همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س)
تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی رحمة الله
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : حسین زاده برسمنانی، حسین

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1388

زبان اثر : فارسی

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی رحمة الله

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

تجلی قرآن در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی

 

حضرت امام خمینی(رحمةالله)

 

 

حسین حسین‌زاده برسمنانی

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 428

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 429

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

پیشگفتار

امام خمینی(رحمةالله) ذخیره شیعه برای جهانیان

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ با حضورش در عرصه مقابله با جامعه طاغوتی و پیروی از پیام ‏‎ ‎‏علمی ‌و عملی اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ در برابر هیچ ظلمی‌ و در دفاع از حق هیچ مظلومی‌کوتاه ‏‎ ‎‏نمی‌آمد.‏

‏در هر زمان و مکانی با فساد، فقر و تبعیض و اسلام آمریکایی که رژیم منحوس ‏‎ ‎‏پهلوی حامل آن بود تا بذل جان مقابله می‌کرد و با اعتماد به نفس قوی و توکل ‏‎ ‎‏بی‌حدی که بر خداوند متعال داشت، تنها امیدش خداوند و عملش فقط برای جلب ‏‎ ‎‏رضایت او بوده است.‏

‏او موسی‌وار عصای ایمان خویش را بر قدرت حاکمان و فاسدان جائر کشاند و همه ‏‎ ‎‏را به بطلان کشانید و چون نوح‏‏(علیه السلام) ‏‏بر کشتی نجات نشست و عامل نجات اقشار ‏‎ ‎‏محروم و مستضعف و عاشق اهل بیت‏‏(علیهم السلام) ‏‏گردید و چون ابراهیم‏‏(علیه السلام) ‏‏امامت امت و ‏‎ ‎‏هدایت مردم را پذیرفت و در نهایت دین الهی، قرآن مجید و مذهب امامیه اثنی‌عشری ‏‎ ‎‏را به بالاترین درجه ایمانی ارتباط خدا با خلق و همه را به سر منزل مقصود الهی و ‏‎ ‎‏واقعی رسانید.‏

‏ایشان ندای اسلام ناب محمدی‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ را فریاد زد و به فرامین آن مو‌به‌مو عمل نمود و ‏‎ ‎‏لذا به پیر و مراد عاشقان شهرت یافت.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 430

‏اما زمانه این چنین است که هر آمدنی رفتنی را به همراه خواهد داشت. ایشان با آن ‏‎ ‎‏مقام و ارزش بالا نیز از دست ما رفت، ولی قبل از رفتن با ثبت وصیت‌نامه سیاسی ـ ‏‎ ‎‏الهی مردم را با سفارشات سازنده و هشداردهنده برای بقای حکومت اسلامی‌ ایران و ‏‎ ‎‏اتصال آن به حکومت حضرت ولی عصر(عج)، ارشاد نمود و ما را در غم فراغش ‏‎ ‎‏داغدار نمود.‏

‏وصیت‌نامه معمار کبیر انقلاب اسلامی‌ ایران با یک مقدمه که اشاره به معارف شیعه ‏‎ ‎‏است آغاز می‌شود که در آن به معرفی نمونه‌های عینی و واقعی اسلام ناب محمدی‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ ‏‎ ‎‏و مدعیان و پیروان دروغین اسلام امریکایی پرداخته است.‏

‏قرآن کتاب جامع بین تمام اعصار و ازمنه است و حاوی تمام علوم و برنامه‌های ‏‎ ‎‏زندگانی انسان‌ها و عامل موفقیت و پیشرفت آن در دنیا و خلود ابدی در بهشت برین ‏‎ ‎‏است. جلوه‌های قرآنی در وصیت‌نامه امام‏‏(رحمةالله)‏‏ کراراً مورد عنایت و تأیید ایشان قرار ‏‎ ‎‏گرفته است.‏

‏حقیر حسب وظیفه از منجی ایران از طاغوت و طاغوتیان با روشی نو و مطالعه ‏‎ ‎‏دقیق و مراجعه به آیات قرآن مجید جهت پاسداری از مطالب و نکات قرآنی آن ‏‎ ‎‏وصیت‌نامه و شرکت در مسابقه سراسری‌ اندیشه‌های قرآنی امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ این وجیزه را ‏‎ ‎‏در هشت موضوع و هجده ریز موضوع مرتبط به جلوه‌های قرآنی تهیه و تدوین نمودم.‏

