خاتمه: در ذکر ترجمۀ پاره ای از روایات شریفه است برای تتمیم فائده و تبرک به کلام عترت طاهره.
در کافی شریف سند به سعد می رساند از حضرت باقرالعلوم علیه السلام که فرمود: «ای سعد، تعلّم کنید قرآن را زیرا که قرآن می آید روز قیامت در بهترین صورتها.» پس فرمود قریب به این معنی که : در هر یک از صفوف خلایق از مؤمنین و شهداء و انبیاء و در صف ملائکة اللّه عبور کند، و آنها همه گویند این از ما نورانی تر است تا آنکه رسول ختمی معرفی آن کند. ـ الی آخر الحدیث. و از حضرت صادق روایت کند که «خدای تعالی وقتی که جمع فرماید اوّلین و آخرین را، ناگاه آنها شخصی را می بینند که پیش می آید که هرگز صورتی از او بهتر دیده نشده.» و احادیث به این مضمون بسیار است و دلیل واضح بر گفتۀ اهل معرفت است که از برای موجودات این
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 209 عالم در آخرت صورتهای اخروی است.
و از احادیث این بابْ صورت اخروی اعمال نیز مستفاد شود. کافی شریف سند به حضرت باقر العلوم علیه السلام رساند که فرمود: «رسول خدا فرمود:من و کتاب خدا و اهل بیتم اول کسی هستیم که وارد شویم بر عزیز جبّار؛ پس از ما امّت من وارد شوند. پس از آن سؤال کنم که چه کردید با کتاب خدا و اهل بیت من``.»
و در حدیث دیگر است که می فرماید جبّار عزّ و جلّ به قرآن: «به عزت و جلال و بلندی مقامم قسم که البتّه اکرام کنم کسی را که اکرام کرده است تو را، و اهانت کنم کسی را که اهانت کرده تو را.»
و بایددانست که اگر احیاء احکام و معارف قرآن را به عمل به آن و تحقّق به حقیقت آن نکنیم، در آن روز جواب رسول خدا را نتوانیم داد. کدام اهانت بالاتر از آن است که پشت پا به مقاصد و دعوتهای آن زده شود؟ اکرام قرآن و اهل آن، که اهل بیت عصمت است، فقط به بوسیدن جلد آن و ضریح مطهّر اینها نیست؛ این یک مرتبۀ ضعیفه از احترام و اکرام است، که اگر به دستورات آن و فرمایشات اینان عمل کردیم مقبول است؛ والاّ شبیه به استهزاء و بازیچه است. و در احادیث شریفه تحذیر سخت شده است از قاری قرآن که عامل به آن نباشد؛ چنانچه از عقاب الأعمال شیخ صدوق رضوان اللّه علیه منقول است به سند خودش از رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله و سلّم که فرمود در حدیثی که «کسی که تعلّم قرآن کند و عمل به آن نکند و حبّ دنیا و زینت آن را بر آن ترجیح دهد و اختیار کند، مستحقّ سخط خدا شود؛ و می باشد در درجه با یهود و نصاری که کتاب خدا را به پشت سر خود انداختند. و کسی که قرائت قرآن کند و اراده کند به آن سُمْعه و وصول به دنیا را، ملاقات کند خدا را
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 210 در صورتی که روی او استخوانی است که گوشت بر آن نمی باشد؛ و قرآن به پشت گردن او زند تا داخل آتش شود و بیفتد در آتش با کسانی که افتادند. و کسی که قرائت قرآن کند و عمل به آن نکند ، محشور کند خدا او را روز قیامت کور. می گوید: پروردگارا، چرا مرا کور محشور کردی با اینکه بینا بودم؟`` فرماید: چنانچه آیات ما آمد تو را و نسیان آنها را کردی، همینطور امروز نسیان شدی.`` پس امر شود که او را در آتش اندازند. و کسی که قرآن را بخواند برای رضای خدا و برای یادگرفتن معالم دین، می باشد از برای او، از ثواب، مثل جمیع آنچه عطا شده است به ملائکه و انبیاء مرسلین(ع).»
«و کسی که تعلّم کند قرآن را و اراده کند به آن ریاء و سُمْعَه را تا مجادله کند با آن با سُفها و مباهات کند به آن بر علماء و طلب کند به آن دنیا را، از هم جدا کند خدا استخوانهای او را در روز قیامت. و نمی باشد در آتشْ عذاب کسی از او شدیدتر؛ و هیچ نوعی از انواع عذاب نیست مگر آن که به آن معذّب شود از شدّت غضب و سخط خدا بر او.»
«و کسی که تعلّم قرآن کند و تواضع کند در علم و تعلیم کند بندگان خدا را و خواهش کند از ثوابِ آن چه نزد خدا است، نمی باشد در بهشت کسی که ثوابش بزرگتر باشد از او؛ و هیچ منزل و درجۀ رفیعۀ نفیسه ای نیست در بهشت مگر آنکه در آن نصیب او وافرتر و منزل او شریفتر است.»
و در خصوص تفکّر در معانی قرآن و اتعاظ به آن و تأثر از آن نیز روایات کثیره وارد است؛ چنانچه در کافی شریف سند به حضرت صادق رساند که فرمود: «همانا در این قرآن است محل نور هدایت و چراغهای شبهای تار؛ پس جولان دهد جولان دهنده بصر خود را و باز کند از برای روشنایی نظر خویش را، زیرا که تفکّرْ زندگانی قلبِ بینا است؛ چنانچه طالب نور به نور راه می رود در ظلمات.»ـ انتهی. مقصود حضرت آن است که انسان چنانچه با
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 211 نور ظاهری در ظلمات باید مشی کند تا از خطر پرتگاهها مصون باشد، با قرآن، که نور هدایت و مصباح المنیر راه عرفان و ایمان است، باید در راه ظلمانی سیر الی الاخرة و الی اللّه مشی کند تا در پرتگاههای مهلک نیفتد. و در معانی الاخبار در حدیثی از حضرت امیرمؤمنان علیه السلام منقول است که فرمود: «فقیه حقیقی آن است که ترک نکند قرآن را از روی بی میلی و به غیر آن متوجّه شود. آگاه باش که خیری نیست در علمی که در آن تفهّم نباشد؛ و خیری نیست در قرائتی که در آن تدبّر نباشد؛ و خیری نیست در عبادتی که در آن تفقّه نباشد.»
و در خصال و معانی الاخبار از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم حدیث کند که فرمود: «حَمَلَۀ قرآن عرفاء اهل بهشت می باشند.» و معلوم است مقصود از این حمل، حملِ معارف و علوم قرآن است که نتیجۀ آن در آخرتْ آن است که در عداد اهل معرفت و اصحاب قلوب است؛ چنانچه اگر حملِ صورت آن کند بدون اتّعاظ از مواعظ آن و تحمّل معارف و حِکَم آن و عمل به احکام و سنن آن، مَثَل آن چنان است که خدای تعالی فرماید: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلوُا التَّوْریٰةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلوُها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ اَسْفٰاراً.
و احادیث شریفه در شئون قرآن شریف و آداب آن بیش از آن است که در این مختصر بگنجد. وَالسّلامُ عَلی مُحَمّدٍ و آلِهِ.
کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 212