مجله نوجوان 07 صفحه 17
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 07 صفحه 17

ارتباط تعزیه و شمایل نگاری شمایل نگاری مذهبی در ایران، براساس مضامین برگرفته از تاریخ مذهبی تشیع احتمالاً از اواخر دورۀ آل بویه معمول بوده است. این شیوه شمایل نگاری مذهبی به احتمال فراوان در دورۀ صفوی و پس از رسمی شدن مذهب شیعه در میان مردم ایران به طور چشم گیری شیوع یافت و به صورت شمایل نگاری بر روی دیوارها و پرده و ... نمودار شد. بازتاب واقعه کربلا در نقاشیهای دیواری از دو صورت بیرون نیست؛نخست ممکن است تصور شود که این گروه نقاشان با الهام از داستانهای مقتل نامه­ها و سوگنامه­ها، چنین صحنه­هایی زنده از واقعۀ کربلا را تجسم بخشیده باشند. این تصور قدری سُست است؛چرا که بیشتر این نقاشان که از گروه عامه بوده­اند و سواد نداشتند تا مستقیماً خود، متن مقتل نامه­ها و سوگنامه­ها را بخوانند. این نقاشان معمولاً از راه گوش دادن به نقالان و مداحان با وقایع آشنا می­شدند و برداشتهای خود را به صورت ظریف و هنرمندانه نقاشی می­کردند. (نقاشان قهوه­خانه­ای) دوم،احتمال قوی می­توان داد که نقاشان بادیدن صحنه­های نمایش واقعۀ کربلا ،در مجالس تعزیه خوانی، صحنه­های نقاشی خود را از آنها الگو برداری کرده و بر دیوارها و پرده­ها نشانده باشند. بنابراین می­توان باور داشت که مجالس نقاشی، باز تابندۀ کامل مجالس تعزیه خوانی بوده­اند. تفاوت تعزیه و تئاتر تفاوتهای عمده میان تعزیه­خوانی و تئاتر را در سه مورد می­توان خلاصه کرد: یک موسمی بودن اجرای نمایش آیینی تعزیه یعنی ایّام محرم و صفر. دوم اجرای تعزیه در جایگاههای معین و بی سقف مانند میدانها، گذرگاهها، کاروانسراها و نیز در بسیاری مواقع تکیه­ها. سوم داشتن مخاطبان و شنوندگان ویژه.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 07صفحه 17