ویسلی نمیتواند حریف پدرش بشود، در نتیجه آن دو را رو در روی هم قرار میدهد. با اندکی ظریف بینی میتوانید ارتباطی مستقیم میان این دو رویارویی و قصۀ رستم و سهراب خودمان پیدا کنید. شاید آشنایی بکمامبتوف با فرهنگ شرق چنین رابطهای را ایجاد کرده باشد.
بکمامبتوف پس از ساخت دو فیلم موفق نگهبان شب و نگهبان روز توانست مخاطبان روس و آمریکایی جذب کند.
حالا او هم مانند جان دو یک
اکشنساز غیر آمریکایی در
هالیوود به حساب میآید. او با اسلوموشنها و فست موشنهای
مختلف فیلم را از حدّ یک اکشن کلیشهای بالاتر برده است.
با اینکه امروزه استفاده از
تکنیکهای انیمیشنی و جلوههای
ویژۀ سنگین بسیار زیاد شده است،
استفادۀ بجای آن در فیلم «تحت
تعقیب» باعث میشود که بیننده، آن را چیزی تحمیلی به فیلم فرض
نکند و جذب آن شود.
در کنار این مسئله چیزی که بیش
از هر چیزی موجب جذّاب شدن فیلم میشود داستان فیلم و فلسفهای است که پشت آن قرار گرفته است؛
اینکه ما خودمان قادریم
سرنوشت خود را تغییر
دهیم، مهمترین نکتهای
است که باعث میشود
این فیلم اکشن جذّاب و
به ظاهر گیشه پسند
از انواع مشابه خود در سطحی بالاتر
قرار بگیرد و بتواند برای نوجوانان مفید
باشد. مثبت یا منفی بودن سرنوشت
ویسلی مورد بحث ما نیست بلکه نکتۀ
قابل تأمل در مورد آن این است که
آدم در هر سنّی که باشد میتواند
جور دیگری نگاه کند و پس از کشف
استعدادهای خود، سرنوشتش را با
یک تصمیم درست و قدری تلاش
تغییر دهد. ویسلی تصور میکند که
ضربان قلب شدیدش حاصل یک
حملۀ عصبی است ولی
پس از کشف استعداد خود میفهمد
این ضربان بالای قلبش است که
باعث شکوفایی خیلی از استعدادها و
تواناییهایش میشود.
این فیلم به دلیل خشونت زیاد در
آمریکا و اروپا مناسب سنّ نوجوانان
در نظر گرفته نشده است با این وجود
مطمئن باشید بعدازظهر یکی از اعیاد
یا مناسبتهای خاص، نسخۀ دوبله شدۀ
آن را از تلویزیون خودمان خواهید
دید.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 198صفحه 23