‏اهم منابع مورد استفاده این مقاله 1 ـ قرآن مجید‏‏؛‏‏ 2 ـ وصیت‌نامه سیاسی الهی ‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی‏‏؛‏‏ 3  ـ المعجم المفهرس‏‏؛‏‏ 4 ـ لغت‌نامه قاموس قرآن می‌باشد، ‏‎ ‎‏امیدوارم روح متعالی حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ از ما راضی بوده، خداوند ایشان را با ‏‎ ‎‏رسول اکرم‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ و اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ محشور بفرماید و دعای خیر آن امام، عزت و سربلندی ‏‎ ‎‏حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله) را مشمول گردد.‏

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 431

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

پذیرش و هدف نزول قرآن

الف. هدف نزول قرآن برای جهانیان 

‏قرآن، کلام خداوند متعال است که انسان‌ها بدون واسطه استعداد و توان گرفتن کلام او ‏‎ ‎‏را ندارند، بلکه به واسطه تنزل کلام الهی از آن مقام ربوبی و تبلور آن در وجود اقدس ‏‎ ‎‏حضرت محمد بن عبدالله‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ و جاری شدن کلمات بر زبان آن حضرت بوده که از آن ‏‎ ‎‏تعبیر به کشف تامه شده است.‏

‏حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ با توجه به تنزل قرآن از آسمان بر زمین و با استناد صریح به آیه ‏‎ ‎‏کریمه‏)وَعَلّمَ ءَادَمَ الاْسْمَاءَ کُلّهَا‎[1]‎‏ که همه ما از فرزندان حضرت آدم‏‏(علیه السلام)‏‏ هستیم، ‏‎ ‎‏هدف نزول قرآن را برای رهایی این انسان‌ها دانسته می‌فرمایند:‏

‏و هر چه این بنیان کج به جلو آمد کجی‌ها و انحراف‌ها افزون شد تا آن‌جا ‏‎ ‎‏که قرآن کریم را که برای رشد جهانیان و نقطۀ جمع همۀ مسلمانان بلکه ‏‎ ‎‏عائله بشری، از مقام شامخ احدیت به کشف تام محمدی‏‏(ص)‏‏ تنزل کرد که ‏‎ ‎‏بشریت را به آنچه باید برسند برساند و این ولیده «‏عَلَّمَ الاَسْمَاء‏» را از شرّ ‏‎ ‎‏شیاطین و طاغوت‌ها رها سازد.‏‎[2]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 432

ب. پذیرش دعوت قرآن

‏مسأله تبلیغ، وظیفه مسئولین یک جامعه است، تا اسلام جهانشمول گردد و چهره ‏‎ ‎‏نورانی و واقعی اسلام در پرتو دعوت قرآن مجید، سنّت و سیره اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ نمایان ‏‎ ‎‏گردد و جهان زمانی نورانی‌تر می‌گردد که پذیرش نیز در این دعوت صورت گیرد.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در این باره می‌فرماید:‏

‏و مسأله تبلیغ تنها به عهده وزارت ارشاد نیست بلکه وظیفه همه دانشمندان ‏‎ ‎‏و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان است. باید وزارت خارجه کوشش کند ‏‎ ‎‏تا سفارت‌خانه‌ها نشریات تبلیغی داشته باشند و چهره نورانی اسلام را برای ‏‎ ‎‏جهانیان روشن نمایند‏‏؛‏‏ که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنت ‏‎ ‎‏در همه ابعاد به آن دعوت کرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمی‌های ‏‎ ‎‏دوستان خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در ‏‎ ‎‏همه جا به اهتزاز خواهد آمد.‏‎[3]‎

ج. اهل بیت مفسران قرآن

‏حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ در حدیث متواتر ثقلین‏‎[4]‎‏ از قرآن مجید به ثقل اکبر و اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ به ‏‎ ‎‏ثقل کبیر تعبیر می‌کند. و این‌که حقیقت این دو دارای عظمت و ارزش بالایی است که ‏‎ ‎‏یکی بدون دیگری، باعث مهجوریت هر دو خواهد شد.‏‎[5]‎

‏در واقع اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ مفسر و مبین قرآنند که اگر اینان نباشند قرآن معنای واقعی ‏‎ ‎‏خودش را نمی‌رساند و اگر قرآن نباشد چیزی نخواهد بود تا بدان تفسیر و تبیین ‏‎ ‎‏صورت گیرد یعنی این دو، یک حقیقت می‌باشند.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ می‌فرمایند:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 433

