شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
اشرافیت و نظام طبقاتی در ایران نیز از دیرباز مطرح بوده و از دوران هخامنشیان به چشم می خورد. (راوندی، ج ۱، ص ۴۹۳ ـ ۴۹۴) ظهور اشکانیان نیز بر نفوذ اشراف افزود. چرا که حضورشان در مجلس مهستان را از نیاکان خود به ارث می بردند، و می توانستند از طریق این مجلس در مسائل مهم حکومتی شرکت کنند و حتی پادشاه را انتخاب نمایند.
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۶
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۷
«رساله طلب و اراده» امام خمینی یکی از آثار قلمی ایشان است که به رغم کم حجم بودن، بسیار پر محتوا و حاوی معارف بلند و مطالب ارزشمند درباره سرشت و سرنوشت انسان و مسئله بسیار مهم جبر و اختیار، دارد. حضرت امام با جدا کردن این موضوع فلسفی ـ کلامی از دانش اصول فقه و نگارش رساله ای جداگانه تمایز علوم از یکدیگر را رعایت کرده و از خلط و تداخل علوم حقیقی و علوم اعتباری پرهیز کرده است. سیری در محتوای این رساله و معرفی آثاری که در ترجمه و شرح آن نوشته شده درنوشته پیش رو تقدیم گردیده است.
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۳
مسئله ی مکتب و اصول و هدفها. اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه ی فعّالیّتهای ایشان «قیام لله» بود؛ هدف، قیام لله [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة الله علیه) نوشته اند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ قیام لله، که این قیامِ لله ریشه ی قرآنی بسیار مستحکمی دارد. قیام لله در همین آیه ی سوره ی سبأ ــ قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم ــ [بیان شده]، یا «قوموا لِلّهِ قانِتین» در سوره ی مبارکه ی بقره، یا در آیه ی دیگری در سوره ی مدّثّر در اوّل بعثت: یا اَیُّهَا المُدَّثِّر* قُم فَاَنذِر؛ «قیام لله» یعنی این. حالا این «قیام لله» در هر دوره ای ممکن است به نحوی باشد.
شنبه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۵۲
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در سفر به خمین از بیت تاریخی امام خمینی (س) بازدید کرد.
جمعه, ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰
رئیس جمهور در سفر به خمین از بیت تاریخی امام خمینی (س) بازدید کرد.
جمعه, ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کاش رسانه های رسمی ما به جای این برخوردهای غیرکارشناسی و سیاست زده، از دریچه علم وارد شوند که هم اعتماد مردم را جلب کنند و هم سطح آگاهیها را بالاتر ببریم تا واقعیت ها را همانطور که هست ببینیم. اینطور نباشد که مردم الان فکر می کنند اگر رابطه ما با آمریکا درست شود؛ چنین و چنان می شود. گویی ما یادمان رفته که رابطه ما و آمریکا در دوره شاه، زیادی هم درست بوده بیشتر از آنچه الان در ذهن ما الان هست ولی چرا او نتوانسته رژیم پهلوی را حفظ کند؟ از یاد نبریم که حضرت امام نیز به مانند اکنون، بر توان داخلی نظام در خلق اقتصاد پویا و کارآمد تاکید داشتند.
پنجشنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴
ما کشور را نمی توانیم به صورت مناسکی و فقهی صرف اداره کنیم؛ دکتر شریف لک زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانش آموخته حوزه و دانشگاه است. آثار علمی و پژوهشی فراوانی از ایشان منتشر شده است از جمله این آثار است: درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر، فلسفه سیاسی صدرالمتألهین، آزادی و دانش، آزادی، چلچراغ حکمت، آزادی سیاسی در اندیشه آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی، بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه، توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه در چند موضوع و چند دفتر و...
پنجشنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۱