فَرْعٌ فِقْهیٌّ واصلٌ عِرْفانیٌّ
در بعض از روایات غیر معتبره وارد شده است که پس از شهادت به رسالت در اذان بگویند: اَشْهَدُ اَنّ عَلیّاً ولِیُّ اللّه . مرَّتَیْنِ. و در بعضی از روایات است که اَشْهَدُ اَنَّ عَلیّاً اَمیرالْمؤمِنین حقّاً مرَّتَیْنِ. و در بعض دیگر است: مُحمَّدٌ و آلُ مُحمَّدٍ خَیْرُ اْلبَریّة. و شیخ صدوق رحمه اللّه این روایات را از موضوعات مفوّضه قرار دادند و تکذیب آنها را کردند. و مشهور بین علما رضوان اللّه علیهم عدم اعتماد به این روایات است. و بعضی از محدّثین آن را جزء مستحبّی قرار دادند به واسطۀ تسامح در ادلّۀ سنن. و این قولْ بعید از صواب نیست؛ گرچه به قصد قربت مطلقه گفتن اولی و احوط است، زیرا پس از شهادت به رسالت، مستحب است شهادت به ولایت و امارت مؤمنین. چنانچه در حدیث «احتجاج» وارد است که قاسم بن معاویه گفت که به حضرت صادق عرض کردم که اهل سنت حدیثی در معراج نقل کنند که چون رسول خدا را به معراج بردند، دید بر عرش لا اله الاّ اللّه ، محمّد رسول اللّه ،
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 140 ابوبکرُ الصدیق. فرمود: «سبحان اللّه ، تغییر دادند هر چیز را حتی این را» گفت: آری. فرمود: «خدای عزّ و جلّ چون خلق فرمود عرش را، نوشت بر او لا اِله اِلاّ اللّه ، محمّدٌ رسولُ اللّه ، عَلیٌّ اَمیرُ المؤمنین. پس ذکر فرمود کتابت این کلمات را بر آب و کرسی و لوح و جبهۀ اسرافیل و دو جناح جبرائیل و اکتاف آسمانها و زمینها و سر کوهها و بر شمس و قمر.» پس فرمود: «وقتی یکی از شما گفت: لا اِله اِلاّ اللّه ، محّمدٌ رَسولُ اللّه ، بگوید: عَلِیٌّ اَمیرُالْمُؤمنین.»
بالجمله، این ذکر شریف مطلقاً پس از شهادت به رسالت مستحب است؛ و در فصول اذان، بالخصوص، بعید نیست که مستحب باشد، گرچه به واسطۀ تکذیب علماء اعلام این روایات را احتیاط اقتضا کند که به قصد قربت مطلقه گویند نه خصوصیّت در اذان.
و اما نکتۀ عرفانیّه برای «نوشتن این کلمات بر جمیع موجودات از عرش اعلا تا منتهای ارضین» آن است که حقیقت خلافت و ولایتْ ظهور الوهیّت است؛ و آن اصل وجود و کمال آن است. و هر موجودی که حظّی از وجود دارد، از حقیقت الوهیّت و ظهور آن که حقیقت خلافت و ولایت است حظّی دارد؛ و لطیفۀ الهیّه در سرتاسر کائنات از عوالم غیب تا منتهای عالم شهادت بر ناصیۀ همه ثبت است. و آن لطیفۀ الهیّه حقیقت «وجود منبسط» و «نفَس الرحمٰن» و «حقّ مَخْلوقٌ بِه» است که بعینه باطن خلافت ختمیّه و ولایت مطلقۀ علویّه است. و از این جهت است که شیخ عارف شاه آبادی دام ظلّه می فرمود که شهادت به ولایت در شهادت به رسالت منطوی است، زیرا که ولایت باطن رسالت است. و نویسنده گوید که در شهادت به الوهیّتْ شهادتین منطوی است جمعاً، و در شهادت به رسالتْ آن دو شهادت نیز منطوی است؛ چنانچه در شهادت به ولایتْ آن دو شهادت دیگر منطوی است. والحمدللّه اوّلاً و آخراً.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 141