‏هر چه بر یکی از این دو گذشته است بر دیگری گذشته است و مهجوریت ‏‎ ‎‏هر یک، مهجوریت دیگری است، تا آن‌گاه که این دو مهجور بر رسول خدا ‏‎ ‎‏در «حوض» وارد شوند.‏‎[6]‎

انسان‌های ضد قرآنی

الف. خودخواهان و قرآن

‏بعضی از انسان‌ها به وسیله قرآن مجید بر علیه قرآن استدلال می‌کنند تا قرآن را از ‏‎ ‎‏صحنه جامعه و زندگی انسانی خارج نمایند.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در این باره می‌فرماید:‏

‏خودخواهان و طاغوتیان، قرآن کریم را وسیله‌ای کردند برای حکومت‌های ‏‎ ‎‏ضد قرآنی‏‏؛‏‏ و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را ‏‎ ‎‏از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ دریافت کرده بودند و ندای ‏إنّی ‎ ‎تارک فیکم الثقلان ‏در گوششان بود با بهانه‌های مختلف و توطئه‌های از پیش ‏‎ ‎‏تهیه شده، آنان را عقب زده و با قرآن، در حقیقت قرآن را ـ  که برای ‏‎ ‎‏بشریت تا ورود به حوض بزرگ‌ترین دستور زندگانی مادی و معنوی بود و ‏‎ ‎‏است  ـ از صحنه خارج کردند.‏‎[7]‎

ب. حکومت‌های جائر و قرآن

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در ادامه راجع به این‌که معاندان و توطئه‌گران این نفاق و ‏‎ ‎‏دشمنی را تا حدی بالا برده‌اند که قلم از ثبت و ضبط آن شرمگین است می‌فرماید:‏

‏کار به جایی رسید که نقش قرآن به دست حکومت‌های جائر و آخوندهای ‏‎ ‎‏خبیث بدتر از طاغوتیان وسیله‌ای برای اقامه جور و فساد و توجیه ستمگران ‏‎ ‎‏و معاندان حق تعالی شد.‏‎[8]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 434

ج. مجالس ترحیم و قرآن

‏متأسفانه در آن زمانی که حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ می‌زیسته‌اند (و حتی در زمان فعلی که ایشان ‏‎ ‎‏در قید حیات نیست) از قرآن و مع الأسف به دست دشمنان توطئه‌گر و دوستان جاهل، ‏‎ ‎‏قرآن این کتاب سرنوشت‌ساز، نقشی جز در گورستان‌ها و مجالس مردگان نداشت و ‏‎ ‎‏ندارد و آن که باید وسیله جمع مسلمانان و بشریت و کتاب زندگی آنان باشد، وسیله ‏‎ ‎‏تفرقه و اختلاف گردید و یا به کلی از صحنه خارج شد.‏‎[9]‎

‏و بالأخره حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ به این نکته اشاره دارد که قرآن در قبرستان‌ها باید ‏‎ ‎‏به نسخه روان‌بخش مسلمانان تبدیل گردد که فرمودند:‏

‏ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که ‏‎ ‎‏پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین ‏‎ ‎‏مسلمین، بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به ‏‎ ‎‏عنوان بزرگ‌ترین نسخه نجات‌دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست ‏‎ ‎‏و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و ‏‎ ‎‏بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد.‏‎[10]‎

د. پهلوی و فهد و قرآن

‏در بعضی کشورهای به ظاهر اسلامی ‌برای مقابله کردن با اسلام ناب محمدی‏‏(صلی الله علیه و آله و سلم)‏‏ قرآن ‏‎ ‎‏مجید را با تیراژ بالا و طبع زیبا به چاپ می‌رسانند‏‏؛‏‏ تا هم به جوامع اسلامی‌ و جهان القا ‏‎ ‎‏کنند که ما فقط موافق قرآن هستیم و هم به اهداف پلید و شوم خود برسند.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در این مورد می‌فرمایند:‏

‏ما همه دیدیم قرآنی را که محمدرضاخان پهلوی طبع کرد و عده‌ای را اغفال ‏‎ ‎‏کرد و بعض آخوندهای بی‌خبر از مقاصد اسلامی ‌هم مداح او بودند. و ‏‎ ‎‏می‌بینیم که ملک فهد هر سال مقدار زیادی از ثروت‌های بی‌پایان مردم را ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 435

