اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

اختیارات ولی فقیه

اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بر عهده دارد و در عصر غیبت این وظیفه بر عهده مجریان صالح می باشد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
شرایط ازار برای احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

ازار

شرایط ازار برای احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
ازدواج و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

ازدواج

ازدواج و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
حکم استمناء در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

استمنا

حکم استمناء در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

خارج کردن منی به قصد انزال با استفاده از دست و امثال آن را استمناء می گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
اداره و تصرف حقوق مالی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

استیفای حقوق کودک

اداره و تصرف حقوق مالی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
احکام افضاء از دیدگاه امام خمینی (س)

افضاء

احکام افضاء از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی کردن مجرای بول و حیض را اِفضاء می گویند و از آن در بابهای نکاح، حدود و دیات سخن گفته اند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
اقامه کننده حد از دیدگاه امام خمینی (س)

اقامه حدود

اقامه کننده حد از دیدگاه امام خمینی (س)

جاری کردن حدود الهی بر مجرم را اقامه حدود می گویند و از آن در باب حدود بحث شده و احکام آن افزون بر این باب، در باب جهاد نیز آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
اقسام رد کردن فضولی (اقسام رد) از دیدگاه امام خمینی (س)

اقسام رد کردن فضولی

اقسام رد کردن فضولی (اقسام رد) از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از شرایط متعاملین این است که مالک تصرف باشند که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح نموده اند. بر همین اساس «بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.»

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
اقسام امانت از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت

اقسام امانت از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت به معنی ضد خیانت می باشد و نیز به مال به امانت گذاشته شده نزد امین اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
امانت شرعی از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت شرعی

امانت شرعی از دیدگاه امام خمینی (س)

اثبات ید و استیلای انسان بر مال دیگران یا از روی ظلم و عدوان است و یا بدون آن، در صورت دوم به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود؛ و بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
امانت مالکی از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت مالکی

امانت مالکی از دیدگاه امام خمینی (س)

درصورتی که استیلای انسان بر مال دیگری از روی ظلم و عدوان نباشد از جهت فقهی به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود که بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
سازنده ترین شکل انتظار از دیدگاه امام خمینی (س)

انتظار

سازنده ترین شکل انتظار از دیدگاه امام خمینی (س)

انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن، همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح، عدالت و ایمان اسلامی و استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست حضرت مهدی (عج) می باشد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
انکار بعد از اقرار در حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

انکار بعد از اقرار در حدود

انکار بعد از اقرار در حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

انکار بعد از اقرار در حدود از مباحث مطرح در حقوق جزا بوده و به معنای این است که کسی اقراری بکند، سپس از اقرارش بازگردد و آن را رد کند. انکار بعد از اقرار در دو حد سرقت و زنا بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
انواع تغییر جنسیت و حکم آن ها از دیدگاه امام خمینی (س)

انواع تغییر جنسیت

انواع تغییر جنسیت و حکم آن ها از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت از مسائل جدید بوده و از پدیده های پزشکی صد سال اخیر است. در فقه نیز که عهده دار استنباط و بیان حکم شرعی موضوعات است نه تنها از حرام بودن و نبودن آن بلکه از واجب بودن و نبودن آن در بعض موارد نیز بحث به میان آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
مراحل اهلیت از دیدگاه امام خمینی (س)

اهلیت (فقه)

مراحل اهلیت از دیدگاه امام خمینی (س)

اهلیّت در اصطلاح فقه، به معنای شایستگی و استحقاق است. فقها بی آن که فصل جداگانه ای در فقه برای بحث دربارۀ اهلیّت بگشایند، از آن به مناسبت در سراسر فقه اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام سخن گفته اند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
اولیای تصرف به معنای خاص و ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

اولیای تصرف

اولیای تصرف به معنای خاص و ولایت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

افراد دارای ولایت تصرف را اولیاء تصرف گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
ایلا

ایلاء

ایلا

سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود را ایلاء گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
آب و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب

آب و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آنچه آب نامیده شود، هر چند به طور مَجاز آب گفته می شود. گاهی به واژه آب بخش دومی اضافه می شود که در این صورت اطلاق آب بر آن، مانند اطلاق آب بر آب مضاف به نحو مجاز است. از آب، در باب های طهارت، اطعمه و اشربه و احیاء موات از جهات گوناگون سخن رفته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
آب انگور دیدگاه امام خمینی (س)

آب انگور

آب انگور دیدگاه امام خمینی (س)

آب انگور به معنی عصاره انگور می باشد که از فشردن آن بدست می آید و از آن در باب های طهارت، تجارت، رهن، اطعمه و اشربه، غصب و حدود بحث شده و احکامی وضعی و تکلیفی بر آن مترتّب گشته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
آب باران و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب باران

آب باران و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب باران همان آب حاصل از ریزش باران است و احکام آن در باب های طهارت و اطعمه و اشربه آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
آب جاری و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب جاری

آب جاری و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آب روان جوشیده از زمین مانند آب چشمه و قنات آب جاری گفته می شود. آب جاری از اقسام آب مطلق است که در باب طهارت از آن بحث و در باب های دیگر مانند زکات و خمس نیز از احکام آن به مناسبت سخن گفته شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
آب چاه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب چاه

آب چاه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب چاه آب حاصل از کندن گودال عمیق است و از آن در باب های طهارت و احیاء موات سخن گفته شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
آب حمام و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب حمام

آب حمام و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب حمام همان آب های مورد استفاده در حمام برای استحمام و شستشو می باشد. امروزه آب دوش و شیر جایگزین حوضچه های قدیم شده و همان احکام را دارد. از آن در باب طهارت بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد

آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد به معنی آب ثابت است که از آن در باب طهارت بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی، آب تصرف شده بدون رضایت صاحب آن است و بحث آن در باب طهارت آمده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب قلیل

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر

آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر، مقابل آب قلیل است. فقیهان آب کثیر را درباره آب غیر قلیل، به کار برده اند که شامل آب کر، آب جاری، باران، چشمه، چاه و حمّام می شود. گاه، آب کثیر مقابل آب جاری به کار می رود که مراد از آن آب کرّ است. از این عنوان در باب طهارت بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اخلاق اسلامی

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اسلام دینی است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهای فردی اکتفا نکرده است، بلکه دینی جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نیازمند است، آنرا به عنوان یک واجب، فرض نموده است. براین اساس متناسب با اهمیت خاصی که یک علم برسرنوشت فرد و جامعه دارد مورد تأکید و ترغیب اسلام واقع گشته است و دانشمندان مسلمان خویش را ملزم به تدوین و تبویب آن علم در مقام تئوری و نظری کرده اند. علم اخلاق از جمله علومی است که همواره مورد توجه فرهیختگان مسلمان بوده است، که به مقتضای زمان و نوع گرایش بدان پرداخته اند. نوشته حاضر، تحقیقی اجمالی بر علم اخلاق اسلامی است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
امانت در نگاه امام خمینی (س)

امانت داری

امانت در نگاه امام خمینی (س)

ودیعه از «ودع» به معنای ترک کردن آمده است و چون در نزد امانت گیرنده ترک شده است ودیعه گویند و امانت از «امن» به معنای ایمنی و اطمینان و امانت را هم امانت گویند چون شخص امانت گذار از خیانت آن کسی که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
عوامل تعصب ورزی تقلید کورکورانه از دیدگاه امام خمینی (س)

تعصب

عوامل تعصب ورزی تقلید کورکورانه از دیدگاه امام خمینی (س)

تعصب یکی از رذائل اخلاقی است که مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است. و به معنی وابستگی غیرمنطقی به چیزی تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
صفحه 14 از 44 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >