مقایسه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (س)

مقایسه دنیا و آخرت

مقایسه دنیا و آخرت از دیدگاه امام خمینی (س)

برای شناخت بهتر آخرت، لازم است به بررسی شباهت ها و تفاوت های دنیا و آخرت در قرآن بپردازیم، زیرا دنیا و آخرت دو مفهوم متضایف هستند که شناخت هر یک بدون شناخت دیگری ممکن نیست.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
نگاه امام خمینی (س) به مکتب اشاعره

مکتب اشاعره

نگاه امام خمینی (س) به مکتب اشاعره

اَشاعِره، نامی که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری (ه م ) اطلاق می شود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
ملائکه از دیدگاه امام خمینی (س)

ملائکه

ملائکه از دیدگاه امام خمینی (س)

ملائکه (فرشتگان ) موجوداتی صاحب عقل و شعور هستند و وظایف گوناگونی بر عهده دارند.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مهدویت در نگاه امام خمینی (س)

مهدویت

مهدویت در نگاه امام خمینی (س)

مهدویت به معنای اعتقاد به امام مهدی (عج) می باشد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
مواقف قیامت از دیدگاه امام خمینی (س)

مواقف قیامت

مواقف قیامت از دیدگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت یک بار به پنجاه هزار سال و یک بار به هزار سال تعبیر کرده است و برای قیامت مواقفی از جمله حساب و سنجش اعمال ذکر شده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
معنای وزن اعمال در قیامت در دیدگاه کلامی امام خمینی (س)

میزان

معنای وزن اعمال در قیامت در دیدگاه کلامی امام خمینی (س)

وسیله سنجش و وزن کردن اشیاء را میزان گویند. میزان هر شیء متناسب با خود آن شیء می باشد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
نامه اعمال از نگاه امام خمینی (س)

نامه اعمال

نامه اعمال از نگاه امام خمینی (س)

کتاب عمل یا نامه اعمال انسان، نام کتابی است غیر مادّی که اعمال انسان در آن ثبت و ضبط می شوند. خداوند بر هر انسانی دو فرشته گمارده است تا اعمال او را حفظ کنند و در نامه عملش بنویسند.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
حقیقت نبوت از دیدگاه امام خمینی (س)

نبوت

حقیقت نبوت از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل نَبُوّت، یعنی باور به اینکه خدا برای رساندن سخن خود به انسان، پیامبرانی را از میان خود آنان برگزیده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی

امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی بر اساس ماهیت خود که ماهیتی عقلانی است، انسان کلی را مورد نظر قرار می دهد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب

برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب یعنی اثبات وجود خداوند از طریق امکان ماسوا می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع

برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع، از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهان حدوث و قدم

اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهانی کلامی بر وجود خداوند ، مبتنی بر فرض آغازی زمانی برای آفرینش جهان را برهان حدوث و قدم گویند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت یکی از با سابقه ترین برهان هایی است که فلاسفه الهی برای اثبات وجود خدا اقامه کرده اند. ارسطو نخستین فیلسوف الهی است که برهان حرکت را به صورت روشن مطرح کرده است؛ از این رو به برهان ارسطویی شهرت یافته است. برهان حرکت در فلسفه و الهیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و به گونه های مختلف تقریر و تبیین شده است. این تقریرها بر اساس مطلق حرکت از حیث فاعلی و غایی، حرکت نفوس فلکی و نفوس انسانی، و حرکت جوهری استوار گردیده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان صدیقین

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

اصطلاح صدیقین را نخستین بار «بوعلی سینا» با استفاده از آیات قرآن کریم در تسمیه برهانی به کار برد که بر اساس امکان ماهوی برای اثبات وجود خداوند سازمان داده بود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

برهان نظم

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

یکی از رایج ترین، کهن ترین و آشناترین، ساده ترین و عمومی ترین برهانی است که برای اثبات وجود خداوند ارائه شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ (فلسفه)