‏صرف طبع قرآن کریم و محال‏‎[11]‎‏ تبلیغات مذهب ضد قرآنی می‌کند و ‏‎ ‎‏وهابیت، این مذهب سراپا بی‌اساس و خرافاتی را ترویج می‌کند‏‏؛‏‏ و مردم و ‏‎ ‎‏ملت‌های غافل را سوق به سوی ابرقدرت‌ها می‌دهد و از اسلام عزیز و قرآن ‏‎ ‎‏کریم برای هدم اسلام و قرآن بهره‌برداری می‌کند.‏‎[12]‎

دینداری و دین‌زدایی

الف. سیاست و دین

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ راجع به منادیان جدایی دین از سیاست ـ که در قرن اخیر ‏‎ ‎‏خصوصاً دهه‌های معاصر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب آشکارا توطئه‌ها و دشمنی‌ها ‏‎ ‎‏را ابراز می‌کنند ـ اعلام نموده که این توطئه آن‌قدر جدی بوده که بعضی از روحانیون و ‏‎ ‎‏متدیّنان بی‌خبر از اسلام دخالت در حکومت و سیاست را گناه و فسق می‌دانستند و ‏‎ ‎‏شاید بدانند، البته حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ اشاره دارند که این فاجعه بزرگی است که اسلام ‏‎ ‎‏دچارش شده است و در توضیح آن می‌فرماید، اینان دو گروه‌اند:‏

‏گروه اول که باید گفت از حکومت و قانون و سیاست یا اطلاع ندارند یا ‏‎ ‎‏غرض‌مندانه خود را به بی‌اطلاعی می‌زنند. زیرا اجرای قوانین بر معیار قسط ‏‎ ‎‏و عدل و جلوگیری از ستمگری و حکومت جائرانه و بسط عدالت فردی و ‏‎ ‎‏اجتماعی و منع از فساد... و صدها از این قبیل، چیزهایی نیست که با مرور ‏‎ ‎‏زمان در طول تاریخ بشر و زندگی اجتماعی کهنه شود.‏‎[13]‎

‏ایشان در ادامه می‌فرمایند:‏

‏و اما طایفه دوم که نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حکومت و سیاست ‏‎ ‎‏جدا می‌دانند. باید به این نادانان گفت که قرآن کریم و سنت رسول الله‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 436

‏ـ صلّی الله علیه و آله ـ آن‌قدر که در حکومت و سیاست احکام دارند در ‏‎ ‎‏سایر چیزها ندارند‏‏؛‏‏ بلکه بسیار از احکام عبادی اسلام، عبادی ـ سیاسی است ‏‎ ‎‏که غفلت از آن‌ها این مصیبت‌ها را به بار آورده.‏‎[14]‎

ب. نوآوری و دین

‏ایشان راجع به این‌که اسلام با نوآوری‌ها مخالف نیست و قرآن در تمام اعصار و ‏‎ ‎‏زمان‌ها جایگاه واقعی و حقیقی‌اش را حفظ می‌کند، می‌فرماید:‏

‏و ادعای آن‌که اسلام با نوآوردها مخالف است ـ  همان‌سان که محمدرضا ‏‎ ‎‏پهلوی مخلوع می‌گفت که اینان می‌خواهند با چهارپایان در این عصر سفر ‏‎ ‎‏کنند  ـ یک اتهام ابلهانه بیش نیست. زیرا اگر مراد از مظاهر تمدن و ‏‎ ‎‏نوآوردها، اختراعات و ابتکارات و صنعت‌های پیشرفته که در پیشرفت و ‏‎ ‎‏تمدن بشر دخالت دارد، هیچ‌گاه اسلام و هیچ مذهب توحیدی با آن مخالفت ‏‎ ‎‏نکرده و نخواهد کرد بلکه علم و صنعت مورد تأکید اسلام و قرآن مجید ‏‎ ‎‏است.‏‎[15]‎

ج. تمدن حقیقی و دین

‏تجدد و تمدن، هنگامی‌ روشن‌فکری است که هر نوع آزادی موافق با قرآن و عدم ‏‎ ‎‏مخالفت با آن را سر لوحه امور زندگی انسان‌های غربی و شرقی قرار دهد؟ که البته این ‏‎ ‎‏چنین تمدنی در عالم کمتر وجود دارد‏‏؛‏‏ لذا حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در این باره می‌فرمایند:‏

