30 نما شهریار زنجانی
هیاهو برای هیچ!
یادداشتی دربارۀ فیلم
سینمایی دایرهزنگی
بینندگان تلویزیونی، پریسا بختآور
را با سریال «کنکوریها» و « من یک
مستأجرم» میشناسند. هر دوی این
سریالها با ساختههای هم دورۀ خود
متفاوت بودند.
ویژگی هر دوی آنها تعدّد بازیگرانی
ثابت در یک گونۀ آپارتمانی بود.
در اینگونه سریالها معمولاً دو یا
سه کاراکتر اصلی وجود دارد و بقیۀ
اتفاقات داستان را بازیگران میهمان
در قسمتهای مختلف سریال به
عهده دارند. هرچند سریال «من
یک مستأجرم» به خاطر زمان پخش
نامناسب، آنگونه که شایسته بود دیده
نشد ولی در «کنکوریها» در یک پخش
مناسبتی توانست طنزی جدید را ارائه
دهد.
پریسا بختآور در رسانۀ تلویزیون
یک کارگردان متوسط به حساب
میآمد ولی فیلم دایرۀ زنگی او
نشان داد که بختآور در این گونۀ
فیلمسازی موفقتر است. در فیلم او
چند ویژگی وجود دارد که به ترتیب
بیان خواهد شد.
متن مناسب
مهمترین نقطۀ ضعف در سینمای
ایران، فقدان فیلمنامۀ مناسب و دقیق
است. در گونۀ سینمایی آثار، چندان
فرقی نمیکند چون این نقطۀ ضعف
در همۀ گونهها دیده میشود. اصغر
فرهادی یکی از نویسندگان توانا در
این عرصه است. فیلمنامۀ دایره زنگی
به لحاظ ساختار، شباهتهایی با فیلم
«تقاطع» دارد. اصغر فرهادی تجربۀ
موفق خود را در نگارش آن اثر، این بار
درگونۀ طنز اجتماعی تکرار کرده
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 168صفحه 22