مجله نوجوان 118 صفحه 6
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 118 صفحه 6

نگاهی به فیلم بابِل حامد قاموس مقدم بعد از مشاهدۀ فیلم 300 خیلی عصبانی شدیم. دندانها را به هم فشردیم و بر انسانهای بی‏فرهنگ آن ور آبی که گذشتۀ فرهنگی ما را نادیده گرفته بودند و هر چه از ذهن بی‏فرهنگشان متبادر شده بود نثار ما کرده بودند لعنت فرستادیم. این نگاه تازه باعث شد که خیلی از فیلمها را با این دید ببینیم، فیلمهایی که گُرّ و گُرّ فروش می‏کنند و کیلو کیلو جایزه‏های جهانی می‏گیرند. این نگاه تازه همچنین باعث شد تا بفهمیم چرا وقتی یک ملوان متجاوز انگلیسی وقتی به وطن خود باز می‏گردد، تمام هدایایی را که ما با روحیۀ لطیف شرقی‏مان به او داده‏ایم، با افتخار و با نفرتی غریب از بین می‏برد. فیلم بابل محصول سال 2006 یکی از این فیلمهاست. فیلمی به کارگردانی آلخاندرو گونزالس انیارتیو؛ کسی که پیش از این فیلم موفق 21 گرم را ساخته بود تا در آن به ستایش ارزشهای والای انسانی و نظریۀ وزن روح انسان بپردازد. بابل داستان متلاشی شدن یک خانوادۀ سفید پوست آمریکایی در مواجهه با رنگین پوستان است. رنگین پوستانی در سراسر دنیا. مرد و زن آمریکایی که با وجود نارضایتی زن برای دیدار از مراکش به این کشور آمده‏اند فرزندان خود را به پرستار مکزیکی خود سپرده‏اند. در میانۀ راه زن مورد اصابت گلوله‏ای قرار می‏گیرد که توسط یک پسر بچّۀ مسلمان مراکشی از تفنگی شلیک شده که مردی ژاپنی آن را به مراکش آورده است. با یک حساب سرانگشتی همۀ رنگین پوستان عزمشان را جزم کرده‏اند که سفید پوستان را از سر راه بردارند؛ رنگین پوستانی که از قضای روزگار همگی در کثافت زندگی می‏کنند و تباهی و نکبت از سر و کولشان بالا می‏رود. در فیلم «دیگران» ارواحی به تصویر کشیده شده بود که چون سفید پوست بودند، در نهایت توانستند در کنار زندگان سفید پوست به صورت مسالمت آمیزی زندگی کنند ولی در فیلم بابل مکزیکیها که عمری در خدمت سفید پوستان بودند و از نظر جغرافیایی نزدیک‏ترین کشور رنگین پوست به آمریکا هستند توان این زندگی مسالمت آمیز را ندارند و با اقتداری آمریکایی از این کشور اخراج می‏شوند. در گوشۀ دیگری از جهان دختری کر و لال که شاید نماد یک جهان بستۀ شرقی باشد برخلاف زندگی به شدّت تکنولوژیک خود محتاج ایجاد ساده‏ترین روابط انسانی است و جایی هم که تصور می‏کنددرحال تجربۀ چنین احساسی است در واقع مواد مخدر و مشروبات الکلی این شرایط را برای او فراهم آورده‏اند. اسلحه‏ای که در این فیلم نماد تروریسم است از منزل این دختر ژاپنی در کشور مراکش سرگردان شده تا زهرش را در سینۀ یک سفید پوست آمریکایی بنشاند. شاید اینگونه نگاه کمی بدبینانه باشد ولی به طور حتم اطلاعات یک آمریکایی به همین گونه فیلمها محدود می‏شود و کودکان غرق در تکنولوژی که زیر بار عظیم تبلیغات ضدّ شرقی زندگی می‏کنند و از لحظۀ تولّد با تفکّری نژادپرستانه تلقین می‏شوند که همۀ رنگین پوستان اعمّ از سرخ و زرد و سیاه در کمین نشسته‏اند تا آنها را از پای دربیاورند، هیچگاه چیزی جز آنچه را که در سطح این فیلم جاری است باور نمی‏کنند. چهره‏های شیطانی و کریه‏المنظری که از مسلمانان در

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 118صفحه 6