شیشهگری در دوره هخامنشیان
نخستین سند نوشتاری درباره شیشههای هخامنشی نوشتهای از آریستوفانس نمایشنامه نویس یونانی است. او در نمایشنامهای به توصیف دربار هخامنشی پرداخته و اشاره میکند که در دربار ایران از ظرفهای شیشهای برای نوشیدن استفاده میشده است. در تخت جمشید قطعات زیادی از ظرفهای شیشهای به دست آمده که گفته آریستوفانس را تأیید میکند. از جمله این قطعات یک بشقاب مزّین به نقش گل لوتوس و یک ظرف زیتون به شکل مجسمه گاو است که از شاهکارهای هنر هخامنشی محسوب میشود.
روش قالب در دوره هخامنشی در ساخت ظرف استفاده از روش قالبی و تراش است. نقش گل لوتوس (نیلوفر) تزیین رایج است که مرکز بشقابها و کاسههای هخامنشی را تزیین میکند.
روشهای رایج تزیین ظروف شیشهای از قرن نخست میلادی تا پایان ساسانیان
1- تزیین نیشگونی:
شیوه تزیین نیشگونی به این شکل بوده که شیشهگر پس از خارج کردن ظروف از کوره و پیش از سرد شدن با یک انبر شیشهگری گوشهای از ظرف را به خارج میکشد و به این صورت تزیین نیشگونی بر روی بدنه ایجاد میشود.
2- تزیین به صورت لکه تزیینی:
شیوه این تزیین به این صورت است که مقداری ماده رنگین را به قسمتهایی از بدنه ظرف ساده اضافه میکنند که حاصل ظرفی شیشهای ساده و چندین لکه (معمولاً آبی رنگ و یا قرمز رنگ) است.
3- تزیین به صورت دایرههای افزوده:
دایرههای کوچک و رنگی شیشهای که معمولاً آبی رنگ و یا سبز است و افزودن و چسباندن آن به بدنه ظرف روشی است که برای تزیین ظرف شیشهای به کار میرفت.
4- تزیین قالبی:
روش فوق به این صورت است که نقش تزیینی به شکل فرو رفته در قالب کنده میشد و پس از قالبگیری نقش فرو رفته به صورت برجسته بر روی سطح خارجی ظرف ایجاد میشد.
5- تراش بدنه ظرف به منظور تزیین:
تراش از دیگر روشهای تزیین شیشه است که به ویژه در دوره ساسانی از برگزیدهترین نوع تزیین به شمار میرفت. از معمولترین تراش تزیینی، تراش بدنه ظرف شیشهای به صورت «کندو زنبوری» است که در دوره ساسانیان در ایران رواج بسیار داشت.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 59صفحه 20