او، همان انقلاب است و انقلاب هم، اوست
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : الزین، حسن

زمان (شمسی) : 1374

زبان اثر : فارسی

او، همان انقلاب است و انقلاب هم، اوست

‏دکتر حسن الزین ‏Dr. Hassan – zein‏ ‏

‏«لبنان»، مسلمان‏

‏ مدیر مسئول مجلۀ لبنانی العرفان‏

‏ استاد و کارشناس حقوقی‏

‏بی‌‌‌ تردید بزرگ‌‌‌ ترین دستاورد امام، از بن و‏‎ ‎‏ریشه درآوردن رژیم شاه بوده است. من‏‎ ‎‏سایر دستاوردهای انقلاب اسلامی را نتیجۀ‏‎ ‎‏منطقی همین دستاورد می‌‌‌ دانم. شاید برای‏‎ ‎‏اوّلین بار در تاریخ باشد که نمی‌‌‌ توان یک‏‎ ‎‏انقلاب را از یک مرد جدا کرد. او همان‏‎ ‎

[[column]]

[[column]]


‏انقلاب است و انقلاب هم اوست. واقعیت‏‎ ‎‏این را می‌‌‌ گوید و تاریخ هم روشن نموده که‏‎ ‎‏انقلاب ایران نمی‌‌‌ توانست بدون رهبر‏‎ ‎‏عظیم الشأنش راه خود را پیش ببرد. شخصی‏‎ ‎‏که انگیزه‌‌‌ های انقلاب را در ضمیر و وجدان‏‎ ‎‏تمامی مردم خود در طول بیش از سه دهه از‏‎ ‎‏مبارزات و از طریق سخنرانیهای پرمعنی و‏‎ ‎‏پرتحرک بنیان نهاد و تثبیت نمود.‏

‏نقش وی همواره انگیزندۀ اصلی تحقق‏‎ ‎‏طرحها و برنامه‌‌‌ ها بوده و هست و خواهد‏‎ ‎‏ماند. شکل این مبارزات در سخنان و بیانات‏‎ ‎‏وی، در مقاومت منفی وی علیه رژیم شاه و‏‎ ‎‏در طرحهای مثبت وی که اصول نظام جدید‏‎ ‎‏پس از انقلاب را تبیین می‌‌‌ نمود، بروز‏‎ ‎‏می‌‌‌ کرد. از این لحاظ می‌‌‌ توان دستاوردهایی‏‎ ‎‏را که بعد از انقلاب تحقق یافت و از قبل‏‎ ‎‏خواستار اجرای آنها بود، به شکل زیر‏‎ ‎‏خلاصه کرد:‏

‏صداقت شالودۀ کار سیاسی در ایران‏‎ ‎‏گردید در حالی که قبل از آن ماکیاولیسم بنیان‏‎ ‎‏کار سیاسی بود.‏

‏امام با این عبارت مفهوم کار سیاسی را‏‎ ‎‏دگرگون ساخت و این همان چیزی است که‏‎ ‎‏ما امروز به طور روشن در تمامی کارهای‏‎ ‎‏حکومت ایران می‌بینیم.‏

‏امام نخستین وظیفه را نجات ملتهای‏‎ ‎‏اسلامی از «وضع نابسامان اقتصادی» قرار‏‎ ‎‏داده و در سخنرانیها آن را منبع فسادها و‏‎ ‎‏جرایم بزرگ می‌‌‌ خواندند. دیدگاه امام در‏‎ ‎

‏این زمینه با مضمون آخرین دستاوردهای‏‎ ‎‏جامعه‌شناسی جدید انطباق دارد. در همان‏‎ ‎‏سخنرانی در صفحات 64 و 65 از کتاب‏‎ ‎‏درسهایی در جهاد و مقاومت، می‏‎‌‌‌ ‎‏فرماید:‏‎ ‎‏«آیا فکر می‏‎‌‌‌ ‎‏کنید دزدی که شبانه از دیوار‏‎ ‎‏مردم بالا می‏‎‌‌‌ ‎‏رود و زندگیش را به خطر‏‎ ‎‏می‏‎‌‌‌ ‎‏اندازد یا آن زنی که عفت خود را وسیلۀ‏‎ ‎‏تجاوز قرار می‏‎‌‌‌ ‎‏دهد جرمی را مرتکب‏‎ ‎‏شده‏‎‌‌‌ ‎‏اند؟ وضع زندگی یا گرسنگی است که‏‎ ‎‏منشأ تمامی این جرایم و فسادها‌‌‌ ست.»‏

‏یا در وضعیت و موقعیت زن در جامعه‏‎ ‎‏می‌‌‌ فرماید: «ما مخالف رشد و پیشرفت زنان‏‎ ‎‏نیستیم بلکه مخالف فحشاء و منکر و تجاوز‏‎ ‎‏می‌‌‌ باشیم.» آزادی با حرف و کلام تحقق‏‎ ‎‏نمی‌‌‌ یابد و رشد و تعالی با ادعا ایجاد‏‎ ‎‏نمی‌‌‌ شود. با یک نگاه منصفانه به‏‎ ‎‏دستاوردهای انقلاب می‌‌‌ توان مطمئن شد که‏‎ ‎‏آنچه انجام شده تحقق دیدگاهی است که‏‎ ‎‏امام خواهان آن بوده و دیگران را به تحقق‏‎ ‎‏بخشیدن به آن دعوت نموده‌‌‌ اند. ایشان بالا‏‎ ‎‏بردن سطح زندگی یا بهبود بخشیدن به‏‎ ‎‏وضعیت اجتماعی را بسیار مهم دانسته‌‌‌ اند.‏

