رنگ و موسیقی در تعزیه خوانی
رنگ در تعزیه تابع قراردادهای بسیار
مشخصی است. لباس اشقیاء از انبیاء به طور مشخص
و قابل شناخت برای عموم طرح ریزی میشود. رنگ سرخ برای
اشقیاء و سبر برای اولیاء.
موسیقی نیز در تعزیه از موقعیت استثنایی برخوردار است. بهترین
موسیقی کلاسیک ایران، در تعزیه به کار گرفته میشود و به اعتباری
آنچه که به عنوان موسیقی سنتی ایران به جای مانده از تعزیه نشأت
گرفته و همچنین صدای تعزیه خوانها نیز قرار داد خاصی دارد
که در راستای همین موسیقی است و در آن نقش اولیاء از
لحن آواز و گروه اشقیاء از فرم دکلمه بهره
میگیرند.
نسخههای معتبر تعزیه
به جز این سه مجموعه که مهمترین و پر نسخهترین
مجموعههای تعزیهاند مجموعههای دیگری نیز وجود دارند
که از اهمیّت کمتری برخوردارند. مهمترینشان عبارتند از :
1-مجموعۀ خوچکو. شامل 33
نسخه است که حوالی سالهای 1833
تا 1840 خریداری شده و در سال
1878 میلادی پنج مجلس از آن را
خوچکو به فرانسه ترجمه کرده و
به چاپ رسانده است. این مجموعه
در کتابخانۀ ملّی پاریس نگهداری
میشود.
2-مجموعۀ پُلی. دارای 37 مجلس
تعزیه که سرلوئیس پلی در سال
1879 بعضی از نسخههای آن را به
انگلیسی ترجمه و چاپ کرده است.
3-مجموعۀ لیتن که دارای پانزده مجلس تعزیه است. این
مجموعه درسال 1929 در آلمان چاپ شده است.
به جز نسخههایی که نزد اشخاص وجود دارد و شمار آنها
روشن نیست سه مجموعۀ معتبر از نسخههای تعزیه در
دسترس است که عبارتند از :
1-مجموعۀ «چرولّی» کتابخانه
واتیکان: که دارای 1055 نسخۀ خطی
تعزیه است و طی سالهای 1945 تا
1950 توسط انریکو چرولّی ، سفیر
ایتالیا فهرست شده و در کتابی با
عنوان فهرست نمایشهای مذهبی
ایرانی در کتابخانۀ واتیکان درسال
1961 به چاپ رسیده است.
2- مجموعۀ تعزیه نامههای کتابخانۀ
مجلس شورای اسلامی؛ که 260
نسخۀ دستنویس تعزیه را شامل
میشود.
3-مجموعۀ کتابخانۀ حاج حسین آقا ملک: این مجموعه که
به نظر با ارزشترین و پاکیزهترین مجموعۀ نسخههای
تعزیه است، دارای 103 نسخه خطی است
احیای تعزیه
نمایش تعزیه تا کمی پیش از چهاردهۀ پیش
همچنان در فراموشی بود و اگر چه عبدلله مستوفی، دوستعلیخان
معیدالملک و روح الله خالقی از آن سخن گفته بودند، امّا در واقع با انتشار کتاب
نمایش در ایران بهرام بیضایی بود که به عنوان نمایشی ارزشمند دوباره مطرح شد
و پارهای از نظرها را به خود فرا خواند.
با به اجرا در آمدن مجلس تعزیه عبدالله عفیف در سال 1344 شمسی بر صحنۀ
رسمی تئاتر (تالار سنگلج) و مجلس تعزیه حُر در سال 1346 و تعزیۀ مسلم بن عقیل
در ساال 1349 اوّلین گامها در جهت اجرای دوبارۀ تعزیه برداشته شد.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 07صفحه 22