مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است
فصل پنجم در بیان اجمالی از تفسیر سوره مبارکه «حمد» و در آن شمه ای از آداب تحمید و قرائت است.
فرع فقهی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

فرع فقهی

مقاله اولی‌ در آدابی که در تمام حالات نماز بلکه در تمام عبادات و مناسک ضرور است و در آن چند فصل است. / مقاله ثانیه در مقدّمات نماز است و ذکر بعض آداب قلبیه آن و در آن چند مقصد است / باب اول در بعض آداب اذان و اقامه است و در آن پنج فصل است. / باب دوم در ق

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1394

زبان اثر : فارسی

فرع فقهی

فرع فقهی

‏     ‏‏بعضی از فقهاء قصد انشاء را در مثل ‏اِیّاکَ نَعْبُدُ  اِیّاکَ نَسْتَعین‏، مثلاً،‏‎ ‎‏جایز ندانسته اند، به گمان آنکه منافی با قرآنیّت و قرائت است؛ زیرا که قرائت‏‎ ‎‏نقل کلام دیگری است. و این کلام را وجهی نیست؛ زیرا که چنانچه ممکن‏‎ ‎‏است انسان به کلام خود مثلاً مدح کسی را کند، ممکن است به کلام دیگران‏‎ ‎‏مدح کند. مثلاً، اگر با شعر حافظ مدح کسی را نمودیم، صدق می کند که ما‏‎ ‎‏مدح کردیم و صدق می کند که شعر حافظ خواندیم. پس، اگر با ‏اَلْحَمْدُ للّه رَبِّ‎ ‎العالَمِین‏ حقیقتاً تمام محامد را برای حق انشاء نمائیم و با ‏اِیّاکَ نَعْبُدُ‏ قصر عبادت‏‎ ‎‏را به حق انشاء کنیم، صدق می کند که با کلام خدا حمد او را نمودیم و با کلام‏‎ ‎‏خدا قصر عبادت نمودیم. بلکه اگر کسی کلام را از معنی انشائی تجرید کند‏‎ ‎‏مخالف احتیاط است؛ اگر نگوییم قرائتش باطل است. بلی، اگر کسی معنی‏‎ ‎‏آن را نداند، لازم نیست یاد گیرد بلکه قرائت صورت ـ بِمالَهٰا مِنَ الْمَعْنٰی ـ‏‎ ‎‏کفایت می کند.‏

‏     و در روایات شریفه اشاره به این که قاری انشاء می کند دارد؛ چنانچه در‏‎ ‎‏حدیث قدسی است که می فرماید: ‏فَاِذا قالَ‏ اَیِ الْعَبْدُ ‏فِی صَلوتِهِ‏: «‏بِسْم اللّه ‎ ‎الرَّحْمنِ الرَّحیم‏»، ‏یَقُولُ اللّه : ذَکَرَنِی عَبْدی. وَ اِذا قال: «الحمْدُ للّه »، یَقُولُ اللّه :‎ ‎حَمَدَنی عَبْدی...‎[1]‎‏ ‏‏الخ ‏‏و تا انشاء «تسمیه» و «حمد» از طرف عبد نباشد،‏‎ ‎


کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 283

‏«ذَکَرَنی» و «حَمَدنی» معنی ندارد. و در احادیث معراج است که می فرماید:‏‎ ‎اَلآن وَصَلْتَ، فَسَمِّ بِاِسْمِی.‎[2]‎‏ ‏‏واز حالاتی که برای ائمّۀ هدی(ع) در ‏مالِکِ یَوْم‎ ‎الدِّینِ وَ اِیّاکَ نَعْبُدُ‏ دست می داد، و تکرار کردن بعضی از آن ها این آیات را،‏‎ ‎‏معلوم شود که انشاء می نمودند، نه صرف قرائت بوده از قبیل ‏اِسْمٰعیلُ یَشْهَدُ اَنْ‎ ‎لا اِلٰهَ اِلاَّ اللّه .‎[3]‎

‏    ‏‏و اختلاف مراتب نماز اهل اللّه یکی از مهماتش همین اختلاف مراتب‏‎ ‎‏قرائت آنها است؛ چنانچه به شمّه ای از آن سابقاً اشارت رفت. واین متحقّق‏‎ ‎‏نشود مگر آن که قاری منشی ء قرائت و اذکار باشد. وشواهد بر این معنی بیش از‏‎ ‎‏این است. بالجمله، جواز انشاء این معانی با کلام الهی بی اشکال است.‏‎ ‎

کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 284

  • ))  پاورقی 350.
  • )) «اینک رسیدی، نام مرا یاد کن.» علل الشرائع، ص 315. از حدیث «صلوة معراج».
  • )) جمله ای است که ـ بنا به روایت ـ امام صادق علیه السلام بر کفن فرزند خود اسماعیل نوشت و معروف است که اخباریها (که جمود بر ظاهر روایات دارند) عین این جمله را بر کفن اموات خود می نوشتند. وسائل الشیعة، «کتاب الطهارة»، «ابواب التکفین»، باب 29، حدیث 2.