مجله نوجوان 71 صفحه 31
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 71 صفحه 31

پنج گانه چرخشی پسران گانۀ اول : پسری که با چرخ آشنایی نداشته باشد باید به حضورش در جمع پسران مشکوک بود و او را مورد بازجویی قرار داد . در شرایطی که عوامل اصلی حضور یک پسر را می توان به سه بخش اصلی رفتاری ، گفتاری و پرخاشی تقسیم کرد ، عنصر چرخ در این میان بین هر سه بخش مشخصناک است . به عنوان مثال در مدل گفتاری عباراتی چون کلاس را بپیچان ، سیبیل بابات می چرخه ، بیا بریم چرخ فلک بازی و . . . این مسئله را نشان می دهند . در مدل رفتاری نیز مواردی چون عبور از یک مسیر دایره وار در اتاق ساعت 6 :45 برای یافتن لنگه جوراب ، دفتر و جزوه و زیر پیراهنی برای رفتن به مدرسه قابل طرح است . از طرفی هنگام درگیری های خیابانی و کلاسی حرکت هایی چون آفتابی بالانس ، مهتاب وار و کشیدن فرفره و . . . جزو جدانشدنی یک پسر نمره بیست هستند . پس اگر این چرخ در زندگی شما نیست یا اگر هست رو به روی شماست و دارید با آن لباس عروسک می دوزید باقی مطلب را نخواهید به درد شما نمی خورد . گانۀ دوم : در ابتدای تاریخ پسران که ابن توقع در کتاب شرح الکاکل فی پور در قرن منفی هفتاد و هشت به آن اشاره کرده است ، آمده است : در ابتدا فرزندان این آب و خاک به رسم نیای خود خاک رس به آب گل کرده و از آن رشته ساخته به دست آفتاب سپرده تا لاجرم حلقه ای سفالین شود و آن را به دست چوپ بر زمین گردون به راست چپ داده و به چپ راست به عرض صد فرسخ با یکدیگر آزمون می گذاشتند . البته هانریش سوفله مورخ یانکی مجاری تبار در کتاب خودش این مسئله را تکمیل کرده و به وقایع سال 1013 میلادی اشاره می کند : « طبقه رعیت از ستم فئودالالایی و بورژوبین اقتصادی به تنگ آمده بود و این در زمانی بود که کودکان هجده ساله ! با اختراع بایسیکل های چرخ جلو برجسته تمرین تقویت خراش زانو در رفتگی آرنج می کردند .» تذکر : سوفله نیز کودکان را نوجوان فرض کرده و البته هنوز به تاریخ میزان شدن قطر دو چرخ دوچرخه نرسیده است . گانه سوم : با پیشرفت صنعت چرخ سازی بشر به « افک» پرداخت . افک صنعتی است که پس از اختراع یک وسیله با کاهش و افزایش افک صنعتی است که پس از اختراع یک وسیله با کاهش و افزایش قطعاتی سعی در تنوع آن دارند تا مخترع زیادی خوش به حالش نشود؛ سه چرخه سیرکی ، دوچرخه قوزدار ، سه چرخه نونهالان ، چهارچرخه خانواده ، پنج چرخه (که به موزه پیوست) ، هشت چرخه مسکونی . در این بین بود که پسران شروع به فرایند خروج از صنعت کردند و فرفره ، چرخ فلک ، فلاخن ، پرگار (وسیله ای برای خط کشیدن منظم روی خودروی مدیر مدرسه) ، اسکیت ، . . . . را نیز به بازار نوجوانان عرضه کردند . گانۀ چهارم : از آنجایی که قانون کپی رایت یا حقوق معنوی مالکیت در این زمان کشک حساب می شد مجموعۀ اون وریها شروع به سرقتهای ادبی و بی ادبی کردند و در نهایت مجمع عمومی و سالیانه پسرانه جهت استماع گزارش هیأت مدیره و تنظیم تر از مجمع و تماشای سریال های اکشن و باز های رایانه ای و البته صرف تخمه و پیتزا تشکیل شد و قطعنامۀ « چرخۀ تکامل» با امضاء اکثر همه در رستوران باشگاه پسران به تصویب رسید : « از روزی که چرخ روزگار به گردش درآمد نیروی حرکت بر مدار دورانی ثابت شود ، بشر توپ گل کوچک را کشف کرد و شکلات مغزدار طرح دایره تولید شد . این حق قانونی و بی چون و چرای یک پ است که چرخه کامل تمامی چرخها را در اختیار داشته باشد و به این (اونها) ثابت کند که ما می توانیم . از این به بعد امیدواریم در صورت سرقت بیشتر آب در گلویشان چرخ بزند ، پای چرخ نخ ریسی پیر شوند و چوب لای چرخشان بماند . گانۀ پنجم : این مطلب پنج گانه بخشی بود در اهمیت چرخ و البته موارد زیر قابل توجه است . پسر حق دارد چرخ زندگی را بگرداند به شرطی که هیچ دختری سوار آن وسیله نشده باشد . پسر حق دارد بچرخد به شرطی که هیچ دختری نتواند آن طور بچرخد؛ 360 درجه سه بعدی با شرایط متر بر ثانیه ای و دور در جا . پسر حق دارد چرخ بخورد امّا به شرطی که به او نگویند گیج . پسر حق دارد هر چه مطلب چرخاندنی بنویسد فقط به دلیل گذاشتن اونها بر سر کار !

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 71صفحه 31