مجله نوجوان 03 صفحه 5
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 03 صفحه 5

رقابت وجود دارد که البته بیش از هفتاد درصد این بازیها دارای سناریوی جنگی است. به طور مثال یکی از پرطرفدارترین بازیها " کانتراسترایک " است. در این بازی یک تیم از سربازان آمریکایی مشغول نبرد با تروریستها هستند و در نهایت هر تیمی که با استفاده از ابزار موجود در بازی مثل کلت، تفنگ، سرنیزه و سلاحهای سنگین بتواند تعداد بیشتری از یاران تیم مقابل را از پا در آورده، برنده بازی است." ... و باز هم حکایت پرآشوب و اغراق آمیز جنگ با تروریست. راستی فکر می کنید که چرا در بازیهای کامپیوتری هم این داستان تکراری باز به سراغ ما می آید. آیا انتخاب سربازان آمریکایی به عنوان سنبل مبارزه با تروریست و انتخاب شخصیتهایی کاملاً مطابق با ظواهر یک انسان مشرق زمین به عنوان نماد ترور در این بازیها اتفاقی است." " سعید پورصفار " مربی یکی از گیم نتهای شمال غرب تهران است. او می گوید: " مگر تمام بازیهای گیم نتها منحصر به داستان بازی " کانتراسترایک " است یا این بازی تنها ابزاری است که اهداف تبلیغاتی ابرقدرتان دنیا را دنبال می کند؟ در عین حال حتی اینگونه هم باشد آنقدر کیفیت گرافیک و سناریوی اینگونه بازیها برای بچهها جذاب است که به سختی می توان آنها را از انتخاب این نوع بازیها منصرف نمود. من فکر می کنم شاید بهتر باشد تا به جای توصیه به عدم استفاده از این بازیها مسئولین فرهنگی کشورمان را ترغیب کنیم که با ساخت بازیهای جذاب تر و ماندگارتر از " کانتراستریک " مشتاقان استفاده از این نوع بازیها را به سمت و سوی استفاده از نمونههای داخلی تشویق کنند." اما بحث اینجاست که متأسفانه گیم نتها تنها جنگ و خشونت را تبلیغ نمی کنند. به قول آقای " مردانی"؛ همسایه یکی از گیم نتهای منطقه 3 تهران که در یک واحد آپارتمانی مستقر است. " گیم نت، تبدیل شده به سالن و جایی برای عربدههای به ظاهر مردانه بعضی از نوجوانان. " آقای مردانی ادامه می دهد: " باور کنید که بعضی شبها از صدای فریاد مراجعه کنندگان به واحد گیم نت تا ساعت چهار صبح خواب تداریم. چاره ای هم نیست هر چه باشد آنها هم حق دارند تا جایی برای تخلیه هیجانهایشان داشته باشند اما به چه قیمتی؟" اما به چه قیمتی؟ این سوال مهمی است که خیلیها باید پاسخگوی آن باشند. تجربه حس مشارکت اجتماعی، حضور در جمع همسالان و در نهایت تخلیه هیجانات به وسیله استفاده از تکنولوژی روز، همگی حق همه افراد و از جمله نوجوانان است اما راستی همه اینها ارزش فراموش کردن ارزشهای ملی و دینی، ترویج آنچه را که تنها برای کمپانیهای وابسته به ابرقدرتها خوشایند است و زیر پا گذاشتن بسیاری از خط قرمزهای اجتماعی را دارد؟ امیر قمیشی گزارش

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 03صفحه 5