
در آخرین کار رحمانیان یعنی
«مسافرخانۀ سعادت» باز هم شاهد همکاری همۀ آن عوامل هستیم.
انتخاب مسافرخانه به عنوان محلّی
برای اتفاقات داستان، انتخاب
هوشمندانهای است. پیش از این نیز
مرضیه برومند در «هتل مروارید»
این فضا را تجربه کرده بود.
حضور مسافرانی از اقوام مختلف و اقشار گوناگون جامعه و داستانهایی که هر
کدام از آنها دارند، میتواند دست نویسندگان را در انتخاب سوژههای
مختلف باز کند. یک مسافرخانه در
واقع قشری از جامعه را در خود جای میدهد که به لحاظ اقتصادی تقریباً در سطح ضعیفتری قرار دارند و همین
عوامل سبب میشود که بینندگان،
احساس هم ذات پنداری بیشتری با
آنها داشته باشند.
بازیگران این سریال هم مانند دیگر
آثار رحمانیان در هر قسمت با تیپ متفاوتی بازی میکنند و با استفاده
از مهارتهای شخصی، مانند میمیک
و گویش خاص و همچنین با طراحی لباسهای مختلف، کاراکتری جدید
خلق میکنند. در این میان خسرو
احمدی به عنوان مسافرخانهچی،
تقریباً تنها کاراکتری است که نقش
ثابت بازی میکند.
تیتراژ سریال «مسافرخانۀ سعادت»
نیز عنوان بندی ویژهای است که از جذابیت رنگ و انرژی موسیقی به
خوبی بهره برده است و موفق عمل
کرده است.
یکی از ویژگیهای بازیگرانی همچون
علی عمرانی، آشا عمرانی، افشین
هاشمی و دیگرانی که در آثار رحمانیان حضور دارند، انعطاف صدای آنهاست.
از آنجایی که بیشتر این بازیگران از
صدا پیشگان رادیو هستند، این انعطاف صدای خوب و این توانمندی در آنها وجود دارد. از همۀ بازیگران سینما
و تئاتر و تلویزیون انتظار میرود که
این ویژگی را داشته باشند. بازیگران مجبورند برای تقویت صدای خود
فعالیت و تلاش زیادی کنند. در
تلویزیون و سینما این نقطۀ ضعف
برخی از بازیگران را با دوبله برطرف میکنند ولی در تئاتر با کسی شوخی ندارند و بازیگران تئاتر به اجبار باید صدای خود را ترمیم کنند و قدرت آن
را افزایش دهند.
از آنجا که رحمانیان از بزرگان تئاتر کشور است، وقتی قرار است یک کار تلویزیونی هم بسازد این حساسیت
خود را حفظ میکند و با سخت گیری مضاعف از بازیگرانی استفاده میکند
که تجربه و سابقۀ موفّقی در نمایشهای صحنهای و رادیویی دارند. این سخت گیری باعث جذابیت و موفقیت بیشتر در مجموعۀ تلویزیونی «مسافرخانۀ سعادت» میشود.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 193صفحه 21