عناوین مطالب فقه و اصول

زنا با کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

زنا با کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

زنا با کودک، از مباحث فقهی است، که در باب زنا از آن بحث می شود. به اتفاق فقها اگر انسان بالغی که شریط زنای محصنه را ندارد، با دختر غیر بالغ زنا کند به صد ضربه شلاق محکوم، و اگر شرایط محصنه را دارا باشد اختلاف نظر وجود دارد، برخی معتقدند حدّ رجم جاری می شود، برخی دیگر معتقدند محکوم به صد ضربه تازیانه می شود.

زنازاده از دیدگاه امام خمینی (س)

زنازاده از دیدگاه امام خمینی (س)

زنا زاده فرزندی که از راه غیر شرعی متولد بشود.

حق استمتاع از دیدگاه امام خمینی (س)

حق استمتاع از دیدگاه امام خمینی (س)

پیوند برآمده از عقد نکاح که بین زن و شوهر ایجاد می شود را زوجیّت گویند. از احکام آن به تفصیل در باب نکاح و به مناسبت در دیگر بابها همچون طهارت، صوم، حج، تجارت، هبه، طلاق، یمین، نذر، ارث و قضاء سخن گفته اند.

سرپرستی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

سرپرستی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

در اینجا به حق سرپرستی و نگهداری کودک بعد از فروپاشی خانواده ناز دیدگاه امام خمینی (س) پرداخته شده است.

آب کر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کر مقدار آبی است که اگر در ظرفی که هر یک از درازا، پهنا و گودی آن سه وجب و نیم معمولی است بریزند آن را پر کند. از آب کر در باب طهارت بحث شده است.

آب لوله و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب لوله و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب لوله به آبی که در لوله های آب جریان دارد اطلاق می شود و از آن به مناسبت در باب طهارت سخن گفته شده است.

آب متنجس و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب متنجس و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آبی که استفاده از آن در اموری که مشروط به طهارت است همچون آشامیدن، وضو و غسل، جایز و صحیح نیست، آب نجس یا ناپاک بوده و از آن در باب طهارت و به مناسبت در باب طهارت، اطعمه و اشربه و تجارت بحث شده است.

آب مشتبه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب مشتبه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

منظور از آب مشتبه، آب مورد اشتباه از حیث اطلاق و اضافه، کر ّ و قلیل بودن، طهارت و نجاست یا اباحه و حرمت می باشد که از این عنوان در باب طهارت سخن گفته شده است.

آب مشکوک و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب مشکوک و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از انواع آب هایی که در فقه اسلامی مورد بحث واقع شده آب مشکوک می باشد و فقیهان از آن در باب طهارت بحث کرده اند.

آب مضاف و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب مضاف و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب در یک تقسیم بندی به آب مطلق و آب مضاف تقسیم می شود. آب مضاف مایعی است که اطلاق کلمه آب بر آن به تنهایی صحیح نباشد؛ اعمّ از این که از چیزی گرفته شده باشد یا با چیزی مخلوط شده باشد به طوری که دیگر به آن آب نمی گویند.

آب مطلق و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب مطلق و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آبی که اطلاق کلمه آب بر آن بدون هیچ اضافه و قیدی صحیح باشد آب مطلق گفته می شود. از این عنوان در باب طهارت سخن گفته شده است.

ارتداد فطری (مانعیت) از دیدگاه امام خمینی (س)

ارتداد فطری (مانعیت) از دیدگاه امام خمینی (س)

خارج شدن از اسلام و اختیار نمودن کفر که در فقه ارتداد نامیده می شود علاوه بر آثار و تبعاتی که برای خود مرتد به دنبال می آورد و در باب های گوناگون از قبیل طهارت و نکاح و ارث و حدود از آن ها سخن گفته شده است.

احکام آمیزش

احکام آمیزش

نزدیکی و مجامعت انسانی با انسان دیگر را آمیزش می گویند که در ابواب مختلف فقه احکام بسیار زیادی دارد. آمیزش به سه نوع تقسیم می شود که هر کدام تعریف و احکام ویژه ای دارند.

احکام آمیزش با حیوان

احکام آمیزش با حیوان

آمیزش با حیوان یا وطی، به آمیزش و نزدیکی انسان با حیوان اطلاق می شود که از آن در باب هایی مانند طهارت، صوم، حج و حدود و اطعمه و اشربه (خوردنی ها و نوشیدنی ها) سخن رفته است.

بوی خوش در احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

بوی خوش در احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

از کارهای ممنوع در حال احرام ، هر گونه بهره بردن از بوی خوش، خواه بوییدن عطرها و خواه آغشتن لباس و بدن به مواد خوشبو کننده و خواه دیگر کاربردها مانند خوردن، لمس کردن و مالیدن آن ها است.

بیع فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

بیع فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

فروختن متاع و ملک دیگری بدون استرضای او را بیع فضولی گویند.

حُکم برص در فقه اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)

حُکم برص در فقه اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)

بَرَص (به فارسی، پیسی)، گونه ای بیماری پوستیِ مُزمِنِ ناواگیر که به شکل لکّه های سفید نرمِ کمابیش بزرگ بر اندامهای گوناگون تن آدمی حادث می شود و گاهی سراسر تن را فرا می گیرد.

پایان حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

پایان حضانت از دیدگاه امام خمینی (س)

حضانت به معنای حفظ و نگهداری والدین از کودک، از جمله ولایت، سلطنت، نظافت، پرستاری و تربیت است. طبق دیدگاه علما با استناد بر روایات، پسر و دختر هرگاه به سن بلوغ و رشد برسند مالک نفس خویش می گردند و می توانند در امور خویش دخالت نمایند. به تعبیری دیگر، ولایت بر آن ها از جمله ولایت بر حضانت، به اتمام می رسد.

صفحه 11 از 16 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >