صـدور انـقـلاب؛ مواضـع پیرامون آن و سـیرۀ  امام خمینی

جواد کلاته عربی

صـدور انـقـلاب؛ مواضـع پیرامون آن و سـیرۀ امام خمینی

همانطوری که پیدایش اصل انقلاب اسلامی با هدایت فکری بود؛ دوام آن نیز با تداوم دعوت فرهنگی خواهد بود؛ و چنانچه بیداری مردم مسلمان ایران با رهبری دینی آغاز شد؛ نهضت مردم خارج از این مرز و بوم نیز با هدایت مذهبی انجام پذیر است؛ و این همان صدور انقلاب اسلامی به خارج از کشورمان می باشد.

شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴
مروری بر روند رخداد انقلاب اسلامی

دکتر یحیی فوزی

مروری بر روند رخداد انقلاب اسلامی

همه شهرها و خیابانهای ایران شاهد حضور مردمی در دفاع از حکومت اسلامی بودند. سایروس برام، خبرنگار معروف غربی، که خود شاهد اوضاع بود در توصیف اجتماع و اشتیاق مردمی چنین می نگارد: نمی دانم در کدام کشور و در کدام دوران ملتی این چنین خرم و خندان شده است اما می دانم که ایرانیان دیریست، قرنهاست که چنین یکدل و یکصدا و چنین شاد و سرحال نبوده اند من هرگز ایرانی را این چنین خندان ندیده ام... هرگز مردی یا زنی از این تبار اندوه بی پایان را ندیده بودم که در ملأ عام و سراسر روز خنده از لبهایش از چشمانش و از دستهایش دور شود... هرگز این همه اشک شوق ندیده بودم.

پنجشنبه, ۲۸ دي ۱۳۹۶ - ۸:۱۰
دیوان سالاری و انقلاب: مورد ایران اسلامی

علی فرازمند

دیوان سالاری و انقلاب: مورد ایران اسلامی

تمسک به ارزش های اسلامی انصاف، صداقت، انجام خوب وظایف، پاسخگویی و تقید بر اخلاق و همچنین لیاقت یکی از الزامات مهم برای بهبود فرهنگ اداری ایران هستند.

سه شنبه, ۲۶ دي ۱۳۹۶ - ۸:۳۹
حدود تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه

محمد صدقی

حدود تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه

قوی ترین حربه دفاعی این انقلاب و مؤثرترین اسلحۀ پیشرفت آن ایمان ملت به نیروی خویش و بازگشت به ارزشهای اصیل اسلامی است. ابرقدرتها از یک چیز وحشت دارند و آن آگاهی و بیداری مسلمانان است و راه این بیداری آشنایی با تاریخ و فرهنگ خودی است که رهبری انقلاب این کار را به وجه احسن انجام داد.

پنجشنبه, ۲۱ دي ۱۳۹۶ - ۱۰:۰
امام خمینی در چالش با فاشیسم و سکولارلیبرالیسم

مصطفی مصلح ‏زاده

امام خمینی در چالش با فاشیسم و سکولارلیبرالیسم

اگر در نگرش دینی، بر خلاف لیبرالیسم و لائیک، هدایت و کنترلِ اخلاقی در فعالیت های فردی و اجتماعی مطرح می شود، به دلیل بدبینی به انسان نیست، زیرا همان طور که در بحث انسان شناسی بیان شد، اسلام بر خلاف فاشیسم به انسان خوشبین است و او را نیک سرشت می داند و برای آزادی های فردی و اجتماعی اصالت قائل است و بر خلاف سوسیالیسم مالکیت خصوصی در امور اقتصادی و آزادی های فرهنگی و سیاسی را لازمه جامعه دینی می داند، ولی دخالت حکومتِ دینی در اقتصاد ، فرهنگ و سیاست، برای عدالت اجتماعی و کنترل اخلاقی و هدایت‏های معنوی است.

سه شنبه, ۱۹ دي ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
امام خمینی(س) و احیای شخصیت زن مسلمان در اسلام

محمد رسول دریایی

امام خمینی(س) و احیای شخصیت زن مسلمان در اسلام

اصولاً در قرن اخیر یکی از اهداف استعمار غرب درایران تهاجم به ارزشهای دینی و سنتی از جمله «حجاب زن» بوده است. اقدام رضاخان علیه پوشیدگی زنان به تقلید از فرهنگ غرب نشانه عملی و خشن این تهاجم فرهنگی بود. مسأله حجاب از دیدگاههای مختلف علمی از جمله فقهی و روانشناختی قابل مطالعه و بررسی است.

یکشنبه, ۱۷ دي ۱۳۹۶ - ۱۴:۹
نگاهی به شعر انقلاب اسلامی

مجتبی جوادی نیا

نگاهی به شعر انقلاب اسلامی

شعر انقلاب اسلامی در میان همۀ مقاطع تاریخ طولانی ایران، این ویژگی را دارد که تقریباً یکدست و کامل در جهت آرمانها و هدفهای والا و سخنگوی احساسات و افکار و جهت گیریهای ملتی است ک شاعر از متن آن برخاسته و بدان وابسته است. شعر دوران انقلاب شعر زر و زور نیست، شعر احساسات سطحی و متوجه به آرزوها و امیال حقیر بشری نیست. زبان یک ملت و شرح حال یک امت است؛ انعکاسی از روح بزرگ جامعه ای است که یکپارچه در جهت هدفها و آرمانهای الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است.

جمعه, ۱۵ دي ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
خدمت به مردم (2)

خوش قدم زندی اسد آبادی

خدمت به مردم (2)

کسی که می خواهد متخلّق به اخلاق حسنه باشد، باید بکوشد تا روح همیاری و همدردی را در خود ایجـاد کند و با ریاضت و اقـدام عملی، حالت بی تفاوتی و خونسردی را به خون گرمی و سوز و گداز، و حسّ فردگرایی را به روح اجتماعی مبدل سازد.

دوشنبه, ۱۱ دي ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
خاتمیت و نقش زمان و مکان در اجتهاد

حسن رمضانی

خاتمیت و نقش زمان و مکان در اجتهاد

یکی از مسائل حسّاس و بسیار مهمّ در شناخت ادیان الهی و مکتبهای آسمانی، وحدت یا اختلاف آنهاست؛ یعنی، اختلاف ادیان الهی برای چیست و اتحاد آنها به چه معناست. به عبارت دیگر، حتّی می توانیم مسألۀ مزبور را دربارۀ خود پیام آوران مکتبهای آسمانی مطرح کرده و بگوییم: آیا آنان با هم اختلاف دارند یا اتحاد؟ اگر با هم مختلفند چرا؟ و اگر متّحدند به چه معنی؟

دوشنبه, ۰۴ دي ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
قرآن در کلام امام خمینی

یاسر جهانی پور

قرآن در کلام امام خمینی

مدتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را در تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهه ریا و سالوسی در اوست ترک کن گرچه عمل خیلی شریفی باشد حتی اگر دیدی واجبات را در علن کردن خالص نمی توانی بکنی در خفا بکن.

یکشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۹:۳۰
بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

علی محمد حاضری ، یحیی علی بابائی

بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

عوامل مؤثر بر احساس وحدت دو قشر دانشگاهی و حوزوی را باید در پنج شاخص مهم نامبرده در زیر جستجو کرد که به اشکال مختلف و ترکیبات متفاوت روی «احساس وحدت آن دو قشر نسبت به هم» مؤثر می باشند: 1- وفاق نقشی، 2- وفاق منزلتی، 3- وفاق معرفتی، 4- وفاق فرهنگی (سیاسی)، 5- کنش ارتباطی

چهارشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
انتظارات امام از دانشجویان

انتظارات امام از دانشجویان

شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزی که از هر جا آمده اید، امید این ملت هستید که باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید.

پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۱۶
قرآن ؛ معیار شناخت فقه و عرفان و اخلاق در نگاه امام خمینی

حجت الاسلام و المسلمین حسین مستوفی

قرآن ؛ معیار شناخت فقه و عرفان و اخلاق در نگاه امام خمینی

از مباحث مهم قرآنی که از دیر باز چه به صورت مستقل و چه در تفسیر آیات و روایات مورد بحث قرار گرفته است، بحث «هدایت» قرآن و حدود و چگونگی آن می باشد، و هر کس بنا به مشرب و فهم و قرائت خویش در محدوده آن بگونه ای سیر کرده است، در عصر ما نیز این مسئله از اهمیت دو چندان برخوردار است. امام خمینی(س)، این بزرگ قرآن شناس و انسان شناس دوران ما، نیز در بیان و بنان و عمل و رفتار به آن اهتمام ورزیده است. ما در نظر داریم در این مقاله با بهره گیری از نگاه ایشان، کمی این بحث را کاویده و ابعادی از آن را روشن سازیم.

دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
مشرب های سیاسی در فرهنگ اسلام  و اندیشه حکومتی امام خمینی

محمد نوری

مشرب های سیاسی در فرهنگ اسلام و اندیشه حکومتی امام خمینی

نظام سیاسی موجود در ایران بر پایۀ نظریۀ ارائه شده از سوی امام خمینی(ره) شکل گرفت که این نظریه در باب حکومت، در فرآیندی چند ساله بر پایۀ آموزه های فقهی رشد کرد و نضج یافت.با روش های مختلف می توان این نظریه را تحلیل و عناصر ساختاری و کارکردی آن را بررسی کرد. یکی از این روش ها،مطالعۀ تطبیقی (comparative)است.

شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
غایت اصلی حکومت از دیدگاه امام خمینی (س)

غایت اصلی حکومت از دیدگاه امام خمینی (س)

غایت اصلی حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی (س) وصول به سعادت، کمال و رستگاری در زندگی دنیوی و حیات اخروی است، اما برای نیل به این هدف، علل و عوامل متعددی می توانند مؤثر باشند؛ چراکه سعادت گوهر گرانبها و ارزشمندی است که با تحمل رنج ها به دست می آید نه اینکه به صورت دفعی و ناگهانی حاصل شود.

پنجشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

دکتر سید علی اکبر حسینی

بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

در مورد کار مایۀ ادبی اندیشه های تربیتی حضرت امام(ره) کافی است که به نثر ادبی آن عزیز نظر افکنیم و به تماشای جلوه های جلال و جمال آن: از لحاظ زیبائی، مضمون آفرینی، شیوائی، جزالت و استواری، و خلق حماسه ها و شورآفرینی های کم نظیر اگر نه بی نظیر در تاریخ این ملت بزرگ، بنشینیم.

سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
مسئله انتظار

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

مسئله انتظار

اگر ما به مفهوم واقعی انتظار یک مقداری توجه کنیم در همین منابع معرفتیمان، در آیات و روایات و سیره ائمه علیهم السلام، می بینیم که واقعاً انتظار یکی از ضرورت های ایمانی هر مومنی در طول تاریخ بوده است.

دوشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مصطفی دلشاد تهرانی

جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مساوات در اسلام بر مبنایی شکل گرفته است که در تمام حوزه های عمومی همۀ تبعیض ها زیر پا گذاشته شود و امتیاز جویی ها و برتری طلبی ها زیر پا گذاشته شود و مردم از حقوق شهروندی در حوزه های مختلف به مساوات بهرمند گردند. به تعبیر امام راحل: اسلام شخص اول مملکتش با یکی از رعایا فرق نداشت بلکه پایین تر از او بود در استفاده از مادیات. آزادی آرا در اسلام از اول بوده است، در زمان ائمۀ ما(ع) بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرفهایشان را می زدند.

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۲۱
جایگاه پیامبر اکرم (ص) در نظام هستی از منظر عرفانی امام خمینی

حسین صالحی مالستانی

جایگاه پیامبر اکرم (ص) در نظام هستی از منظر عرفانی امام خمینی

از جمله مسائلی که در جایگاه و مراتب انبیا در بیان امام، مطرح می گردد، لزوم اسفار اربعه معنویه برای پیامبر می باشد که دراین مرحله نیز، مراتب متفاوتی برای پیامبران مطرح می گردد. و جایگاه پیامبر خاتم (ص)، در رأس آن مراتب قرار دارد. جامعیت، واسطه فیض الهی، نگین نبوت بودن وعصاره انسانیت و خلقت، نخستین آفریده الهی و تجلی و مظهر اسم اعظم «الله»، از ویژگی های بر جسته پیامبر خاتم (ص) است که برای آن حضرت جایگاه بس بلندی را تداعی می نماید.

سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

مستنداً و قاطعانه بر این باورم که با توجه به روند حرکت دولت موقت و تحرکات ضد انقلاب و ارتباطات و توطئه های سفارت آمریکا و موج دشمنی دولت آمریکا و غرب در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی اگر اقدامی نمی شد و جریان 13 آبان سال 58 اتفاق نمی افتاد، یقیناً و مطمئناً به استناد همۀ موارد دیگر مشابه که الان می بینیم در کشورهای مختلف، از جمله در همین قضیۀ بهار عربی به قول غربی ها یا بیداری اسلامی که چطوری دگرگون شد و قدرتهای بزرگ مسائل را در مصر در جاهای دیگر مانند لیبی به نفع خودشان تمام می کنند، همین بلا را سر انقلاب ایران می آوردند.

یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۸
مربی خاموش

دکتر احمد احمدی

مربی خاموش

قیام حسین بن علی (علیه السلام) که اوج آن در روز عاشورا نمودار شد، و به همین جهت، گاهی آن را «قیام عاشورا» می نامند، قیامی است بی همانند و سرشار از نمونه ها، الگوها و سرمشق های عملی که خاموش و مهر بر لب، عالی ترین پیام الهی، انقلابی و سیاسی، پیام فتوت و شرف و شجاعت و مردانگی را در طول روزگاران دراز به گوش دل هوشمندان رسانده و خواهد رساند.

جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳
نگاهی به آثار اخلاقی امام خمینی(س)

مقاله ارائه شده در همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)

نگاهی به آثار اخلاقی امام خمینی(س)

حضرت امام به آثار اخلاقی اش بیش از دیگر آثارش تعلّق خاطر داشته و نشر آن ها را لازم تر می دانسته است. دلیل این نکته، بند ششم وصیت نامۀ ایشان است که در 15 دی ماه 1356 برابر با 25 محرّم 1398 در نجف اشرف نوشته اند: کتب خطّی این جانب را در صورت امکان، طبع کنند و اگر کسی خواست طبع کند در اختیار او بگذارند به طوری که ضایع نشود؛ خصوصاً کتب اخلاقی را.

چهارشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
وحدت کلمه علما و مراجع تقلید عامل پیشرفت و پیروزی

محمد رجایی نژاد

وحدت کلمه علما و مراجع تقلید عامل پیشرفت و پیروزی

در جریانات و وقایع مقاطع مختلف تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی، به ویژه مقطع سه سال اول دهه چهل (آغاز حرکت و مبارزات تا تبعید امام خمینی) هر زمان بین علما و مراجع وحدت و هماهنگی بود، رژیم شاه عقب نشینی کرده، کوتاه می آمد و قدرت تصمیم گیری و عکس العمل و شدت عمل را از دست می داد، اما زمانی که به هر دلیل اختلاف و تشتت آراء پیش آمد و انسجامی نبود، رژیم شاه بیشترین بهره را برده و به اهداف خود می رسید.

سه شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
استاد وحـدت

مصاحبه با شیخ حسین آکایی از هلند

استاد وحـدت

امام خمینی فرموده وحدت را رعایت کنید، به حقوق انسانها احترام بگذارید، چه مسلمان و چه غیرمسلمان. اگر ما چنین عمل کنیم کلام امام خمینی تطبیق شده و او در میان ما زنده است و نهضت او زنده است.

سه شنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
ارائه الگوی هم افزایی از دیدگاه امام خمینی

دکتر قاسم انصاری رنانی

ارائه الگوی هم افزایی از دیدگاه امام خمینی

صراحت و تاکید بر الطاف خفیۀ الهی درقبال شهادت فرزندی گرامی، از سوی پدری آگاه و رهبری هدایتگر، نه تنها مبین استقبال و پذیرش از واقعیت ضروری ابتلائات بظاهر سنگین در جریان جهاد در راه خداست، بلکه روشنگر این معنی است که امام خمینی(س) با نگرش ارزشی - الهی، فرزند رشید خویش را همچون میوه ای رسیده بر شاخسار شجرۀ طیبۀ تلاش و تطاول انسانی اسلامی می بیند، به گونه ای که بحق می بایست در همان لحظۀ موعود به دست باغبان صالح و صاحبنظر چیده می شد تا مراتب مقتضی کمالات و حالات را بپیماید.

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴
مقایسه عرفان امام خمینی با حافظ و مولانا
پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۳۲
عاشورا، پشتوانه تشیع

سید جعفر شهیدی

عاشورا، پشتوانه تشیع

آن چه در این بحث مطرح است، این که عراقیان چه می خواستند؟ و چرا حسین را خواندند و بدو وعده یاری دادند. سپس وی را تنها گذاشتند، تا با چنان وضع دردناکی کشته شود؟ آیا آنان که او را به نزد خود خواندند، همگی از بدعت هایی که در دین پدید آمده بود رنج می بردند؟ همه می خواستند سنت رسول زنده گردد؟ اگر چنین بود چرا نهضت پایانی چنان غم انگیز داشت؟

دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۴۷
 با نگاهی تاریخی، تحلیلی به علل و عوامل وقوع جنگ تحمیلی بررسی می شود: تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

به قلم سرتیپ 2 مسعود بختیاری

با نگاهی تاریخی، تحلیلی به علل و عوامل وقوع جنگ تحمیلی بررسی می شود: تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ...

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و از هم پاشیده شدن رژیم شاهنشاهی، حکومت عراق به زودی رژیم جدید ایران را به رسمیت شناخته و علاقه خود را به ادامه حسن همجواری و تشدید روابط دوستانه دو جانبه اعلام و ضمناً خواستار گردید که نظام انقلابی جدید ایران با تجدید نظر در قرارداد 1975 در بخش مربوط به اروند رود به ظلم و اجحاف وارد شده به عراق در رژیم سابق ایران را، خاتمه دهد، که البته ایران به استناد به لایتغیر بودن عهدنامه 1975 درخواست عراق را رد کرد و در کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب در ایران رژیم عراق به تدریج موضع خصمانه طرح ریزی شده ای را علیه ایران آغاز کرد، و با مطرح نمودن ادعاهای واهی و بی اساس در خلیج فارس، تحت عنوان احقاق حقوق حقه اعراب و اعلام پشتیبانی و حمایت از اقدامات و فعالیت های اقلیت های قومی ایران برای کسب خودمختاری، عملاً به نوعی در امور داخلی ایران دخالت کرد.

دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
تاریخچه عزاداری سالار شهیدان

حجةالاسلام و المسلمین نظری منفرد

تاریخچه عزاداری سالار شهیدان

جمعه, ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۷:۶
تأملی کوتاه بر الگوی مدیریتی حضرت امام (س) در دوران دفاع مقدس

تأملی کوتاه بر الگوی مدیریتی حضرت امام (س) در دوران دفاع مقدس

بر خلاف تصور عده ای از تحلیل­گران که شیوه مدیریت حضرت امام را در دوران جنگ تحمیلی صرفاً فردی یا کاریزماتیک، ایشان در کنار مردم مداری از مدیریت سیستمیک نیز در مدیریت جنگ استفاده می کردند.

چهارشنبه, ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۷:۱۷
صفحه 10 از 25 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >