مجله نوجوان 59 صفحه 22
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 59 صفحه 22

شیشه سازی در ایران بعد از اسلام اگرچه در قرن نخست ورود اسلام به ایران (قرن اول هجری قمری) رکوردی بر همه هنرهای ایران و از جمله هنر شیشه­سازی حاکم شد، اما با جایگزینی خلفای عباسی به جای اموی دوباره شاهد رونق شیشه سازی ایران هستیم. همزمان با ایران شیشه سازی در دیگر نواحی اسلامی از جمله در سوریه و سامره رواج یافت و شیشه گران این دو منطقه با شیشه­سازان شوشی در خوزستان رابطه داشتند. در قرون سوم و چهارم هجری و در دوره حکومت سامانیان، که ایرانی بودند شاهد تجدید حیات تمدن و هنر ایرانی هستیم و دو شهر ایران یعنی نیشابور و سمرقند یکی از مراکز شیشه­گری ایران شدند. شیشه­های این دو شهر نشان از ارتباط بسیاری این دو شهر با یکدیگر دارد. روش ساخت ظروف شیشه­ای در هر دو شهر یکی است و انواع تزیینات تراش، فشرده، قالبی و افزوده در این ظروف به کار می­رفت. هرچند که شیشه نیشابور از مرقوبیت بیشتری برخوردار است. با وجود تآثیر بسیار شیشه­سازی سامانیان بر شیشه­سازی آغاز اسلام، پس از قرن پنجم شاهد شکوفایی شیشه­گری اسلامی ایران هستیم. از این قرن تفاوت­هایی در شیشه­های اسلامی نسبت به شیشه­سازی پیش از اسلام ایران دیده می­شود. این تفاوت­ها عبارتند از: 1- تراش ظروف سامانی عمیق­تر از تراش روی ظروف اسلامی است. 2- تنوع ظروف دوره اسلامی از لحاظ فرم و شکل ظاهری بیشتر است. شیشه­گری ایران در دوره سلجوقی به اوج خود رسید و زیبایی و جذابیت آن دو چندان شد. در دوره سلجوقی، شهرهای ری، گرگان و نیشابور از مراکز عمده تولید ظروف شیشه­ای ایران است. انواع طراحی­های گردن باریک و بلند با بدنه­های کروی و برآمده تزیین شده با گل و برگ هندسی و حیوانی، جام­های شیشه­ای پایه کوتاه و یا بلند، انواع تنگ­های دسته­دار با تزیینات افزوده، گلاب­پاش­های لوله باریک و بلند با تراش­های خطی تزیینی، قندیل­های شیشه­ای که به وسیله زنجیرهای ظریف به سقف طاق نماهای مسجد و منازل آویزان شده و فضاهای معماری را روشن می­کرد. آبخوری­های کوچک و بزرگ و نورگیرهای ساده و یا نقش قالب زده­ای که بر سر عمارت قرار داده می­شد تا نور خورشید به داخل راه یابد. همه نوع تنوع و تحول در ظروف شیشه­ای نشان از پیشرفت شیشه­سازان ایران در عصر سلجوقی دارد. همچنین استفاده از خط به عنوان تزیین در دوره سلجوقی رواج یافته و تا قبل از آن هیچ سابقه­ای نداشته است. با هجوم مغول به ایران اکثر مراکز علمی و صنعتی شیشه­سازی چون گرگان، ری و نیشابور برای مدت طولانی از رونق افتادند و در مقابل سفال­گری رواج یافت. با حضور صفویه و بخصوص دوره شاه عباس (1629 - 1578 هـ.ق) و توجه وی به پیشرفت صنعت از جمله شیشه­سازی مجدداً این هنر رشد یافت. اما دیگر مراکز سنتی و معروف دوره سلجوقی نبودند که حرف اول را در شیشه­سازی می­زدند بلکه این بار شهر شیراز مرکز عمده شیشه­سازی ایران شد و علاوه بر روش­های تزیین گذشته چون روش­های قالبی در این دوره از هنر نقاشی نیز استفاده می­شد.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 59صفحه 22