تجربه را فقط به همین صورت و در
همین فضا داشتند.
این روستاها همگی فاقد برق بودند و
امکان تماشای تلویزیون را نیز نداشتند
به همین دلیل فیلم سینمایی تأثیر
شگرفت و قابل مشاهدهای در آنها
داشت.
مربیان سیار روستایی با برگزاری
مسابقات ادبی؛ استعدادهای ادبی را
شناسایی میکنند و با معرفی کتابهای
مؤثر در رشد تشکیل جلسات ادبی،
مشاوره با اعضا و در پایان معرفی این
استعدادها به مرکز آفرینشهای ادبی و
ایجاد شرایط مکاتبه برای آنهادر اعتلا
و پرورش استعداد آنها میکوشند.
یکی دیگر از فعالیتهای
کتابخانههای سیار پرداختن
به مقوله هنر است. خیلی از بچههای
روستا اولین بار وسایلی چون گواش،
آبرنگ، بوم،... را در کتابخانه سیار
دیدهاند و تجربه استفاده از آنها را
در حضور مربیان کسب کردهاند.
سفالگری کردهاند و کاغذ پارهها را به
نقش بدل کردهاند.
بازیهای محلی و بومی بخشی از
فرهنگ بومی یک منطقه است مربیان
سیار در این بخش نیز همت کردهاند
و با ایجاد فضای مناسب این فعالیت را
با بچهها انجام میدهند تا به فراموشی
سپرده نشود؛ در همین راستا برخی
مربیان به پژوهش در این زمینه
پرداختهاند و
جزوات مکتوبی
را تدوین کردهاند.
بچهها با کتابخانۀ سیار، نشریه دیواری
میسازند و با شخصیتها و وقایع مهم
بومی و کشوری و دینی آشنا میشوند.
کتابخانۀ سیار در روستاها محل
خاصی برای اجرای برنامهها ندارد بلکه
با توافق مردم روستا جایی را مشخص
میکنند و به فعالیت میپردازند. این
مکان ممکن است مدرسه، مسجد،
حسینیه، یا پای چناری سایهدار و
بیدی کهنسال باشد.
اگر روزی در جاده یک جیب خوش
آب و رنگ دیدند که رانندهای سرحال
و خوشحال داشت و به سمت روستا میرفت بدانید یکی از کتابخانههای
سیار روستایی کانون پرورش فکری
کودکان و نوجوانان را دیدهاید.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 181صفحه 6