شهریار زنجانی
دروغگوی وحشیچشم و همچشمی در بعضی از کارها
خوب است ولی در بعضی از کارها
خیلی خوب است و منافع زیادی
برای چشم و همچشمگران به دنبال
دارد. البته این موضوع را با چشم و همچشمیهای خانگی قاطی نکنید چون
دو سر آنها سوخت است ولی کسانی
که در عرصههای تجارتی و علمی و
هنری با هم رقابت میکنند برای اینکه
کم نیاورند همۀ تلاش خود را میکنند
و خود را به در و دیوار میکوبند تا
گوی سبقت را از رقیب بربایند.
یکی از این عرصهها که به تازگی
میدان رقابت در آنها گسترش پیدا
کرده است عرصۀ انیمیشن سازی است
و معمولاً با تولید یک کار موفق، این
رقابت حداقل بین دو کمپانی بزرگ
انیمیشن سازی ایجاد میشود.
گاهی اوقات آنها در تکنیک با یکدیگر رقابت میکنند و گاهی در مضمون و
با توجه به اینکه تقریباً همۀ آنها به تکنولوژی یکسانی دست پیدا کردهاند
در ایجاد جذابیتهای مضمونی با کار بر روی گروههای سنی خاص، به جذب مخاطب میپردازند.
از این رو انیمیشنهایی که برای
نوجوانان ساخته میشود، در پس معنای ظاهری و داستان اصلی خود، داستانی
دیگر را پی میگیرد و سعی دارد
مفهومی مستقل و مهم را به بینندۀ خود منتقل کند. البته برای رسیدن به این
معنای دوم باید بینندگان و مخاطبان، عینکی فلسفی به چشم داشته باشند و
با روح لطیف خود دنبال آن معنای
پنهان بگردند.
انیمیشن وحشی نیز از این دست
مفاهیم پنهان در خود دارد. این
انیمیشن سه بعدی با سرمایۀ کمپانی
والت دیسنی و به وسیلۀ کمپانی پیکسار
در سال 2006 میلادی به کارگردانی
استیو ویلیامز بر اساس متنی از مارک گیبسون ساخته شده است.
این فیلم هم از همان چشم و هم
چشمیهای والت دیسنی با سایر
شرکتهای فیلمسازی است؛ وقتی
انیمیشن ماداگاسکار ساخته شد، والت دیسنی هم فیلم وحشی را ارائه داد تا از آنها جا نماند! ترکیب تیم کاراکترها هم تقریباً همان ترکیب است و حتی روند
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 193صفحه 26