غیر آن، به دست حاکم یا منصوب از ناحیه او قرار می گیرد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
معنای ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت حاکم بر نکاح صغار

معنای ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
ولایت عدول مؤمنین بر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت عدول مؤمنین بر کودک

ولایت عدول مؤمنین بر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
ولایت در جمیع صور از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت فقها در عصر غیبت

ولایت در جمیع صور از دیدگاه امام خمینی (س)

این بحث در عین اختصار، به اصل ضرورت دینی و لزوم ولایت فقها بر ارکان سیاسی جامعه پرداخته و مبنای فقهی آن را بیان داشته است. و لزوم حکومت و ولایت فقها در عصر غیبت را به اثبات رسانده و روشن ساخته اند که ولی فقیه جامع الشرایط از همه اختیارات امام معصوم (ع) در عرصه حکمرانی برخوردار است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
اجتهاد در شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت فقیه از دیدگاه فقها

اجتهاد در شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت فقیه به ریاست و زمامداری فراگیر فقیه عادل و با کفایت در حوزه امور دینی و دنیوی بر امت اسلامی گفته می شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
ولایت قاضی بر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت قاضی بر کودک (فقه)

ولایت قاضی بر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

بعد از حاکم اسلامی، قاضی به اعتبار این که منصوب از سوی حاکم اسلامی است بر ایتام ولایت دارد. چه بسا ممکن است، قاضی خود در باب قضا و یا دیگر ابواب فقه مجتهد باشد هر چند شرایط حاکم اسلامی به معنی یاد شده را دارا نباشد. بنابراین ولایت حاکم اسلامی و قضات، متفاوت و در طول یکدیگر می باشد، هر چند بعضی از ادلّه فقهی آنها مشترک است و به دلیل متفاوت بودن آنها، فقها بحث از آن دو را در دو باب ولایت فقیه و قضا ذکر نموده اند. به هر حال این مساله مورد توافق فقها است و در آن اختلافی نشده که قضات بر ایتام و کودکان بی سرپرست ولایت دارند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
ولایت قیم بر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت قیم بر کودک

ولایت قیم بر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر مال مجنون و طفل، بلکه ولایت در امور غیرمالی هم، برای پدر و جدّ پدری است، و در صورت نبودن آن دو، وصیّ و قیم هر یک از آن ها دارای ولایت است و قیّم کسی است که یکی از پدر و جدّ وصیت کند که ناظر در امور طفل باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مطلقه فقیه

ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای از فقه شیعه بر نحوه حکومت جامعه در دوران غیبت کبری به معنای رهبری انسان آشنای به اسلام و برخوردار از تقوای عالی، اسلامی و مدیریت بالای اجتماعی، بر مردم و جامعه، در گستره بایسته ها و ناگزیری ها (امور حسبیه) و مصالح عامه (احکام حکومتی) است. ولایت فقیه در سخنان فقهاء و امام خمینی به اداره امور اجتماعی و سیاسی تفسیر شده است و در همه سویه هایی که پیامبر و امام به عنوان رهبر اختیار دارند، فقیه نیز اختیار دارد و قلمرو ولایت دربرگیرنده مصالح همگانی و آنچه بسته به اداره جامعه است، می شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
ولایت وصی بر اموال صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت وصی بر اموال صغار

ولایت وصی بر اموال صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

طبق دیدگاه فقها که با استفاده از سیره متشرعه، اطلاقات ادلّه نفوذ وصیّت، اجماع و روایات به دست آورده اند، با فوت پدر و جدّ پدری، وصیّ آن دو بر اموال صغار ولایت دارد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
ولایت وصی بر نکاح صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت وصی بر نکاح صغار

ولایت وصی بر نکاح صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
ولایت ولی بر اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت ولی بر اموال کودک (فقه)

ولایت ولی بر اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
انواع ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولی فقیه

انواع ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولی فقیه، سرپرستی جامعه در امور دین و دنیا، به دست فقیه دینی در عصر غیبت است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
حکم فقهی ولیمه تولد کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولیمه تولد کودک

حکم فقهی ولیمه تولد کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

از جمله مستحبات در هنگام تولد نوزاد ولیمه و اطعام مومنین است. این کار احترام و تکریم مقام و شکر گزاری به درگاه خداوند متعال است که نعمت فرزند را به پدر و مادر عطا کرده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیم (فقه)

مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیّم در لغت به کسی گفته می شود که امر یا امور دیگری قائم به وجود او باشد، چنان که امور محجورین هم قائم به قیّم می باشد. مبنای نصب قیّم در فقه اسلامی، ولایت قاضی است، اگر محجور، ولیّ خاص نداشته باشد، سرپرستی و اداره ی امور او با قاضی است. حاکم شرع می تواند خودش آن را اعمال نماید یا شخصی را به عنوان نماینده خود برای سرپرستی محجور تعیین نماید که در فقه با تعبیر قیّم از آن یاد می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی

کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

علاوه بر شرط بلوغ، عقل، قصد و اختیار، مالک تصرف بودن نیز از شرایط متعاملین است که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح کرده اند، بر همین اساس بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره ی نذر

کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره نذر به سبب ارتکاب گناه حنث نذر بر انسان واجب می شود و پرداخت کفاره مجوز حنث نذر نیست.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

کیفیت پرداخت دیه

دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

دیه در قتل شبه عمد و خطا با یکی از امور زیر تعیین می گردد: شتر، گاو ،گوسفند ،حُلّه ،دینار و درهم است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

لباس احرام

لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واجبات حج ، احرام بستن است و نحوه پوشش احرام برای مرد و زن متفاوت است که در ذیل به آن پرداخته شده است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان

لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان از اقسام ایقاعات می باشد.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

مبارات

مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق مبارات مربوط به زمانی است که زن از شوهر زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته باشند و به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد

مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

شخص دارای ملکه استنباط حکم شرعی فرعی از منابع معتبر را مجتهد گویند.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مجتهد متجزی دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد متجزی

مجتهد متجزی دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد متجزی به شخص قادر بر استنباط حکم شرعی در بعضی از ابواب فقه اطلاق می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مراتب عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

مراتب عاقله

مراتب عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

عاقله، ضامن دیه قتل یا جراحت خطایی است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
مرتد فطری از دیدگاه امام خمینی (س)

مرتد فطری

مرتد فطری از دیدگاه امام خمینی (س)

مرتد کسی است که از اسلام خارج شده و کفر اختیار نموده است بر دو قسم است: فطری و ملی که در ابواب مختلف فقه مانند طهارت، نکاح، ارث و حدود از آن بحث می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
صفحه 1 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10