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ به معنی باطل کردن، متداول کردن و پی در پی آمدن است. اما در اصطلاح فلسفی عبارتست از انتقال نفوس اشقیا است بعد از فساد ابدان انسانی به ابدان دیگر که مناسب آن ابدان است در اخلاق و افعال.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزء لایتجزا

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزءلایتجزّا، اصطلاحی در کلام و فلسفه اسلامی، به معنای کوچک ترین جزء جسم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی در مقابل جسم طبیعی به کار برده می شود. جسم طبیعی همان امتداد جوهری در جهات سه گانۀ طول، عرض و عمق است اما جسم تعلیمی، امتداد عرضی در جهات سه گانه است که بر امتداد جوهری عارض می شود و مقدار و اندازۀ آن را مشخص می سازد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی

جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای جوهر قابل ابعاد ثلاثه است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
حقیقت  جسم  مرکّب  از دو جوهر مادّه  و صورت  از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم فلسفی

حقیقت جسم مرکّب از دو جوهر مادّه و صورت از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم ، از اقسام موجود بماهو موجود و از آن جهت که دستخوش تغییر می شود، موضوع علم طبیعی جسم نزد حکما لفظ مشترکی است به دو معنای جسم طبیعی و جسم تعلیمی.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر (فلسفه اسلامی)

جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر در علوم فلسفه به معنی ذات است و در برخی متون با عنوان جوهره وجود یاد شده است. در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، جوهر به عنوان موجودی یاد می شود که قائم به خود است؛ برخلاف عرض که به موجود دیگری نیازمند است. تفاوت مفهوم جوهر در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی آن است که در غرب جوهر و عرض از مقولات وجودند و در فلسفه اسلامی از مقولات ماهیت.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت (فلسفه)

صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت در لغت، شکل و قیافه ، هیئت ، تمثال و مانند آن را گویند. اما در اصطلاح فلاسفه ، صورت یکی از اقسام جوهر است و در تعریف آن گفته اند: «صورت، جوهر بالفعلی است که منشا آثار و خواص شیء است»

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

عنصر بسیط

عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

مراد از عناصر بسیط، هر یک از عناصر چهارگانه در حال خلوص و محوضت و عدم اختلاط با یک دیگر است

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده (فلسفه)

معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان

تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان در لغت اسم مکان از ماده مکن و به معنای جا، موضع و محل است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا

استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا، برگرفته از واژۀ یونانی Hole و معنی لغوی آن چوب نتراشیده است و در اصطلاح فلسفه جزء بالقوه اجسام را گویند که جنبۀ قابلیت و استعداد هر جسمی می باشد. هیولا را از آن جهت هیولا نامیده اند که مادۀ اولی و اصلی اجسام می باشد و صورت های مختلفی را به خود می پذیرد؛ همانند چوب نتراشیده که به صورت های گوناگونی درمی آید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار به معنای حالت حضور مرگ و در آستانۀ مرگ قرار گرفتن آمده است و در باب طهارت از آن بحث شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی

اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی اراده در برابر کراهت وصف موجود قادر مختار، و آخرین جزء علت تامه فعل می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی

تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی از جمله مباحث حقوقی می باشد. کرامت انسان، ارزش فطری (Innate Value) (ذاتی) یا شایستگی هر انسان است که با وجود هویت و ماهیت انسانی هر فرد انسانی وجود می یابد و به عنوان مبنای فلسفی تمامی حقوق بشر شناخته می شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اعاده معدوم

اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اِعادة مَعْدوم ، مفهومی فلسفی و کلامی که خاستگاه آن اعتقاد به معاد و حشر جسمانی است . مطابق این عقیده بدن های از میان رفته انسان ها باید در عالم آخرت بازگردانده شوند تا سزای نیک و بد اعمال خویش را در قالب جسمانی شان ببینند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
صفحه 3 از 4 1 | 2 | 3 | 4