‏اگر مراد از تجدّد و تمدن به آن معنی است که بعضی روشنفکران حرفه‌ای ‏‎ ‎‏می‌گویند که آزادی در تمام منکرات و فحشا حتی همجنس‌بازی و از این ‏‎ ‎‏قبیل، تمام ادیان آسمانی و دانشمندان و عقلا با آن مخالفند گرچه غرب و ‏‎ ‎‏شرق‌زدگان به تقلید کورکورانه آن را ترویج می‌کنند.‏‎[16]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 437

د. روحانی‌نماها و انقلاب و دین

‏روحانیون در جامعه نقش اساسی را ایفا می‌کنند و طایفه‌ای از آنان با انگیزه‌های مختلف ‏‎ ‎‏با لباس روحانی به عنوان روحانی‌نمایان مدافع دین و قرآن با حکومت اسلامی ‌مخالفت ‏‎ ‎‏می‌کنند و عمداً و غیر عمد دچار بعضی اشتباهات بزرگ می‌شوند و بسیار سریع تحت ‏‎ ‎‏تأثیر شایعات قرار می‌گیرند و در مجالس و محافل مختلف به راحتی با التفات ‏‎ ‎‏عیب‌های حکومت دینی مردم را مأیوس از دین و قرآن و حکومت اسلامی‌ کرده، ‏‎ ‎‏می‌گویند: همان حکومت طاغوتی اگر بهتر نباشد بدتر نیست. و باور دارند که این ‏‎ ‎‏حکومت اسلامی‌ که مبنایش قرآن محوری و عنایت بر مفسریت اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ است، ‏‎ ‎‏باید تماماً همه قوانین و فرامین آنان مطابق با اسلام و احکام جاری آن باشد‏‏؛‏‏ لذا ‏‎ ‎‏حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ در مورد عناد عمدی یا جهلی روحانی‌نمایان به دین و قرآن می‌فرماید:‏

‏اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند ‏‎ ‎‏تعالی متحول شود یک اشتباه است، و در تمام طول تاریخ بشر چنین ‏‎ ‎‏معجزه‌ای روی نداده است و نخواهد داد. و آن روزی که ان شاء الله تعالی ‏‎ ‎‏مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم ‏‎ ‎‏اصلاح شود‏‏؛‏‏ بلکه با کوشش‌ها و فداکاری‌ها ستمکاران سرکوب و منزوی ‏‎ ‎‏می‌شوند. و اگر نظر شماها مثل نظر بعض عامی‌های منحرف، آن است که ‏‎ ‎‏برای ظهور آن بزرگوار باید کوشش در تحقق کفر و ظلم کرد تا عالم را ظلم ‏‎ ‎‏فرا گیرد و مقدمات ظهور فراهم شود، فـ‏‏إنا للهِ وإنا إلیه راجعون‏‏.‏‎[17]‎

‏یعنی اگر چنین ایده‌ای در جامعه‌ای که بر مبنای قرآن و اسلام پی‌ریزی شده است، ‏‎ ‎‏منادیان آن چنین اعتقادی داشته باشند پس وای بر چنین آدم، وای بر چنین حکومت، ‏‎ ‎‏همه ما بمیریم و دنیا را رها کنیم و به سوی معبود حق بشتابیم و چنین صحنه‌هایی را ‏‎ ‎‏نبینیم، به نفع دین و قرآن و حکومت ایده‌آل اسلامی‌ است.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 438

عدالت‌خواهی و اطاعت‌گریزی

الف. عدالت‌خواهی

‏از آیات زیبا و امیدبخش قرآن مجید در اجرای عدالت که یکی از مصادیق بارز و کامل ‏‎ ‎‏آن هنوز برآورده نشده است و چشم محرومان و مستضعفان و عدالت‌محوران به آن ‏‎ ‎‏دوخته است، این فرموده خداوند است:‏

)وَنُرِیدُ أنْ نَّمُنَّ عَلَی الّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ ‎ ‎الْوَارِثِین‏؛‏‎[18]‎‏ و ما اراده کردیم که بر آن طایفه ضعیف در آن سرزمین منّت ‏‎ ‎‏گذارده آن‌ها را پیشوایان خلق قرار دهیم.‏

‏همه مسلمانان و مستضعفان و کشورهای اسلامی‌ با عنایت به آیه شریفه فوق ‏‎ ‎‏می‌توانند با عزم و اعتماد راسخ در زیر پرچم پرافتخار اسلام و پیروی از قرآن، قرار ‏‎ ‎‏گیرند و در برابر دشمنان داخلی و خارجی مقابله و ایستادگی نمایند و با امید به ‏‎ ‎‏وعده‌های امیدبخش خداوند امیدوارانه حرکت کنند. حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در ‏‎ ‎‏وصیت‌نامه سیاسی الهی می‌فرمایند:‏

