معلّم زندگی
از در فواید سخن چینی
سخن چینی مانند هر پدیدۀ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دیگر، یک پدیدۀ انکار ناپذیر است.
سخن چینی در واقع یک کار فرهنگی است و دانشجویان رشتۀ ارتباطات با این مقوله آشنایی کامل دارند. حتی
این کار موجب پیشرفت در ادارات و ارتقای درجه هم میشود و برای بهبود مدیریت در ادارات و سازمانهای
دولتی و خصوصی بسیار مفید است. واحد روابط عمومی هر اداره و سازمانی از سخن چینی استفاده میکند تا هم
بتواند وضعیت سازمان و ادارۀ خود را درمیان ادارات دیگر ارزیابی کند و هم بتواند بفهمد که کارهی تبلیغاتی روابط
عمومی چه قدر مؤثر بوده است و دیدگاه دیگران که بیرون از مجموعه هستند به داخل مجموعه چیست. برای این
منظور چند عدد قیچی با یک کامیون روزنامه ومجلّه و چند تانکر چسب کاغذ دراختیار کارمندان بیکار روابط عمومی
قرار میگیرد تا مطالب مورد نظر را از داخل محل بچینند یعنی قیچی کنند و در یک جای دیگر درکنار هم بچینند یعنی
بگذارند.
اسم علمی سخن چینی دراین روش تبلیغاتی و ارتباطی را« بولتن سازی» گذاشتهاند که نه به سخن چینان
بربخورد و نه کسی فکر بدی بکند.
سخن چینی مثل سایر محصولات چینی نیست یعنی اولین مشخصهاش این است که
خیلی به درد بخور و کاراست و کار همه را راه میاندازد ولی با این حال شباهتهایی هم با
تولیدات چینی دارد وگرنه اسمش چینی نمیشد. شباهت سخن چینی با کالای چینی این
است که مانند همۀ آنها یکبار مصرف است یعنی یک بار بیشتر به کار نمیآید.
اگر به ریشههای زبانی سخن چینی توجه کنیم متوجه میشویم که در گذشتههای دور به خار و خاشاک و ساقۀ
درختان خشک و به طور کلی هیزم، «سخن» میگفتند و کلمۀ «چین» هم در واقع به معنی «کش» از مصدر کشیدن
بود که در یک سانحۀ هوایی زمینی به «چین» تبدیل شد چون در یکی از اشعار یکی از شاعران بزرگ میخوانیم:
«سخن چین بدبخت هیزم کش است»! اگر کلمۀ «بدبخت» را از میانۀ این شعر برداریم و «است» را هم یک فعل
در نظر بگیریم به راحتی متوجه میشویم که «هیزم کش» با «سخن چین» هم معنی است.
در پایان باید گفت که اگر میخواهید در ادارهای مشغول کار شوید، وقتتان را برای سخن چینی تلف نکنید و
بگردید یک کار آبرومند پیدا کنید.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 137صفحه 21