[[column]]

[[column]]


‏در یک مطالعۀ آگاهانۀ سخنان امام و در‏‎ ‎‏مقایسۀ دستاوردهایی که انقلاب و نظام‏‎ ‎‏جدید داشته‌‌‌ اند می‌‌‌ توان حجم واقعیت این‏‎ ‎‏دستاوردها را دید. امام در گفتگویی‏‎ ‎‏مطبوعاتی (صفحۀ 216 درسهایی از جهاد و‏‎ ‎‏مقاومت) می‌‌‌ فرماید: «رژیم شاه تمامی‏‎ ‎‏آزادیهای فردی و دمکراسی را از بین برد و‏‎ ‎‏نقش انتخابات و مطبوعات و احزاب را از‏‎ ‎‏محتوا خالی کرد. او (شاه) خود اعضای‏‎ ‎‏پارلمان را تعیین می‌‌‌ کرد و مانع ایجاد‏‎ ‎‏هرگونه گروه‌‌‌ بندی سیاسی و دینی می‌‌‌ شد.‏‎ ‎‏استقلال قضایی و آزادی فرهنگی اساساً‏‎ ‎‏وجود نداشت. شاه اصل تفکیک قوای سه‌‌‌ ‏‎ ‎‏گانه را تعطیل کرد و به سوی سیستم یک‏‎ ‎‏حزبی حرکت کرد. عضویت در آن حزب‏‎ ‎‏یک دستور اجباری بود که سرپیچی از آن‏‎ ‎‏مجازات داشت.»‏

‏آیا منصفانه نیست که بگوییم این اوضاع‏‎ ‎‏کاملاً عوض گردیده است؟ کسی که‏‎ ‎‏تحولات اجتماعی و سیاسی در برهۀ اخیر را‏‎ ‎‏پیگیری کرده باشد، این موضوع را کاملاً درک‏‎ ‎‏می‌‌‌ کند. گذشته از این باید توجه داشت که‏‎ ‎

‏تصور امام از ثروتها و املاک مصادره شده از‏‎ ‎‏رژیم گذشته و امکان بازگشت این املاک به‏‎ ‎‏صاحبانش چه بوده است. وی می‌‌‌ فرماید:‏‎ ‎‏«صاحبان این املاک ثروتی را در اختیار‏‎ ‎‏داشتند که از آنِ جامعه است و باید به آن‏‎ ‎‏برگردد. آنها در نتیجۀ پیاده نکردن قوانین‏‎ ‎‏اسلامی است که ثروتمند شده‌‌‌ اند.» و در‏‎ ‎‏مورد صنعتی شدن، امام می‌‌‌ فرماید:‏‎ ‎‏«در خصوص صنعتی شدن کشور باید گفت‏‎ ‎‏که این خواستۀ ماست (صفحۀ 318 همان‏‎ ‎‏کتاب) ولی به شرطی که این صنعت ملی و‏‎ ‎‏مستقل باشد و همگام با کشاورزی و مکمل‏‎ ‎‏آن در جهت مصالح اقتصادی کشور عمل‏‎ ‎‏کند، نه اینکه یک صنعت وابسته باشد.‏

‏اصلاحات کشاورزی که ما دنبال آن‏‎ ‎‏هستیم، مالکانی را که مخالف شریعت‏‎ ‎‏اسلام هستند مورد بازخواست قرار می‌‌‌ دهد و‏‎ ‎‏نظام ارباب - رعیتی را از بین می‌‌‌ برد.»‏

‏انصاف اقتضا دارد که بگوییم تمام آنچه‏‎ ‎

[[column]]

[[column]]


‏که در این سخنان آمده، یا بیشتر آن، هم‏‎ ‎‏اکنون تحقق یافته و به صورت یک واقعیت‏‎ ‎‏درآمده و نظام خانها و ارباب - رعیتی از بین‏‎ ‎‏رفته و یا از بین برده شده است و قوانین‏‎ ‎‏اسلامی هم به طور کامل از سوی نظام‏‎ ‎‏حاکم بر ایران اجرا می‌‌‌ گردد.‏

‏آنچه راجع به افق برنامه‌‌‌ های سیاسی و‏‎ ‎‏اجتماعی امام عرض کردم، فقه اجتماعی و‏‎ ‎‏سیاسی را منعکس می‌‌‌ نماید که ابعاد‏‎ ‎‏مختلف مشکلات ما را در بر دارد و اهداف‏‎ ‎‏و آرزوهای ملتها را به یک آیندۀ بهتر منعکس‏‎ ‎‏می‌‌‌ کند.‏

‏این همان طرحی است که امام آن را به‏‎ ‎‏عنوان طرح جایگزینی مطرح ساخت و‏‎ ‎‏بخش اعظمش را در حیات خود به اجرا‏‎ ‎‏گذاشت و بخش باقیماندۀ آن در راهنماییها‏‎ ‎‏و اعمال خلفهای صالحش، امام خامنه‌‌‌ ای و‏‎ ‎‏امام رفسنجانی، تجسم می‌‌‌ یابد و آن دو پیرو‏‎ ‎‏همان خط و نظام هستند.‏