‏و شما‌ ای مستضعفان جهان و ‌ای کشورهای اسلامی‌ و مسلمانان جهان... ‏‎ ‎‏همه در زیر پرچم پر افتخار اسلام مجتمع، و با دشمنان اسلام و محرومان ‏‎ ‎‏جهان به دفاع برخیزید‏‏؛‏‏ و به سوی یک دولت اسلامی‌ با جمهوری‌های آزاد ‏‎ ‎‏و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه مستکبران جهان را به جای خود ‏‎ ‎‏خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. ‏‎ ‎‏به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.‏‎[19]‎


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 439

ب. اطاعت‌گریزی

‏خداوند متعال می‌فرماید:‏

)یَا أیُّهَا الّذِینَ ءَامَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُوا فِی سَبِیلِ اللهِ اثّاقَلْتُمْ إِلَی ‎ ‎الأرْضِ أرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدّنْیَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلا ‎ ‎قَلِیلٌ * إِلا تَنفِرُوا یُعَذِّبْکُمْ عَذَاباً ألِیماً وَیَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَیْئاً ‎ ‎وَاللهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ‏؛‏‎[20]‎‏ ‏‏‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید‏‏؛‏‏ چرا هنگامی‌ که به ‏‎ ‎‏شما گفته می‌شود به سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید، بر زمین سنگینی ‏‎ ‎‏می‌کنید (و سستی به خرج می‌دهید) آیا به زندگی دنیا به جای آخرت راضی ‏‎ ‎‏شده‌اید با این‌که متاع زندگی دنیا در برابر آخرت چیز کمی‌ بیش نیست اگر ‏‎ ‎‏(به سوی میدان جهاد) حرکت نکنید خداوند شما را مجازات دردناکی ‏‎ ‎‏می‌کند و گروه دیگری غیر شما را به جای شما قرار می‌دهد و هیچ زیانی به ‏‎ ‎‏او نمی‌رسانید، و خداوند بر هر چیزی تواناست.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ با استناد به آیه فوق ـ در توبیخی به اهل حجاز ـ می‌فرماید:‏

‏آن حجاز که در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ مسلمانان نیز اطاعت ‏‎ ‎‏از ایشان نمی‌کردند و با بهانه‌هایی به جبهه نمی‌رفتند، که خداوند تعالی در ‏‎ ‎‏سوره «توبه» با آیاتی آن‌ها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است.‏‎[21]‎

وحدت و برادری هوشمندانه

الف. وحدت و دوری از تفرقه

‏خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید:‏

)وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا‏؛‏‎[22]‎‏ همگی به ریسمان خدا چنگ ‏‎ ‎‏بزنید و پراکنده نشوید.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 440

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ با اشاره به آیه فوق بر وحدت و دوری از تفرقه تأکید ‏‎ ‎‏نموده، می‌فرماید:‏

‏اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید ‏‎ ‎‏اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و ‏‎ ‎‏داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن ‏‎ ‎‏کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید‏‏؛‏‏ و در مقابل این انگیزه که ‏‎ ‎‏رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است.‏‎[23]‎

‏ایشان در ادامه می‌فرمایند:‏

‏توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان به ویژه در عصر حاضر، آن ‏‎ ‎‏است که در مقابل این توطئه‌ها عکس‌العمل نشان داده و به انسجام و وحدت ‏‎ ‎‏خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند.‏‎[24]‎

ب. اخوت و برادری

‏خداوند منّان در قرآن مجید می‌فرماید:‏

)إِنّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ‏؛‏‎[25]‎‏ به تحقیق که همه مؤمنان برادرند.‏

‏برای پیاده کردن و پیاده شدن احکام اسلامی‌ و فرامین الهی در قرآن همه ملت‌های ‏‎ ‎‏کشورهای اسلامی ‌باید دست به دست هم دهند و بدون اتکا به خارج، در احیای این امر ‏‎ ‎‏مهم و حیاتی کمک و قیام کنند و بر علمای بزرگوار و سخنرانان عالی‌قدر وظیفه است ‏‎ ‎‏که دولت‌های اسلامی‌ را از وابستگی به قدرت‌های بزرگ نهی نمایند و به پیوند و تفاهم ‏‎ ‎‏با ملت‌ها سفارش نمایند و بدانند که قرآن مجید، رنگ و لباس واقعی اسلام را در جهان ‏‎ ‎‏نشان خواهد داد. و از نژادپرستی خودداری نموده، وحدت را سرلوحه کارها قرار دهند.‏

‏لذا حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ می‌فرمایند:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 441

‏و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست ‏‎ ‎‏برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده. و اگر این برادری ایمانی ‏‎ ‎‏با همت دولت‌ها و ملت‌ها و با تأیید خداوند متعال، روزی تحقق یابد، ‏‎ ‎‏خواهید دید که بزرگ‌ترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می‌دهند. به امید ‏‎ ‎‏روزی که با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود.‏‎[26]‎

ج. هوشیاری مردم

‏در اوایل انقلاب اشخاص و گروهک‌هایی که با قرآن و اهل بیت‏‏(علیهم السلام)‏‏ و ملت و ‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی ‌ضدّیت لسانی و عملی داشتند، زیاد بودند که سران آن‌ها قصد داشتند ‏‎ ‎‏در داخل و خارج، با انواع تحرکاتی که وحدت و همدلی را از بین می‌برد و با انواع ‏‎ ‎‏تزویر و انفجار و شایعه پردازی‌های غلط و ترور اشخاص و شخصیت‌ها، مردم را به ‏‎ ‎‏جان هم بیندازند و اسلام و قرآن را از جامعه دور و محو نمایند. حضرت امام‏‏(رحمةالله) ‏‏درباره ‏‎ ‎‏این‌ها می‌فرمایند:‏

‏هرگز هیچ حکومت و دولتی را نمی‌توان با این شیوه‌های غیرانسانی و ‏‎ ‎‏غیرمنطقی ساقط نمود، به ویژه ملتی مثل ایران را که از بچه‌های خردسالش ‏‎ ‎‏تا پیرزن‌ها و پیرمردهای بزرگسالش، در راه هدف و جمهوری اسلامی‌ و ‏‎ ‎‏قرآن و مذهب جانفشانی و فداکاری می‌کنند.‏‎[27]‎

نصرت الهی در توکل بر خدا

الف. یاری از خدا

‏مبارزه با رژیم منحوس ستم‌شاهی پهلوی و جهاد با رژیم بعثی صدام و یاری خواستن ‏‎ ‎‏از خداوند متعال در کلام معمار کبیر انقلاب با اشاره به آیه قرآن مورد قدردانی قرار ‏‎ ‎‏گرفته است.‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 442

‏اما به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و ‏‎ ‎‏خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را ‏‎ ‎‏بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی ‏‎ ‎‏و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط ‏‎ ‎‏مستقیم پیش می‌آید نهراسید که‏‏ ‏)إِنْ تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أقْدَامَکُمْ‎[28]‎‏.‏‎[29]‎

ب. خودکفایی

‏خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید:‏

)إِنْ تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أقْدَامَکُمْ‏؛‏‎[30]‎‏ اگر خدا را یاری کنید او نیز ‏‎ ‎‏شما را در همه کارها یاری خواهد کرد و شما را در کارهایتان ثابت‌قدم ‏‎ ‎‏خواهد گردانید.‏

‏حضرت امام‏‏(رحمةالله)‏‏ برای بار دوم با استناد به این آیه شریفه فرمودند:‏

‏وصیت من به همه آن است که با یاد خدای متعال به سوی خودشناسی و ‏‎ ‎‏خودکفایی و استقلال، با همه ابعادش به پیش، و بی‌تردید دست خدا با شما ‏‎ ‎‏است، اگر شما در خدمت او باشید و برای ترقی و تعالی کشور اسلامی‌ به ‏‎ ‎‏روح تعاون ادامه دهید.‏‎[31]‎

سفارش به دوری از عذاب الیم

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ در دو جا از وصیت‌نامه‌شان گروه‌های قدرت‌طلب را که در ‏‎ ‎‏آغوش ابرقدرت‌ها به جنگ با ملت ایران و حکومت اسلامی‌ می‌پردازند، از عذاب ‏‎ ‎‏دردناک ترسانده است. ایشان ابتدا آنان را به توبه و استفاده از رحمت خدا سفارش ‏‎ ‎‏می‌کند و می‌فرمایند:‏


مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 443

‏من به شما نصیحت می‌کنم دست از این کارهای بی‌فایده و غیرعاقلانه ‏‎ ‎‏بردارید و گول جهان‌خواران را نخورید. و در هر جا هستید اگر به جنایتی ‏‎ ‎‏دست نزدید به میهن خود و دامن اسلام برگردید و توبه کنید که خداوند ‏‎ ‎‏ارحم الراحمین است.‏‎[32]‎

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ راجع به عذاب الیم که کراراً در قرآن مجید اشاره شده است ‏‎ ‎‏و ما شما را به مراجعه به آن سفارش می‌کنیم می‌فرمایند:‏

‏و اگر شهامت دارید تن به مجازات داده و با این عمل خود را از عذاب الیم ‏‎ ‎‏خداوند نجات دهید و الا در هر جا هستید عمر خود را بیش از این هدر ‏‎ ‎‏ندهید و به کار دیگر مشغول شوید که صلاح در آن است.‏‎[33]‎

‏ایشان در قسمت دیگر از وصیت‌نامه‌شان هدایت به راه راست و نجات از عذاب ‏‎ ‎‏دردناک اشاره می‌کند و می‌فرماید:‏

‏و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما می‌رسد و شائبه ‏‎ ‎‏قدرت‌طلبی در آن نیست گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهی نجات ‏‎ ‎‏دهید. خداوند منان شما را هدایت فرماید و صراط مستقیم را به شما بنماید.‏‎[34]‎

تعریف و تمجید از بانوان اسلامی

‏خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:‏

)وَعَدَ اللهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنّات تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الاْنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ ‎ ‎طَیِّبَةً فِی جَنّاتِ عَدْن وَرِضْوَانٌ مِنَ اللهِ أکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ‏؛‏‎[35]‎‏ خداوند مردان و زنان ‏‎ ‎‏مؤمن را به باغ‌هایی که زیر آن‌ها جوی‌هایی روان است همراه با مسکن‌هایی پاکیزه در ‏‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 444

‏باغ‌هایی جاودان وعده داد و لکن خشنودی خداوند بزرگ‌تر و برتر است این است آن ‏‎ ‎‏رستگاری بس بزرگ.‏

‏حضرت امام خمینی‏‏(رحمةالله)‏‏ با استناد به جنات نعیم از آیه فوق در تمجید از بانوان و ‏‎ ‎‏زنان اسلامی‌ می‌فرمایند:‏

‏ما مکرر دیدیم که زنان بزرگواری زینب‌گونه ـ علیها سلام الله ـ فریاد ‏‎ ‎‏می‌زنند که فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای تعالی و اسلام ‏‎ ‎‏عزیز از همه چیز خود گذشته و مفتخرند به این امر‏‏؛‏‏ و می‌دانند آنچه به ‏‎ ‎‏دست آورده‌اند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا.‏‎[36]‎

‏و بالأخره ایشان در تمجید از بانوانی که در راه هدف قرآن تلاش می‌کنند می‌فرماید:‏

‏ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های ‏‎ ‎‏فرهنگی و اقتصادی و نظامی ‌حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه ‏‎ ‎‏تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.‏‎[37]‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 445

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

کتاب‌نامه

‏1. ‏‏صحیفه امام‏‏، امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1379.‏

‏ ‏

‎ ‎

مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی (س) ـ جلد 1مجموعه مقالاتصفحه 446

  • . بقره (2): 31.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 395.
  • . همان، ص 429.
  • . قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): «إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی أهل بیتی فإنّهما لن یفترقا حتّی یردا علی  الحوض».
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 939 ـ 394.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 394.
  • . همان، ص 394 ـ 395.
  • . همان، ص 395.
  • . همان، ص 396.
  • . همان.
  • . جمع محل به معنای مکان ها و جاهاست.
  • . همان.
  • . همان، ص 405.
  • . همان، ص 406.
  • . همان.
  • . همان.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 447.
  • . قصص (28): 5.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 448.
  • . توبه (9): 38 ـ 39.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 410.
  • . آل عمران (3): 103.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 404.
  • . همان.
  • . حجرات (49): 10.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 428.
  • . همان، ص 436.
  • . محمد (47): 7.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 412.
  • . محمد (47): 7.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 450.
  • . همان، ص 437.
  • . همان.
  • . همان، ص 438.
  • . توبه (9): 72.
  • . صحیفه امام، ج 21، ص 398.
  • . همان، ص 397.